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대졸 신입사원의 창의성 측정도구 개발

Title
대졸 신입사원의 창의성 측정도구 개발
Other Titles
Development of Field-based Creativity Competency Scales for College Graduates
Author
조한익
Keywords
조직 구성원; 대졸 신입사원; 창의성; 측정 도구; Employee; College graduates; Creativity; Measurement
Issue Date
2015-04
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
고용직업능력개발연구, v. 18, NO 1, Page. 71-101
Abstract
본 연구는 기업 현장에서 요구하는 대졸 신입사원의 창의성 요인을 도출하고 이를 활용한 측정 도구를 개발하기 위한 목적으로 실시되었다. 최근 기업들은 신입사원의 창의성을 선발의 주요 지표로 강조하고 있으나 구체적으로 창의성이 어떤 요인을 의미하며 평가의 지표가 무엇인지를 설명하는 것은 모호하다. 따라서 본 연구에서는 선행연구에서 다루어진 직무 상황에서의 창의성의 개념과 요인들을 검토하여 현장에서 요구되는 창의성 요소를 도출하였으며 이를 학계 및 현장 전문가의 타당도 평정과정을 거쳐 신입사원의 창의성 측정 도구의 최종 요인과 지표를 선정하였다. 본 개발 도구의 모형을 검증하기 위해 입사 1년 미만의 대졸 신입사원 290명을 대상으로 해당 동료 및 상사 3인의 사례를 분석하였으며, 최종적으로 창의 역량의 2요인(창의적 심리자원, 창의적 사고와 산물)과 총 13개의 측정 문항이 도출되었다. 본 연구에서 개발된 대졸 신입사원의 창의성 측정 도구는 조직의 실무 현장에서 합의된 요소로 구성되었으며 이를 실제 대졸 취업자를 통해 검증하였다는 데에 의의가 있다. 마지막으로 본 연구의 결과를 토대로 논의와 한계점을 제시하였다.
This study aims to derive the factors that compose creativity which is required of college graduates by companies, and to develop a model to measure such creativity. The derived components were reviewed and validated by experts from both academia and field in order to select the factors and indicators to be used for developing a measurement model. Survey was conducted on 290 college graduates who had less than 1 year experience in companies. As a result, 2 factors (creative psychological resource, creative thinking and performance) were derived and 13 questions were developed for the model aimed at measuring creativity. The measurement model developed in this study is meaningful as it is composed of factors which were agreed upon by the field and validated by actual experiences of new recruits, and is therefore highly likely to be used in the field.
URI
http://hdl.handle.net/20.500.11754/23279https://www.krivet.re.kr/ku/da/kuBDAVw.jsp?_notiNo=G620150002&_prdcNotiDetlNo=3
ISSN
2288-2014
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
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