OTT 서비스 콘텐츠 선택 지연 행위에 영향을 미치는 요인에 관한 탐색적 연구 : IS 성공모형을 중심으로
- Title
- OTT 서비스 콘텐츠 선택 지연 행위에 영향을 미치는 요인에 관한 탐색적 연구 : IS 성공모형을 중심으로
- Other Titles
- An Exploratory Study on Factors Affecting Selection Delay for OTT Service Contents : Focusing on IS Success Model
- Author
- 김헌
- Keywords
- OTT 서비스; 콘텐츠 선택 지연; IS 성공모형; 넷플릭스 증후군; 실패 경험; OTT service; contents selection delay; IS success model; Netflix syndrome; failure experience
- Issue Date
- 2022-09
- Publisher
- 한국방송학회
- Citation
- 한국방송학보, v. 36, no 5, page. 5-47
- Abstract
- 본 연구는 정보시스템 이용 효과를 분석하는 데 적용되는 IS 성공모형의 프레임워크를 바탕으로 OTT 서비스 콘텐츠 선택 지연 행위에 영향을 미치는 요인을 탐색하는 데 목적을 두었다. 이를 위해 OTT 서비스 주요 이용자인 대학생을 중심으로 설문 조사를 진행하였다. 독립변인으로 콘텐츠 정보 품질, 콘텐츠 내용 품질, 시스템 품질, 인터페이스 품질, 자기지향 완벽주의, 콘텐츠 실패 경험을 설정하였으며, 매개변인으로 OTT 서비스 만족감, 종속변인으로 콘텐츠 선택 지연을 설정하였다.
구조방정식 모형 분석 결과, IS 성공모형의 주요 변인인 콘텐츠 정보 품질과 내용 품질, 시스템 품질이 OTT 서비스 만족에 정적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 콘텐츠 실패 경험은 OTT 서비스 만족에 부정적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구의 매개 변인인 OTT 서비스 만족은 최종적으로 콘텐츠 선택 지연에 부정적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 소비자 심리학에서 다루는 선택 지연 행위를 OTT 서비스 영역에 적용 했다는 점에서 의미가 있다. 또한, OTT 서비스 이용 시 발생하는 선택 지연 행위를 살펴본 초기 연구라는 점에서 가치를 가진다.
Based on the framework of the information systems success model, this study aims to explore the factors affecting the selection delay for OTT service content. A survey was conducted focusing on university students, who are major users of OTT services. Content information quality, content narrative quality, system quality, interface quality, self-oriented perfectionism, and content failure experience were set as independent variables, OTT service satisfaction was set as a mediation variable, and content selection delay as a dependent variable. As a result of structural equation model analysis, it was found that content information quality, narrative quality, and system quality had a positively significant effect on OTT service satisfaction. In addition, it was confirmed that the experience of content failure negatively affects OTT service satisfaction. OTT service satisfaction, which is a mediation variable, was found to negatively affect selection delay. This study is meaningful in that it applied the selection delay behavior dealt with in consumer psychology to the OTT service area. In addition, it has value in that it is an early study examining selection delay behavior that occurs when using OTT service.
- URI
- https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11140626https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/191510
- ISSN
- 1229-0254
- Appears in Collections:
- COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ETC
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