1052 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author김선아-
dc.date.accessioned2016-08-22T04:23:03Z-
dc.date.available2016-08-22T04:23:03Z-
dc.date.issued2015-03-
dc.identifier.citation미술교육논총, v. 29, NO 1, Page. 1-24en_US
dc.identifier.issn1229-0440-
dc.identifier.urihttp://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010024222603#?-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/22664-
dc.description.abstract2015년 교육과정 개정을 앞두고 있는 현 시점에서, 본 연구는 융복합 교육을 지향하는 정부의 교육 정책이 현장에서 실효를 거둘 수 있는 기반을 제공하고자 하는 목적으로 기획되었다. 장기적인 융복합 교육의 발전 토대 마련과 학교 교육과정의 근본적인 변화를 위하여 본 연구는 미술과 국어, 두 교과의 국가 수준 교육과정을 분석하여융복합 교육 실천을 위한 기초를 마련하고자 하였다. 본 연구는 교과의 교육과정을 새로운 각도로 분석할 수 있는 방법론으로서 텍스트 마이닝 기법 등을 활용하여 미술과국어 두 교과를 대상으로 각 교과의 교육과정 문서에 있는 융복합 공통 키워드를 추출, 시각화하였다. 즉 텍스트 마이닝 기법의 적용을 통해 융복합 교육을 위한 각 교과핵심 개념을 추출해 보고, 그 개념들 간의 연결 중심성을 중심으로 사회 네트워크로나타냄으로써 개념들 간의 관계를 다각도로 분석하고, 융복합 교육 프로그램 등에 활용될 수 있는 유의미한 군집을 도출하였다. 이러한 작업은 현존하는 각 교과의 교육과정을 키워드 중심으로 새롭게 이해하고 해석하는 길을 열어줌은 물론이고, 각 교과의융복합 키워드를 확인하여 그 관계성을 시각화함으로써 교과 간의 융복합 교육에서 타당하고 실증적인 연계 방향을 제시해 준다는 점에서 의의가 있다. This study began with the intention of setting the base for successfully implementing the educational policies of cultivating creativity and competency in this period of the National Curriculum revision. The way of understanding and utilizing the National Curriculum was searched from the perspective of convergence education. This effort would support the long-term expansion of convergence education and the fundamental reformation of schools. This study used the text mining technique as the methodology of analyzing the National Curriculum from the multi-dimensional approach. The possibility of connecting different concepts of school subjects was explored by extracting the core concepts of subjects and analyzing the network of key terms through text mining. The results were visualized in diagrams that would enable us to compare and communicate between different school subjects. The significance of this study could be found in its contribution to expanding our understanding of the relations and connections between different subjects.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국미술교육학회en_US
dc.subject융복합 교육en_US
dc.subject텍스트 마이닝 기법en_US
dc.subject국가 수준 교육과정en_US
dc.subject미술교육en_US
dc.subject국어교육en_US
dc.subjectConvergence educationen_US
dc.subjectNational Curriculumen_US
dc.subjectText miningen_US
dc.subjectArt educationen_US
dc.subjectKorean language educationen_US
dc.title융복합 교육을 위한 미술과-국어과 교육과정 분석 연구- 텍스트 마이닝 기법을 중심으로 -en_US
dc.title.alternativeAnalysis of the National Curriculum of Korean Language and Art for Convergence Education: Based on Text Miningen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1-
dc.relation.volume29-
dc.relation.page1-24-
dc.relation.journal미술교육논총-
dc.contributor.googleauthor김선아-
dc.contributor.googleauthorKim, Sun ah-
dc.contributor.googleauthor이삼형-
dc.contributor.googleauthorLee, Sam hyung-
dc.contributor.googleauthor김종우-
dc.contributor.googleauthorKim, Jong woo-
dc.contributor.googleauthor김시정-
dc.contributor.googleauthorKim, Si jeong-
dc.contributor.googleauthor김동성-
dc.contributor.googleauthorKim, Dong sung-
dc.relation.code2015041249-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF APPLIED ART EDUCATION-
dc.identifier.pidsakim22-
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE