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브랜드 인지도 향상을 위한 ‘대보(大寶)’ 화장품 독자적 패키지디자인 리뉴얼

Title
브랜드 인지도 향상을 위한 ‘대보(大寶)’ 화장품 독자적 패키지디자인 리뉴얼
Other Titles
Renewal of ‘Dabao’ Cosmetics Unique Package Design to Enhance Brand Awareness
Author
송민정
Keywords
브랜드 인지도; 독자성; 대보 화장품; Brand Awareness; Uniqueness; Dabao Cosmetics
Issue Date
2023-06
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 21, NO 2, Page. 313-324
Abstract
화장품 시장의 수요가 급증함에 따라 경쟁이 치열해지고 있다. 70년 이상의 역사를 가진 중국의 대보(大寶) 화장품은 패키지 디자인 문제로 인해 다른 브랜드와의 차별화에 실패해 브랜드 인지도가 점차 하락하고 있다. 연구 목적은 브랜드 인지도를 향상을 위해 대보 화장품 패키지의 리뉴얼된 디자인을 제안한다. 연구 범위는 권위 있는 평가 기관이 발표한 2022년 화장품 50대 순위에서 상위 10개 브랜드의 대표 제품이다. 이론적 연구를 위해 문헌 자료와 포커스 인터뷰를 활용하였고, 우수한 화장품 브랜드 대표적 패키지 디자인 사례를 분석하여 효과적인 대보 화장품 패키지 리뉴얼 디자인 전략을 얻었다. 브랜드 인지도는 소비자들이 특정 브랜드를 얼마나 잘 알고, 인식하고, 기억하는지를 측정하는 지표이다. 브랜드 인지도 향상을 위해 새로운 로고 디자인을 제안하고, 12가지 패키지 디자인 스케치를 작성하였다. 이 중 소비자가 가장 선호하는 3가지 디자인을 발전시켰으며, 이를 바탕으로 전문가 의견으로 최종 디자인을 결정하고 비교 분석하였다. 최종 디자인의 브랜드 인지도 영향은 기존 패키지보다 1.18점 상승하였다. 이는 대보 브랜드의 인지도 향상을 위해 소비자의 요구를 이해하고, 패키지 디자인에 독특한 형태 요소를 통합하는 것이 효과적임을 입증한다. 이러한 접근 방식은 대중의 미적 기준을 만족시키는 동시에 브랜드의 철학과 조화를 이루며, 제품이 소비자의 기대치를 충족시킨다.
As the cosmetics market soars, competition is intensifying. China's Dabao, a brand with over 70 years of history in cosmetics has failed to differentiate itself from other brands due to package design problems, and its brand awareness has gradually declined. The research objective is to propose a redesign of the Dabao cosmetics package to improve brand awareness. The scope of the study is the representative products of the top 10 brands in the 2022 cosmetics Top 50 ranking released by an authoritative rating organization. Literature data and focus interviews were used for theoretical research, and representative package design cases of excellent cosmetics brands were analyzed to obtain an effective design strategy for the renewal of the Dabao cosmetics package. Brand awareness is a measure of how well consumers know, recognize, and remember a particular brand. We proposed a new logo design to improve brand recognition and created 12 package design sketches. We developed the three most preferred designs from these, which were then compared and analyzed with expert opinions to determine the final design. The brand recognition of the final design was 1.18 points higher than the previous package. The demonstrates the effectiveness of understanding consumer needs and incorporating unique form elements into the package design to improve the perception of the Dabao brand. This approach satisfies the public's aesthetic standards and ensures that the product meets consumer expectations.
URI
https://information.hanyang.ac.kr/#/eds/detail?an=edskci.ARTI.10266775&dbId=edskcihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/190183
ISSN
1738-0863
DOI
10.18852/bdak.2023.21.2.313
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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