장애 학생을 위한 스캐폴딩 기반 휴머노이드 로봇 교육 프로그램의 개발 및 적용

Title
장애 학생을 위한 스캐폴딩 기반 휴머노이드 로봇 교육 프로그램의 개발 및 적용
Other Titles
Development and Application of Scaffolding Based Humanoid Robot Education Program for Students with Disabilities
Author
고윤미
Keywords
장애 학생; 스캐폴딩; 휴머노이드 로봇; SW·AI 교육; 디지털 리터러시; Disability students; Scaffolding; Humanoid robot; SW·AI education; Digital literacy
Issue Date
2023-06
Publisher
한국정보교육학회
Citation
정보교육학회논문지(Journal of The Korean Association of Information Education), v. 27, no 3, page. 361-374
Abstract
소프트웨어와 인공지능(SW·AI)의 원리를 이해하고 활용할 수 있는 디지털 리터러시는 사회 모든 구성원에게필요한 소양 중 하나이다. 디지털 리터러시를 높이기 위한 일반 학생을 대상으로 한 SW·AI교육 연구는 활발히 이루어지고 있지만, 장애 학생을 위한 교육과 연구는 미비하다. 이에 본 연구에서는 ADDIE 모형에 따라 장애 학생의 교육 기회 확대를 위한 인지적, 정서적 스캐폴딩 기반의 휴머노이드 로봇 교육 프로그램을 설계 및 적용하고교육성과를 분석하였다. 이를 위해 휴머노이드 로봇 교육 프로그램에 참여한 학생들의 만족도 조사, 학부모 인터뷰, 수업 참관 후 작성된 관찰일지를 통해 자료를 수집하였고, 로봇에 관한 관심과 흥미, AI 로봇에 대한 인식, 관계 형성, 학습 지속 의지, 정서적 안정의 다섯 가지 측면에서 교육성과를 분석하였다. 본 연구는 장애 학생을 대상으로 한 휴머노이드 로봇 교육의 실증적 사례를 제공하였다는 점에서 의의가 있으며, 특수교육 분야에서 로봇 교육의 내용구성과 교육 방법에 대한 가이드를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
Digital literacy, which can understand and utilize the principles of software and artificial intelligence (SW AI), is one of the necessary skills for all members of society. Research on SW/AI education targeting general students to increase digital literacy is being actively conducted, but education and research for students with disabilities are insufficient. Therefore, in this study, a humanoid robot education program based on cognitive and emotional scaffolding was designed and applied to expand educational opportunities for students with disabilities according to the ADDIE model, and the educational outcomes were analyzed. To this end, data were collected through satisfaction surveys of students who participated in the humanoid robot education program, parent interviews, and observation diaries written after class observation. The educational outcomes were analyzed in five aspects of stability. This study is meaningful in that it provided an empirical example of humanoid robot education for students with disabilities, and it is expected that it will be able to provide a guide for the content composition and education method of robot education in the field of special education.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11581912http://www.jkaie.or.kr/read.php?pageGubun=journalsearch&pageNm=article&search=&journal=%EC%A0%9C27%EA%B6%8C%20%EC%A0%9C3%ED%98%B8&code=433357&issue=32932&Page=2&year=2023&searchType=&searchValue=https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/191366
ISSN
1229-3245; 2733-8428
DOI
http://dx.doi.org/10.14352/jkaie.2023.27.3.361
Appears in Collections:
ETC[S] > 연구정보
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE