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커피 패키지 디자인의 시각언어가 소비자의 미각 판단에 미치는 영향- 루이싱 믹스 커피를 중심으로 -

Title
커피 패키지 디자인의 시각언어가 소비자의 미각 판단에 미치는 영향- 루이싱 믹스 커피를 중심으로 -
Other Titles
The Effect of Visual Language on the Consumer’s Taste Judgement in Coffee Package Design - Focusing on Luckin Mixed Coffee Brands
Author
정의태
Keywords
시각언어; 패키지 디자인; 미각 암시; Visual Language; Package Design; Taste Implication
Issue Date
2023-03
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구(A Journal of Brand Design Association of Korea), v. 21, NO 1, Page. 165-176
Abstract
중국 커피 시장은 빠르게 발전하고 있으며 휴대성과 대체 간편함 등 특성으로 인해 믹스 커피는 판매량 측면에서 중국 커피 시장의 주요 위치를 차지해 왔다. 루이싱 커피 브랜드가 치열한 경쟁 환경에서 어떻게 소비자의 신뢰와 사랑을 지속적으로 얻을 수 있는 것은 이 논문에서 논의해야 할 문제이다. 본 연구의 목적은 믹스 커피 패키지 디자인의 시각 언어가 소비자의 커피 미각 판단에 영향을 미치는지 여부를 탐색하고, 이를 통해 효과적인 루이싱 믹스 커피 리뉴얼 디자인을 제안하는 것이다. 연구방법은 선행연구와 문헌자료를 통한 이론적 고찰과 우수한 커피 브랜드 사례를 구체적으로 비교․ 분석 후에 중국의 루이싱 커피 패키지 디자인 리뉴얼을 제시하였다. 또 설문조사를 통해 이를 평가하고 최종 안을 선정하였다. 이를 위해 시각과 미각의 특성을 연구하고 패키지 분야에서 시각 언어와 미각적 디자인 간의 관계를 분석하였다. 기존 유명 커피브랜드의 패키지 디자인을 분석하여 현 패키지의 미각 암시에 단점이 있음을 지적하였다. 더불어 20개의 커피 패키지 스케치를 제시하였고, 그 중 두 가지 시안을 선정해 보완하여 설문조사를 통해 디자인 선호도 분석을 진행하여 최종적으로 이미지와 컬러에 미각 암시가 있는 시안을 선정하였다. 본 연구에서는 루이싱 커피 믹스 패키지의 컬러와 이미지를 바꿔 소비자가 커피 미각을 자신의 기대와 일치시킬 수 있다면 고객 구매 욕구를 자극할 수 있을 것이라는 결론을 도출하였다.
The Chinese coffee market is developing rapidly. Du e to its portability and easy substitution, mixed coffee has occupied a major position in the Chinese coffee market in terms of sales. How the Luckin Coffee bran d can continue to win the trust and love of consumer s in a fiercely competitive environment is a question needs to be discussed in this study. The purpose of this study is to explore whether the visual language o f mixed coffee package design affects consumers' cof fee taste judgment, and to propose an effective Lucki n Mixed Coffee renewal design. The research method is based on a theoretical review of previous research and literature, and a specific comparative analysis of excellent coffee brand cases, which led to the propos al of a renewal design for the package design of Lucki n coffee in China. Besides, this was evaluated throug h a questionnaire survey and a final solution was sele cted. To this end, this paper studies the characteristi cs of vision and taste, and analyzes the relationship between visual language and taste design in the field of packaging. By analyzing the package design of exis ting famous coffee brands, it is pointed out that there is a disadvantage in the taste implication of the curre nt package. In addition, 20 coffee package sketches w ere presented. Two drafts were selected and supplem ented among them, and design preference analysis w as conducted through a survey, and drafts with taste implication in images and colors were finally selected. This research draws a conclusion by changing the col or and image of Luckin Coffee's mixed package, if co nsumers can match the coffee taste with their own ex pectations, it will stimulate customers' desire to buy.
URI
https://information.hanyang.ac.kr/#/eds/detail?an=edsers.427274&dbId=edsershttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/189820
ISSN
1738-0863
DOI
10.18852/bdak.2023.21.1.165
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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