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‘國劇’이 된 京劇: 근대 중국 민족 예술의 표상

Title
‘國劇’이 된 京劇: 근대 중국 민족 예술의 표상
Other Titles
Peking Opera, becoming National Theatre: Representation of Chinese National Art
Author
오수경
Keywords
경극; 국극; 구극; 타자의 표상; 민족 예술의 표상; 국가 정통성의 표상; 민족형식; Peking Opera; National Theatre; Old theatre; Representation of Others; Representation of National Art; Representation of National Authenticity
Issue Date
2015-08
Publisher
한양대학교 동아시아문화연구소
Citation
동아시아문화연구, NO 62, Page. 111-134
Abstract
본문에서는 20 세기 초 경극의 표상화 양상을 통해 그 정체성의 변화를 조감하고 거시적인 안목으로 경극의 미래를 전망해 보고자 한다. 중국은 우리와 마찬가지로 20세기 초 강력한 서구 문명의 도래 앞에서 전통에 대한 부정이 계몽과 동격으로 여겨지던 시대에 경극 역시 ‘봉건’의 잔재로서 비판의 대상이었다. 서구 근대의 시선으로 당시 대표 극종이었던 경극을 위시한 전통극종들을 ‘舊劇’으로 매도하며 신랄한 비판을 퍼부었다. 그 후 일방적 ‘西化’에 대한 반성으로 전통의 가치를 되돌아보게 되었고, 당시 국력의 척도이던 물질문명이 아닌 정신문명에서, 특히 시청각적으로 짧은 시간에 강한 인상을 심어줄 수 있는 문화 예술의 영역에서 국가적 자존감을 회복하는 방법을 모색하게 되었다. 민족 정체성에 대한 각성이 나타나면서 민족 예술 정신의 계승을 위해 전통 예술에 대한 재검토와 긍정적 시각이 나타나기 시작하였다. 즉 ‘병든 사자’로 표상되었던 중국의 쇠약한 국가 이미지를 쇄신하고 화려한 전통을 자랑하는 문화국가로의 새로운 이미지 구축을 위해 경극이 선택되었다. 30년대 梅蘭芳을 필두로 한 경극 공연단의 화려한 무대는 중국 민족 예술로의 京劇의 매력을 세계의 중심인 뉴욕 무대에 각인시켰고, 그 후 梅蘭芳과 京劇은 중국문화의 새로운 아이콘이 되었다 해도 과언이 아니다. 그 후 梅蘭芳과 齊如山 등은 관심 있는 문화인들을 청하여 ‘國劇學會’를 창설하여, 중국의 전통극을 지칭하는 ‘國劇’의 내함이 확정되었고, 그 중에서도 京劇이 ‘國劇’이라는 타이틀 아래 국가의 문화 표상으로서 굳건히 자리하게 되었다. 항일 전쟁 시기 위기의식을 느낀 모택동은 ‘民族形式’이 아니면 혁명을 완수할 수 없음을 인식하고 전통을 활용하게 되고, 국공내전 이후 대만에서는 국가정통성을 기탁하며 민족의 구심점으로서 국극을 부양했다. 그 과정에서 다시 경극이 국가의 문화 표상으로서 자리 잡게 되었다. 그러나 그 후 이념적 혼란 가운데 사회주의 중국에서의 경극은 민족화와 현대화의 구호 아래 정치의 도구가 되었고, 양판희는 그 극단을 보여주었다. 국가의 영향력이 커질수록 예술의 생명력이 제약을 받게 됨은 대만과 신중국 초기 양상에서도 잘 드러난다. This paper is going to study how the Peking Opera become the representation of national art of China. In Qing Dynasty, people all over the China, not only in upper class but also in lower class, were enjoying many kinds of traditional opera including Peking opera, Kun opera and many kinds of local theatres. But in early 20th century, in front of western civilization, new literati of asian countries ashamed of their own traditional arts and began to criticize them as the vestiges of feudal society. Especially because Chinese traditional theatres are very influential among people, the May 4th movement group leading the new cultural movement made vigorous assault on the traditional theatres. Before long, they begun realizing the problem and concerning their own cultural identity. When Mei Lanfang and Qi Rushan established “Association of National Opera.”, they put emphasis on Peking Opera and the study on Peking Opera was carrying out. The title, National Theatre is exclusively related with Peking Opera since then. After National Party moved from mainland China to Taiwan because of the different ideology, Republic of China in Taiwan used the name National Theatre for Peking Opera in order to establish their legitimacy in suceeding Chinese culture. That’s why People’s Republic of China couldn’t use the word, even though Peking opera n nainland China was more popular than in Taiwan. Instead, they’ve been using Beijing Opera.
URI
http://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002022514http://hdl.handle.net/20.500.11754/26683
ISSN
2383-6180
DOI
10.16959/jeachy..62.201508.111
Appears in Collections:
COLLEGE OF HUMANITIES[S](인문과학대학) > CHINESE LANGUAGE & LITERATURE(중어중문학과) > Articles
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