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dc.contributor.author이주형-
dc.date.accessioned2017-02-27T06:24:01Z-
dc.date.available2017-02-27T06:24:01Z-
dc.date.issued2015-06-
dc.identifier.citation대한토목학회논문집(국문), v. 35, NO 3, Page. 647-662en_US
dc.identifier.issn1015-6348-
dc.identifier.issn2287-934X-
dc.identifier.urihttp://koreascience.or.kr/article/ArticleFullRecord.jsp?cn=TMHHC2_2015_v35n3_647-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/25708-
dc.description.abstract본 연구에서는 대중교통 이용객 수에 영향을 미치는 지표를 분석해 보고자 하였다. 수도권의 주요 대중교통위주의 개발방식(TOD: Transit Oriented Development)계획요소인 복합용도수준, 직주근접수준, 밀도와 순 밀도 비교 등을 통한 66개자치 시군구의 TOD계획요소 달성도,지표를 선정하였다. 변수간의 상관분석과 회귀분석을 통해 모형을 도출하였다. 인천광역시 역세권 회귀분석결과, 대중교통 이용객 수에 영향을 미치는 변수는 종사자 수, 인구수, 역세권 내 버스정류장 수, 버스정류장-지하철 역 출입구 간의 거리 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서, 역세권내 종사자 수, 거주인구가 많을수록 대중교통 통행량이 많아짐을 알 수 있었다. 또한, 버스정류장이 많을수록 버스정류장과 지하철 역사간 거리가 짧을수록 대중교통 이용객수가 증가하는 것으로 분석되었다. 본 연구를 통해 인천시 지역의 29개 지하철 및 11개 경인전철역 주변의 역세권은 이미 중요한 TOD 계획요소를 포함하고 있어, 각 지하철과 전철 역세권은 TOD가 상당부분 달성되었음을 알 수 있다.This study analyzes the factors that influence the number of public transportation passengers. By comparing the major TOD planning elements such as mixed-use level, job-housing proximity level, comparison of the density and pure density in the 66-autonomous city townships through a comparison such as TOD plan element achievements and indicators are chosen. A model is derived by correlation analysis and regression analysis of the parameters. The result of the regression analysis of the station influence area (SIA) in Incheon, the parameters that effect the number of passengers of public transportation are the number of employees, population, number of bus stops in the SIA, and the distance between the bus stop and the subway entrance. Therefore, as the number of employees and the resident population increase, the volume of traffic increases. Also, the number of public transportation users increases when there are more bus stops and when the distance between the bus stop and the subway entrance is short. This study shows that subways and SIA has achieved many parts of the TOD in Incheon, because the SIA around 29 subways and 11 Seoul-Incheon trail stations already included important TOD planning elements.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher대한토목학회(Korean Society of Civil Engeneers)en_US
dc.subjectTODen_US
dc.subject상관분석en_US
dc.subject회귀분석en_US
dc.subject인천광역시en_US
dc.subject역세권en_US
dc.subjectCorrelation analysisen_US
dc.subjectRegression analysisen_US
dc.subjectIncheonen_US
dc.subjectStation influence areaen_US
dc.title대중교통 이용객 수에 영향을 미치는 TOD 계획요소 분석에 관한 연구(인천시 주요 지하철, 전철역을 중심으로)en_US
dc.title.alternativeA Study on the TOD Planning Elements Affecting the Number of Public Transportation Users - Focused on the Subway and Railway Station in Incheon -en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no3-
dc.relation.volume35-
dc.identifier.doi10.12652/Ksce.2015.35.3.0647-
dc.relation.page647-662-
dc.relation.journal대한토목학회논문집(국문)-
dc.contributor.googleauthor김기형-
dc.contributor.googleauthor이주형-
dc.contributor.googleauthorKim, Ki Hyung-
dc.contributor.googleauthorLee, Joo Hyung-
dc.relation.code2015040804-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF ENGINEERING[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF URBAN PLANNING AND ENGINEERING-
dc.identifier.pidjoo33-


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