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보행자 길 선택시 가로의 구조적 영향요인 연구

Title
보행자 길 선택시 가로의 구조적 영향요인 연구
Other Titles
Effects of Structural Elements of Street on the Pedestrians’ Path Choice
Author
박진아
Keywords
길 선택; 가로구조; 대각선길; 보행활성화; Path Choice; Street Structure; Diagonal Street; Pedestrian Improvement
Issue Date
2015-06
Publisher
한국도시설계학회
Citation
도시설계, v. 16, NO 3, Page. 53-71
Abstract
본 연구는 보행유발의 근본적 요인으로 가로 구조적 환경에 주목하여 이에 보행자 선호도 및 길 선택을 살펴봄으로써 구조적으로 보행유발가로의 존재 입증을 목적으로 한다. 현장조사 분석결과를 바탕으로 9가지 유형의 가상현실 실험을 하였다. 가로 구조적 환경에 대한 보행자 선호도 분석결과, 대부분의 유형에서 대각선길 선택이 많았으며, 교차로각도 35°에서 가장 많이 선택되었다. 길 선택시 구조적 요인의 중요도를 분석한 결과 대각선길 선택시 교차각에 의한 예각필지 형태 및 용도, 교차로각도, 건축물 전면 공지량과 같은 순서로 중요하게 여기는 것으로 나타났다. 구조적 환경 차이에 따른 보행자 길선택 분석결과 예각필지 저층건물ㆍ둔각필지 저층건물 35°와 예각필지 저층건물ㆍ둔각필지 고층건물 35°의 선호도가 가장 높았다. 이 2가지 교차로환경에 대한 회귀분석 결과 공통적으로 유의한 구조적 요소는 교차로각도이다. 결론적으로 보행자들은 대각선 길을 선호하며, 대각선길 선택시 교차로각도, 교차각에 의한 예각필지 형태 및 용도, 가시성 확보 정도, 건축물 전면 공지량과 같은 구조적 요소들이 길선택에 영향을 미친다는 것을 입증하였다. The aim of this paper was to find the street factors that encourage walking by focusing on pedestrians’ path choices according to their preferences and street structures. Therefore, we performed a virtual reality experiment with nine types of street structures based on field survey results. The analysis of pedestrians’ preferences for street structure environments revealed that diagonal streets were selected the most out of the nine types. In particular, the intersection angle chosen the most was 35°. The results of the analysis on the importance of structural factors for path choice showed that the following factors(in order importance) were considered significant: type and usage of acute-angle lot by intersection angle, intersection angle, and open-space ratio of building frontage when selecting diagonal streets. The results of the analysis of pedestrians’ path choices in the different structure environments showed that most pedestrians preferred the acute-angle lot low-rise building and the obtuse-angle lot high-rise building at 35°. The logistic regression analysis revealed that the significant factor was the intersection angle at these two intersections. Consequently, this paper demonstrated that pedestrians prefer diagonal streets at intersections, and when selecting diagonal streets, structural factors have an effect on path choice.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE06366122http://hdl.handle.net/20.500.11754/25096
ISSN
1598-0650
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > URBAN PLANNING AND ENGINEERING(도시공학과) > Articles
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