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스토리텔링을 활용한 인스타그램 캐릭터의 활성화 전략 연구 ˂최고심˃을 중심으로

Title
스토리텔링을 활용한 인스타그램 캐릭터의 활성화 전략 연구 ˂최고심˃을 중심으로
Other Titles
A Study on the Activation Strategy of Instagram Characters Using Storytelling : Focusing on〈Choi Gosim〉
Author
박기수
Keywords
캐릭터; 최고심; 인스타그램; 캐릭터 IP; 스토리텔링; character; Choi Gosim; Instagram; character IP; storytelling
Issue Date
2024-06
Publisher
한국애니메이션학회
Citation
애니메이션연구, v. 20, no 2, page. 118-154
Abstract
본 고는 스토리텔링을 활용한 인스타그램 캐릭터 활성화 전략을 탐구하기 위한 것이다. 인스타그램이 캐릭터의 성장 채널로 주목받으며 다양한 캐릭터 활성화 사례가 등장하고 있음에도 연구가 진행되지 않은 실정이다. 이에 글로벌 진출 등 가시적인 성과를 보이는 대표 사례 ˂최고심˃을 6개월간 관찰하여 1) ˂최고심˃의세계관을 규명하고, 2) 캐릭터를 활용한 콘텐츠 유형을 분석한 후, 3) 유형별 특성에 최적화된 스토리텔링 전략을 규명하고자 하였다. 연구 결과 ˂최고심˃은 1) 높은 채도의 배경 색상, 밝은 꾸밈 요소, 낙서와 같은 작화 방식을 통해 응원의 메시지를 전달하고 긍정의 세계관을 구축했다. 2) 게시물은 생산 주체에 따라 ‘생산자 주도형’, ‘사용자 참여형’으로 유형화되며 생산자 주도형은 기본, 이야기, 상품 소개, 아침인사, 댄스, 프로필 유형으로, 사용자 참여형은 기본, 월간 마음, 이야기, 댄스 유형으로 세분화되었다. 3) 생산자 주도형 콘텐츠의 핵심 키워드는 공감, 재미, 홍보, 사용자 참여형 콘텐츠의 핵심 키워드는 소통이다. 인스타그램 캐릭터에 대한 새로운 가능성을 보여 준 ˂최고심˃ 사례 분석을 통해 확인한 인스타그램 캐릭터의 활성화 전략은 첫째, 구현 목적에 따른콘텐츠 유형별 차별화된 즐거움 창출, 둘째, 인스타그램 기능의 적극적 활용을 통한 시장 선점, 셋째, 향유자와의 라포 형성을 위한 적극적 대응의 다각화, 넷째, 유무형의 보상 제공을 통한 향유 동기 유발, 다섯째, 온/오프라인 상호 연계를 통한 부가적인 즐거움의 확장이다. 이러한 전략은 캐릭터 활성화 단계에 따라 동시적, 순차적으로 활용해 볼 수 있다.
Thiis study aims to explore strategies for activating Instagram characters using storytelling. Instagram has been recognized as a channel for character growth, and various character activation cases have emerged, but there has been no study. Therefore, this study aimed to 1) identify the universe of , a representa-tive case with significant achievements such as global expansion, 2) analyze the types of content using characters, and 3) identify storytelling strategies optimized for each type. The results of the study showed that: 1) conveys a message of cheering and builds a positive universe through highly saturated background colors, bright decorative elements, and writing styles such as doodles. 2) Posts were catego-rized into 'producer-led' and 'user-participated' depending on the main contributors to the production, with producer-led being subdivided into basic, story, product in-troduction, morning greeting(good morning), dance, and profile types, and user-par-ticipated being subdivided into basic, monthly mind, story, and dance types. 3) The keywords for producer-led content are empathy, fun, and promotion, while the key-word for user-engaged content is communication. The activation strategies for Instagram characters identified through the analysis of the case, which showed new possibilities for Instagram characters, are: 1) creating differentiated en-joyment by content type according to the purpose of implementation; 2) preempting the market by actively utilizing Instagram features; 3) diversifying active responses to form rapport with users; 4) motivating enjoyment by providing tangible and intangible rewards; and 5) expanding additional enjoyment through online and offline interconnection. These strategies can be utilized simultaneously or sequentially de-pending on the stage of character activation.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11839809https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/191192
ISSN
1738-8627
DOI
https://doi.org/10.51467/ASKO.2024.06.20.2.118
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COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > ETC
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