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dc.contributor.author엄경희-
dc.date.accessioned2024-08-22T04:48:01Z-
dc.date.available2024-08-22T04:48:01Z-
dc.date.issued2022-06-
dc.identifier.citation한국디자인문화학회지(Journal of the Korean Society of Design Culture), v. 28, no 2, page. 165-174en_US
dc.identifier.issn1598-6497en_US
dc.identifier.urihttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11081485en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/191658-
dc.description.abstract21세기 무한 경쟁시대에 들어 ‘지속가능성’에 대한사회적 요구와 소비자들의 윤리적 가치소비의 욕구증대에 따른 ‘지속가능 마케팅’은 산업 전반에 적용되는 전략으로 자리 잡았다. 더불어 밀레니얼 세대의 소비문화가 가치소비, 친환경적 소비, 윤리적 소비를 중시함에 따라 패션업계에서도 천연소재나 재생소재를활용한 ‘지속가능 패션디자인’에 주목하고 있다. 이러한 추세에 따라 소재를 세분화한 지속가능 패션제품디자인에 대한 연구가 필요하다고 사료된다. 이에 본연구는 밀레니얼 세대를 중심으로 재생소재 패션제품디자인의 지속가능 요인이 디자인 속성에 미치는 영향을 분석하여 밀레니얼 세대 소비자의 니즈를 파악하고 향후 소비시장의 중심이 되는 세대인 밀레니얼세대를 타깃으로 하는 재생소재 패션제품디자인의 개발과 관련업계의 활성화와 새로운 마케팅전략 수립으로 기업 매출 증대 기여에 목적이 있다. 연구 방법 및 범위는 이론적 고찰을 위하여 지속가능 패션제품디자인의 정의와 재생소재 패션제품디자인 사례, 디자인 속성 등의 선행연구와 문헌조사, 인터넷 자료조사를 실시하였다. 연구를 위해 리커트 5점척도를 활용하여 28일간 382명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였으며, 재생소재 패션제품디자인의지속가능 요인(환경적, 경제적, 사회적)과 디자인속성(심미적, 기능적, 상징적)의 기술 통계량 분석을 실시하였다. 또, 재생소재 패션제품디자인의 지속가능 요인이 각각의 디자인 속성에 미치는 영향을 회귀분석을 활용하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 재생소재 패션제품디자인의 지속가능 요인 중 사회적 요인의 ‘사용자 이용에 안정성을 보장한다’가 가장 중요하다고 조사되었으며, 재생소재 패션제품디자인의 디자인 속성 중 심미적 속성의 ‘패션제품의 색상을 고려한다’가 가장 중요한 것으로 조사되었다. 또, 재생소재패션제품디자인의 지속가능 요인은 심미적 속성보다기능적, 상징적 속성에 더 큰 영향을 미치는 것으로분석되었다. 그러므로 밀레니얼 세대를 타깃으로 하는 재생소재패션제품디자인 개발 시 사용자 안전성을 보장하고, 색상을 중요하게 적용하며, 기능적, 상징적 속성을 중점으로 한 패션제품디자인 개발이 활성화된다면 패션디자인산업의 경쟁력 강화와 관련 산업의 새로운 마케팅 전략으로서 기업 매출 증대에 도움이 될 것이라고 사료된다.en_US
dc.description.abstractIn the era of infinite competition in the 21st century, “sustainable marketing” has become a strategy applied to the entire industry due to the social demand for “sustainability” and the increase in consumers’ desire for ethical value consumption. In addition, as the consumption culture of millennials values value consumption, eco-friendly consumption, and ethical consumption, the fashion industry is also paying attention to “sustainable fashion design” using natural or recycled materials. According to this trend, it is considered necessary to study sustainable fashion product design in which materials are subdivided. Therefore, this study aims to contribute to corporate sales growth by analyzing the impact of sustainable factors of renewable material fashion product design on design attributes, focusing on millennials, and developing renewable material fashion product design targeting millennials. For theoretical consideration of the research method and scope, previous studies such as the definition of sustainable fashion product design, examples of fashion product design for recycled materials, design attributes, literature surveys, and Internet data surveys were conducted. For the study, an online survey was conducted on 382 people for 28 days using the Likert 5-point scale, and technical statistics analysis was conducted on sustainable factors (environmental, economic, social) and design attributes (aesthetic, functional, and symbolic). In addition, the following results were derived by using regression analysis on the effect of sustainable factors in fashion product design of recycled materials on each design attribute. Among the sustainable factors of fashion product design of recycled materials, “guaranteed stability in user use” of social factors was the most important, and “considering the color of fashion products” of aesthetic attributes was the most important among design attributes of recycled materials. In addition, it was analyzed that the sustainable factor of fashion product design of recycled materials had a greater influence on functional and symbolic attributes than aesthetic attributes Therefore, if user safety is guaranteed, color is applied importantly, and fashion product design development focusing on functional and symbolic properties is activated, it will help strengthen the competitiveness of the fashion design industry and increase corporate sales as a new marketing strategy.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 한양대학교 교내연구지원 사업으로 연구됨(HY-2020-G).en_US
dc.languagekoen_US
dc.publisher한국디자인문화학회en_US
dc.relation.ispartofseriesv. 28, no 2;165-174-
dc.subjectSustainability Factorsen_US
dc.subject지속가능 요인en_US
dc.subjectFashion Product Designen_US
dc.subject패션제품 디자인en_US
dc.subjectMillennial Generationen_US
dc.subject밀레니얼 세대en_US
dc.subjectProduct Design Propertiesen_US
dc.subject제품디자인 속성en_US
dc.title재생소재 패션제품디자인의 지속가능 요인이 제품디자인 속성에 미치는 영향 - 밀레니얼 세대를 중심으로 -en_US
dc.title.alternativeThe Effect of Sustainable Factors on Product Design Properties in Fashion Product Design of Recycled Materials- Focus on Millennial Generation -en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no2-
dc.relation.volume28-
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.18208/ksdc.2022.28.2.165en_US
dc.relation.page165-174-
dc.relation.journal한국디자인문화학회지-
dc.contributor.googleauthor엄태경-
dc.contributor.googleauthor엄경희-
dc.relation.code2022002076-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF DESIGN[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF JEWELRY & FASHION DESIGN-
dc.identifier.pidsahara-
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > JEWELRY & FASHION DESIGN(주얼리·패션디자인학과) > Articles
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