AI 스피커 채택 영향요인에 관한 탐색적 연구: 경험자와 비경험자 간 차이 영향요인 분석을 중심으로
- Title
- AI 스피커 채택 영향요인에 관한 탐색적 연구: 경험자와 비경험자 간 차이 영향요인 분석을 중심으로
- Other Titles
- An exploratory study on factors affecting for adoption of AI speaker: Focusing on comparison between experienced and non-experienced users
- Author
- 김헌
- Keywords
- AI 스피커; 채택; 이용동기; 지각된 특성; 의사사회적 상호작용; 혁신성; AI speaker; motivation; perceived characteristic; parasocial interactivity; innovativeness
- Issue Date
- 2020-12
- Publisher
- 사이버커뮤니케이션학회
- Citation
- 사이버커뮤니케이션학보, v. 37, no 4, page. 103-147
- Abstract
- 본 연구는 AI 스피커에 대한 인식과 개인적 성향이 이용 경험에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 연구자들은 AI 스피커 경험자(계속이용자, 이용중단자)와 비경험자(잠재이용자, 이용거부자)에 대해, 이용동기(유희와 휴식, 현실이탈, 정보습득), 지각된 특성(상대적 장점, 합치성, 편리성, 시도가능성, 관찰 가능성), 의사사회적 상호작용(기능 의사사회적 상호작용, 정서 의사사회적 상호작용), 혁신성(아이디어 혁신성, 패션 혁신성) 및 인구통계학적 변수가 각 집단에 미치는 영향을 이항로지스틱회귀분석으로 비교하였다. 분석결과, 경험자-비경험자와 계속이용자-이용중단자에 대한 영향에서 일부 독립변수의 요인들이 유의미한 차이를 보였지만, 다수의 독립변수는 경험자와 비경험자 간 차이에 큰 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이론적 측면에서 AI 스피커 등 미디어 이용 연구에서 경험여부에 따른 비교분석의 의미를 논의하였다. 또한, 많은 독립변수들이 AI 스피커 이용여부에 상관없이 의미 있는 차이를 보이지 않은 것을 바탕으로 산업적 함의를 분석하였다.
The main purpose of this study is to examine the difference between AI speaker experience and non-experience person. In this paper, AI speaker users are classified into experienced (continuous users, interrupted users) and Inexperienced person (potential users, and rejectors). In addition, the researchers analyzed effects of the motivations to use (entertainment and relaxation, escaping from daily problems, information acquisition), perceived characteristics (relative advantage, compatibility, convenience, trialability, observability), parasocial interactivity (functional parasocial interactivity, emotional parasocial interactivity), innovativeness (idea of innovativeness, fashion innovativeness) on two groups and demographic variables. For analysis, binary logistic regression was conducted. As a result of the analysis, it was found that there was a significant differences in the existence of some independence in the influence on the terminal of experiencers-non-experiencers and continuers-discontinuers, but the majority of independence did not affect the differences between experiencers and nonexperiencers. In theoretical studies, we discussed the meaning of comparative analysis according to the experience in media use studies such as AI speakers. In addition, we analyzed that many industry independent entities made meaningful differences with or without AI speakers.
- URI
- https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10514245https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/192505
- ISSN
- 1598-5733; 2713-8488
- DOI
- 10.36494/JCAS.2020.12.37.4.103
- Appears in Collections:
- COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ETC
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