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소비자들의 미니멀리즘 추구 성향이 제품처분의도에 미치는 영향

Title
소비자들의 미니멀리즘 추구 성향이 제품처분의도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Minimalism Pursuit on Product Disposal Intention
Author
이재영
Alternative Author(s)
LEEJAEYOUNG
Advisor(s)
안희경
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 미니멀리즘이 중고제품처분의도에 미치는 영향력을 검증하고, 가격과 시간압박의 조절효과를 검증하는 것이다. 최근 소비자 행동이 다양해지면서 소비자의 욕구를 파악하는 것은 더욱 중요해졌다. 이에 따라 학계에서는 소비자를 이해하기 위해 라이프 스타일을 연구하기 시작하였다. 최근 연구 동향에 따르면 미니멀리즘과 소비에 관련된 연구는 지속적으로 증가하고 있지만, 미니멀리즘이 처분에 미치는 영향에 대한 연구는 상당히 제한적이다. 따라서 본 연구에서는 미니멀리즘이 중고제품처분의도에 미치는 영향을 검증하고, 가격과 시간압박에 따른 조절효과를 살펴보고자 한다. 가설을 검증하기 위해 두 가지 실험을 진행하였다. 실험 1 에서는 제품을 처분하는 시나리오를 통해 미니멀리즘이 중고제품처분의도에 미치는 영향을 확인하였으며, 다중 회귀분석을 통해 신중하게 선별된 소비가 미니멀리즘에 유의한 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 또한, 미니멀리즘과 중고제품처분의도 간의 관계에서 가격의 조절효과를 검증하였다. 실험 2 에서는 미니멀리즘이 중고제품처분에 미치는 영향을 재검증하였고. 시간압박의 조절효과를 확인하려 했지만 조작점검을 실패하였다. 이러한 연구 결과는 미니멀리즘과 처분에 대한 이해를 높이는데 기여하고 C2C 플랫폼 실무자에게 실무적인 시사점을 제안한다.|The purpose of this study is to verify the effect of minimalism pursuit on Product Disposal Intention and to verify the moderating effects of price and time pressure. With the increasing diversification of consumer behavior, understanding consumer desires has become crucial. Consequently, academia has initiated research on lifestyle to better comprehend consumers. Despite the continuous growth in research trends related to minimalism and consumption, there is a considerable limitation in studies investigating the effect of minimalism on disposal. Therefore, this study aims to validate the effect of minimalism on product disposal intention and examine the moderating effects of price and time pressure. To test our hypotheses, two experiments were conducted. In Experiment 1, the effect of minimalism on product disposal intention was confirmed through a scenario situation of product disposal. Through multiple regression analysis, Mindfully curated consumption was found to significantly influence minimalism. Additionally, the moderating effect of price on the relationship between minimalism and the product disposal intention was verified. In Experiment 2, we attempted to revalidate the effect of minimalism on product disposal intention and to verify the moderating effect of time pressure. However, the manipulation check for time pressure was unsuccessful. These research findings contribute to a better understanding of minimalism and disposal, providing practical implications for practitioners in C2C platforms.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000725548https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/189417
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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