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구매 욕구 증대를 위한 화장품 한정판 패키지디자인 리뉴얼 제안

Title
구매 욕구 증대를 위한 화장품 한정판 패키지디자인 리뉴얼 제안
Other Titles
Proposal for Cosmetic Limited Edition Package Design Renewal to Increase Purchase Desire - Focusing on The History of Whoo Bichup Moisture Anti-Aging Mist -
Author
송민정
Keywords
한정판 패키지; 구매 욕구; 리뉴얼 디자인; Limited Edition Packaging; Purchase Desire; Renewal Design
Issue Date
2023-06
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구(A Journal of Brand Design Association of Kore), v. 21, NO 2, Page. 153-166
Abstract
21세기는 제품 동질화가 심화되면서 소비자 구매 욕구를 제고하기 위한 한정판 마케팅이 중요해졌다. ‘더 히스토리 오브 후’의 ‘비첩 순환 미스트(Moisture Anti-Aging Mist)’는 패키지의 시각적 매력 부족으로 인한 구매욕이 낮은 문제를 시급히 해결해야 한다. 연구목적은 구매 욕구를 제고하는 특징을 파악하고 효율적인 한정판 디자인 방안을 제시하는 것이다. 연구 방법은 문헌 연구와 사례분석을 통해 화장품 한정판 및 구매 욕구의 정의, 특성, 현황을 파악하고, 이를 바탕으로 12개의 스케치 중 3가지 리뉴얼 디자인을 제안하고, 소비자 설문조사를 이용하여 최종안을 제시하는 것이다. 연구 내용은 첫째, 한정판 패키지의 컬러, 일러스트, 레이아웃을 통해 구매 욕구를 증대한다. 둘째, 리뉴얼 방안은 제품 관련과 밀접하고 대비가 강한 일러스트를 사용한다. 방향 1은 페이퍼 컷 스타일이고, 방향 2는 판화 스타일이고, 방향 3은 팝아트 스타일이다. 셋째, 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하여 방안을 비교·분석하고 용기 재질을 선택한다. 연구 결과 한정판 패키지는 구매 욕구에 큰 영향이 있었다. 구매 욕구의 격차는 첫째, ‘컬러, 일러스트, 레이아웃은 임팩트가 있는가’ 둘째, ‘디자인은 구매 욕구, 심미성, 독특성, 주목성, 흡인성 등 요소를 충분히 고려하였는가’ 이 두 가지에 의해 발생하며, 제품과 밀접한 관련이 있는 시각 요소의 대비가 강렬하고, 선명한 컬러를 사용한 일러스트형 패키지는 소비자 구매 욕구에 큰 영향을 미쳤다. 기존 패키지와 리뉴얼 방향에 대하여 구매 욕구 제고를 위한 설문조사를 실시하여 디자인 타당성을 검증하였다. 소비자 구매 욕구를 높이는 측면에서 방향 1, 3은 소폭 상승하였고, 방향 2는 주목성이 조금 낮은 것을 제외하고는 크게 개선되었다. 따라서 방향 2를 최종안으로 선정하고, 이를 토대로 설문조사를 실시하여 매트 촉감의 수지 뚜껑과 매끄러운 촉감의 도자기 몸체를 용기 재료로 선정하였다.
In the 21st century, product homogeneity has intensified. In order to increase the desire to buy, limited edition marketing has become important. The brand ‘The History of Whoo’ product ‘Bicheop Mist’ lacks the visual charm of the packaging and the problem of consumers' low desire to buy needs to be solved urgently. The purpose of this study is to master the limited edition packaging design method to increase the desire to buy. Through literature and case analysis, master the theory of limited edition and purchase demand, complete 12 sketches and 3 plans, and select the final plan with the help of questionnaires. Result First, the color, illustration, and layout of the limited-edition packaging had an impact on purchase intention. Second, the update scheme is closely related to the product features and has a strong contrast design. Finally, 300 consumers were surveyed and analyzed about the desire to purchase packaging and finally chose option 2. Conclusion Desire to purchase is driven by aesthetics, uniqueness, attention, and attractiveness of packaging color, illustrations, and layout. The illustrated limited-edition packaging with product-related elements and strong color contrast can enhance the desire to buy.
URI
https://information.hanyang.ac.kr/#/eds/detail?an=edskci.ARTI.10266780&dbId=edskcihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/190184
ISSN
1738-0863
DOI
10.18852/bdak.2023.21.2.153
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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