60 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author정의태-
dc.date.accessioned2024-05-02T04:19:22Z-
dc.date.available2024-05-02T04:19:22Z-
dc.date.issued2024-03-
dc.identifier.citation브랜드디자인학연구, v. 22, NO 1, Page. 177-188en_US
dc.identifier.issn1738-0863en_US
dc.identifier.urihttps://information.hanyang.ac.kr/#/eds/detail?an=edsers.444884&dbId=edsersen_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/190118-
dc.description.abstract중국 전통차 브랜드는 소비자의 요구와 변화를 반영하여 제품 패키지 디자인을 개선하여 Z세대 소비자층의 흥미를 자극하고 하고 있다. 다도의 번거로움으로 인해 소비가 위축되는 상황에서, '흥미로운 경험'을 구축하여 브랜드 경쟁력을 높이는 것은 중요한 판매 전략이 될 수 있다. 본 연구의 목적은 흥미로운 디자인 이론을 기반으로 전통적인 스케치 작업과 생성형 AI(Midjourney)도구를 활용하여 시후 용정차 패키지의 디자인 방향과 디자인을 제안하는 것이다. 본 연구에서는 인지도 높고 디자인도 우수한 해외 차 브랜드 패키지디자인을 벤치마킹한다. 그리고 문헌 조사와 사례 비교 분석 그리고 SWOT 분석을 기반으로 디자인 전략을 제안한다. 또한 12개의 패키지 디자인 스케치를 제안하고, 그중 두 가지 시안을 선택하여 AI 기반의 개선안을 도출한다. 마지막으로 소비자를 대상으로 시후 용정차 패키지 디자인의 흥미성, 독특성, 심미성, 연상성, 주목성의 5가지 항목을 설정하여 설문조사를 실시하고 한승문의 패키지 디자인 평가 척도 및 5점 리커트 척도를 사용하여 분석하였다. 연구 결과에 제시된 시후 용정차 패키지 디자인은 재미있고 독특한 느낌을 통하여 소비자에게 신선함과 의외성의 경험을 제공하였고, 전통 차에 대한 Z세대 소비자의 생각을 변화시키는데 기여하였다. 흥미로운 경험 기반의 브랜드 리쥬버네이션을 통해 시후 용정차 브랜드에 대한 기대와 용정차의 판매량도 함께 높인다면, 시후 용정차 브랜드 리주버네이션을 통해 소비자층 다변화의 목적을 달성할 수 있을 것으로 기대한다.en_US
dc.description.abstractTraditional Chinese tea brands are revamping their product packaging designs to reflect changing consumer needs and attract the Generation Z consumer group. The hassle of tea ceremony often discourages consumption, and creating an "interesting experience" to enhance brand competitiveness can be an important sales strategy. The purpose of this study is to propose a package design direction and design for Shihu Yongzheng tea using traditional sketching and generative AI (Midjourney) tools based on interesting design theories. This study benchmarks the package design of international tea brands with high recognition and strong design. It proposes a design strategy based on literature review, case comparison analysis, and SWOT analysis. At the same time, it proposes 12 package design sketches and selects two of them for AI-based improvement. Finally, a questionnaire survey was conducted among consumers, setting up five items of interestingness, uniqueness, aesthetics, evocativeness, and attention in the package design of Sihu Yongjung Tea, and analysed using Han Seung-moon's package design evaluation scale and a five-point Likert scale. The package design of Sihu Longjing Tea presented in the study provides consumers with a fresh and unexpected experience through a fun and unique feel, and contributes to changing the way Gen Z consumers think about traditional tea. The brand rejuvenation is expected to achieve the objective of diversifying the consumer base by raising the expectation of the brand and the purchasing power of longjing tea through an interesting experience-based brand rejuvenation.en_US
dc.languagekoen_US
dc.publisher사단법인 한국브랜드디자인학회en_US
dc.relation.ispartofseriesv. 22, NO 1;177-188-
dc.subject흥미성en_US
dc.subject브랜드 리주버네이션en_US
dc.subject차 패키지디자인en_US
dc.subjectInterestingen_US
dc.subjectBrand Rejuvenationen_US
dc.subjectTea Packaging Designen_US
dc.title흥미로운 경험 유도를 통한 브랜드 리주버네이션 패키지 디자인- 중국 시후 용정차를 중심으로 -en_US
dc.title.alternativeDesigning Brand Rejuvenation Packages to Drive Interesting Experiences - Mainly with Chinese West Lake Longjing Tea -en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1-
dc.relation.volume22-
dc.identifier.doi10.18852/bdak.2024.22.1.177en_US
dc.relation.page177-188-
dc.relation.journal브랜드디자인학연구-
dc.contributor.googleauthor폭건-
dc.contributor.googleauthor정의태-
dc.relation.code2024016172-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF DESIGN[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF COMMUNICATION DESIGN-
dc.identifier.pidjunget-
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE