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GM Foods에 대한 과학전문 기자, 일반기자, 소비자의 인식 및 태도에 관한 연구

Title
GM Foods에 대한 과학전문 기자, 일반기자, 소비자의 인식 및 태도에 관한 연구
Other Titles
Assessment of Stakeholders’ Attitude & Perception towards GM Foods in South Korea: Implications for Differentiated Risk Communication & Media Management
Author
김보영
Keywords
GMO Foods 영향분석; 리스크 커뮤니케이션; 유전자재조합식품 시장성과 상품화; Risk Communication; Genetically Modified (GM) Foods; Commercialization
Issue Date
2015-07
Publisher
연세대학교 동서문제연구원
Citation
연세대학교 동서문제연구원논문집(Global Economic Review), v. 27, NO 3, Page. 29-42
Abstract
식품은 소비자의 일상생활에 있어 필수적인 재화이면서 건강과 직결되는 제품이기 때문에 소비자들은 식품안전문제에 매우 민감할 수밖에 없다. 최근 국내에 유전자 재조합 기술을 활용한 옥수수와 콩 등이 수입되며 GM Foods(Genetically Modified Foods)의 비중이 높아지고 있어 이에 대한 찬반 논의가 활발하게 일어나고 있다.GM Foods에 대한 관심이 증가하면서 이에 대한 연구도 지속적으로 진행되어 왔으나, 기존의 GM Foods에 대한 연구는 대부분이 소비자에 대한 것이며, 일부 소비자와 생산자의 인식과 태도를 비교한 연구가 있으나 기자와 소비자의 인식과 태도를 비교한 연구는 거의 이루어지지 않았다. 본 연구의 목적은 GM Foods에 대한 과학전문 기자, 일반 기자, 소비자의 인식과 태도를 계량적으로 파악하고 그것을 더 심층적으로 분석하는 것으로 분석 자료를 얻기 위해 정량조사(설문조사)와 정성조사(FGI)를 병행하였다. 이 논문은 세 집단의 유전자 재조합 식품에 대한 인식의 차이를 비교해 봄으로써, 향후 유전자 재조합 식품의 시장성과 상업화에 있어서 정부가 효과적으로 소통을 하기 위해 필요한 차별화 된 소통의 전략을 제시하는데 의미가 있다고 하겠다. Consumers’ interest and concerns for food safety is heightened with development of biotechnology and genetical engineering of food products since the health effects of such technology has a direct implication on consumers’ life. Recently, GM foods such as GM corns and GM barley are increasingly consumed in the domestic market and considerable attention has been drawn to this issue. Several studies focused on the attitude of consumers and some assessed comparative difference between consumers and producers toward GM foods. However, studies on different attitude among various stakeholders such as journalists and consumers are limited. the purpose of this study is to evaluate attitudinal difference among stakeholders both qualitatively and quantitatively. Survey study and Focus Group Interview were used to provide empirical evidence and findings may enable effective development of differentiated risk communication strategies for different stakeholders by policymakers and marketers.
URI
https://iews.or.kr:41522/html/publication.php?mid=m03_02&pid=&cyear=&cmonth=http://hdl.handle.net/20.500.11754/26403
ISSN
1225-8814
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Articles
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