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dc.contributor.author손동영-
dc.date.accessioned2017-03-10T07:57:21Z-
dc.date.available2017-03-10T07:57:21Z-
dc.date.issued2015-07-
dc.identifier.citation한국광고홍보학보, v. 17, NO 3, Page. 33-64en_US
dc.identifier.issn1738-2475-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06398429-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/26023-
dc.description.abstract본 연구는 오늘날 기업이 유사한 위기의 반복을 경험하는 상황에서 위기 이력에 따른 공중의 위기 책임 지각과 대응 메시지 평가를 살펴보았다. 일반 성인남녀 307명을 대상으로 한 연구 결과에 따르면, 기업의 위기 이력은 공중의 위기 책임 지각과 대응 메시지 평가에 유의미한 영향을 갖는 것으로 나타났다. 또한 위기 이력에 따른 공중의 메시지 신뢰성 및 적절성 평가는 기업의 위기 커뮤니케이션 전략에 따라 다르게 나타났다. 공중의 위기 관여도에 따른 공중의 위기 책임 지각과 대응 메시지 평가 또한 기업의 위기 커뮤니케이션 전략에 따라 달라지는 사실을 확인했다. 따라서 본 연구는 기업이 위기를대처할 때 그들이 가진 위기 이력뿐만 아니라 공중 관여도를 고려함으로써 보다 효율적인 위기 커뮤니케이션 전략을 채택해야 함을 시사한다. The purpose of the current study is to examine how the public attributes responsibility and evaluates crisis communication strategy when the organization involved had a similar crisis before, namely crisis history. The experimental results (n=307) show that, with the crisis history, the participants attributed the responsibility more to the organization involved and evaluated negatively the crisis communication messages. Also, the effects of the organization’s crisis strategy, both on the public’s responsibility attribution and evaluation of communication messages, were found to vary depending on whether the crisis history existed. Furthermore, the participants’ crisis responsibility attribution and message evaluation were also found to vary depending on their involvement level and the organization’s communication strategy. This suggests that, for organizations to deal with crisis situations effectively, it is necessary to take the crisis history and public’s nvolvement into considerations.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국광고홍보학회en_US
dc.subject위기 이력en_US
dc.subject위기 커뮤니케이션 전략en_US
dc.subject공중 관여도en_US
dc.subject위기 책임en_US
dc.subject대응 메시지 평가en_US
dc.subjectcrisis historyen_US
dc.subjectcrisis communication strategyen_US
dc.subjectpublic involvementen_US
dc.subjectcrisis responsibilityen_US
dc.subjectmessage evaluationen_US
dc.title기업의 위기 이력이 공중의 책임 지각과대응 메시지 평가에 미치는 영향: 위기 커뮤니케이션 전략과 관여도의 조절효과를중심으로en_US
dc.title.alternativeThe Influence of Crisis History on Public’s Responsibility Attribution and Communication Message Evaluationen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no3-
dc.relation.volume17-
dc.identifier.doi10.16914/kjapr.2015.17.3.33-
dc.relation.page33-64-
dc.relation.journal한국광고홍보학보-
dc.contributor.googleauthor김지혜-
dc.contributor.googleauthor황상재-
dc.contributor.googleauthor손동영-
dc.contributor.googleauthorKim, Ji Hye-
dc.contributor.googleauthorHwang, Sang Chai-
dc.contributor.googleauthorSohn, Dong Young-
dc.relation.code2015040284-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF MEDIA COMMUNICATION-
dc.identifier.piddysohn-
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COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > MEDIA COMMUNICATION(미디어커뮤니케이션학과) > Articles
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