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로쿠메이칸鹿鳴館 무도회로 본 일본표상

Title
로쿠메이칸鹿鳴館 무도회로 본 일본표상
Other Titles
Japanese Representation focusing on a Ball in Rokumeikan
Author
이경희
Keywords
로쿠메이칸; 무도회; 일본표상; 로쿠메이칸 문학; 상호텍스트성; Rokumeikan; ball; Japanese Representation; Rokumeikan literature; intertextuality
Issue Date
2015-05
Publisher
단국대학교 일본연구소
Citation
日本學硏究(일본학연구), Page. 31-56
Abstract
메이지 신정부는 막말 이래 최대의 외교적 현안이었던 조약개정을 위해 1883년에 본격적인 외빈접대시설 로 쿠메이칸을 완공, ‘문명국 일본’의 자기증명의 장으로 삼았다. 그곳에서는 유럽인의 문명적 이미지에 맞춘 유 럽산 무도회가 열렸다. 그러나 1887년, 조약개정 교섭의 실패로 화려한 ‘로쿠메이칸 시대’는 조기에 막을내리고, 이후의 로쿠메이칸 무도회는 구미문명의 표면적인 ‘원숭이 흉내’(조르주비고), 또는 경박부조한 ‘야단법석 소동’(고바야시 기요치 카)으로 희화화되었다. 한편, 문학에서는 피에르 로티의 「에도의 무도회」(1889)의 등장인물을 시점화자로 설정한 아쿠타가와 류노스 케의 「무도회」(1924)를 효시로, 미시마 유키오의 「로쿠메이칸」(1956), 야마다 후타로의 『에도의 무도회』 (1983), 가제노 미치오의『로쿠메이칸 도촬』(2010) 등, 다이쇼기 이래, 로쿠메이칸 무도회를 다룬 작품들이 발표됐다. 로쿠메이칸 무도회의 희화적 이미지와 상호텍스트성을 지닌이들 ‘로쿠메이칸 문학’은 로쿠메이칸 무도회를 조소와 자조의 대상인 ‘빌려온 댄스파티’에서, 근대일본이라는 독자적인 변신의 드라마로 거듭나게 하였다. 이로써 로쿠메이칸 무도회는 유럽문명이라는 타자표상에서 근대일본이라는 자기표상으로 전생하게 된 것이 다. The new Meiji government completed the construction of Rokumeikan, a foreign guest house in 1883 in order to revise the unequal treaties reached with Western powers and used it as a place for the self- identification of ‘civilized Japan.’ This ambitious work by the ‘Japanese theater company’ composed of select high-ranking government officials was a European ball that completely catered to the ‘civilized’ Western style of Europeans. However, the ‘era of Rokumeikan’ ended with the failure to amend the treaty in 1887 and since then, a Ball in Rokumeikan has been remembered as a failure of the past with derision of ‘monkey show’ and self-mockery of ‘a wild spree’. Meanwhile, since the Taisho period, Rokumeikan has been well represented in the genealogy of ‘Rokumeikan literature’ with the emergence of Akutagawa Ryunosuke’s “A Ball”(1924), Mishima Yukio’s “Rokumeikan”(1956), Yamada Futaro’s “A Ball in Edo”(1983), and Kazeno Michio’s “Candid shot of Rokumeikan”(2010). These works used a ‘caricature’ image of Rokumeikan as a subject of work instead of simply denying it. ‘Rokumeikan literature’, which has intertextuality with such ‘caricature’, is shaping a ball in Rokumeikan as a drama of the transformation of ‘modern Japan’ rather than the ‘borrowed dance party’, which was the subject of ridicule and self-mockery.
URI
http://www.earticle.net/Article.aspx?sn=245794#JournalInfohttp://hdl.handle.net/20.500.11754/24698
ISSN
1598-737X
DOI
10.18841/2015.45.02
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RESEARCH INSTITUTE[S](부설연구소) > EAST ASIAN CULTURE RESEARCH INSTITUTE(동아시아문화연구소) > Articles
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