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미각 향상을 위한 세바 단백질 보충제 패키지디자인 리뉴얼

Title
미각 향상을 위한 세바 단백질 보충제 패키지디자인 리뉴얼
Other Titles
A Study on the Renewal of Cptking Protein Powder Packaging Design for Taste Enhancement
Author
정의태
Keywords
미각 향상; 패키지디자인 리뉴얼; 세바 단백질 보충제; Improvement of Taste; Package Design Renewal; Cptking Protein Powder
Issue Date
2024-06
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구(A Journal of Brand Design Association of Korea), v. 22, no 2, page. 293-304
Abstract
사람들의 건강관리 및 운동에 대한 의식이 향상되면서 영양 보충 식품 시장이 빠르게 발전하고 있다. 특히 단백질 보충제는 중국 시장에서 판매량이 가장 많은 제품이다. 소비자들의 단백질 보충제에 대한 요구는 면역력 증진과 생활 스트레스 대응에 그치지 않고, 다양한 새로운 맛도 추구하고 있다. 중국의 단백질 보충제 세바(Cptking)의 경우 동종 제품에 비해 패키지디자인의 맛 정보 전달이 부족하여 소비자의 제품에 대한 미각 기대와 구매 욕구를 자극하기 어렵다. 그리하여 본 연구의 목적은 패키지디자인의 시각언어로 소비자가 제품의 맛을 인지 및 기대할 수 있게 하여 제품의 미각을 향상시키고 소비자의 구매 욕구를 높이는 것이다. 이를 위해 시각과 미각의 특성, 패키지디자인에서 양자의 전환 관계, 그리고 유명 단백질 보충제 브랜드의 패키지디자인을 분석하여 세바 브랜드의 기존 패키지디자인이 미각 향상 측면에서 나타나는 장단점을 찾아냈다. 또한 이를 바탕으로 12개의 단백질 보충제 패키지 스케치 평가를 실시하였으며, 그 가운데 2가지 디자인을 선별하고 최적화하였다. 설문조사 데이터를 결합하여 디자인 선호도를 분석하고, 미각 향상의 의미가 있는 패키지디자인을 선택하였다. 연구결과는 세바 단백질 보충제는 패키지디자인 리뉴얼을 통해 소비자의 제품 맛에 대한 인식과 기대는 물론 제품의 미각을 향상시킬 수 있으며, 소비자의 구매 욕구도 증가시킬 수 있다.
The market for dietary nutritional supplements is developing rapidly as people become more athletic and health conscious. Protein supplements, in particular, are among the best-selling products on the market. Consumers' demand for protein supplements is diversifying, and they are beginning to explore new flavor options beyond boosting immunity and coping with life stress. As a Chinese brand of protein powder, compared to its peers, Cptking lacks the communication of product taste information in its package design, which makes it difficult to stimulate consumers' taste expectations and purchase desire for the product. Therefore, the purpose of this study is to enhance the product's taste and increase consumers' purchase desire by making consumers recognize and expect the product's taste through the visual language of the package design. By analyzing the characteristics of sight and taste, the relationship between sight and taste conversion in the field of package design, and the package designs of popular protein supplement brands, this thesis points out the strengths and weaknesses of the current package design of the Ceva brand in terms of taste enhancement. The study also conducted a sketch evaluation of 12 protein supplement packages. From these, two designs were selected and optimized. The survey data was combined to analyze design preferences and select the package design with the most meaningful taste enhancement. The result shows that by updating the package design of the Cptking protein powder, consumers' perceptions and expectations of the product's taste can be further improved, which can enhance the product's palatability and increase consumers' desire to purchase.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART003091128https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/191206
ISSN
1738-0863
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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