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연구소기업의 지속성장을 위한 혁신역량 진단모델 개발 연구

Title
연구소기업의 지속성장을 위한 혁신역량 진단모델 개발 연구
Other Titles
A Study on the Development of an Innovation Capability Diagnostic Model for the Sustainable Growth of Research Institute Companies
Author
김은지
Alternative Author(s)
KIM EUNJI
Advisor(s)
박광호
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
국내 기업환경에 불확실성을 초래하는 글로벌 리스크의 강도와 빈도가 지속 증가하고 있다. 이처럼 급변하는 산업구조 속에서 기업이 지속 성장하기 위해 서는 가치창조 활동을 통해 산업 내 구조적 우위를 확보하고, 확보한 가치를 효과적으로 전유할 수 있어야 한다. 하지만, 연구소기업은 초기기업 중심으로 구성되어 있고, 경영자가 기술개발 연구자인 경우가 대다수로 기술적 능력에 비해 경영적 능력이 부족하다는 특징이 있어, 변화하는 환경에 대응하여 필요 한 역량을 빠르게 파악하고 이를 기반으로 하는 가치전략을 수립하기가 쉽지 않다. 이에 본 연구는 연구소기업이 지속 성장하는 데 필요한 혁신역량을 파악하 고, 연구소기업 특성에 적합한 역량 진단모델을 개발하여 기업의 혁신역량 수 준에 맞는 가치전략 방향을 제시하는 것을 목적으로 하고 있다. 이를 위해 먼 저 자원기반관점 이론, 가치기반전략 이론, 생태학적관점 이론을 고찰하고 혁 신역량 진단모델의 관점으로 설정하였다. 이론적 관점과 관련 선행연구 검토 를 통해 연구소기업의 혁신역량을 기술역량, 기업가역량, 마케팅역량, 가치전 유역량, 산업특성 및 환경역량, 외부자원활용역량 등 6개 혁신역량으로 도출하 였고, 이를 진단할 수 있는 진단요인과 측정지표를 개발하여 연구소기업의 역 량 성숙도 수준을 평가하는 진단모델을 설계하였다. 진단결과는 혁신역량별 5 개 등급으로 구분하고 등급 개선을 위해 나아가야 할 혁신과제 방향을 제시하 였다. 마지막으로 실제 연구소기업을 대상으로 사례연구를 진행하여 연구소기 업의 지속 성장을 위한 혁신역량 진단모델의 효용성을 검증하였다. 본 연구에서 제시하고 있는 혁신역량 진단모델은 연구소기업에 특화된 역량 진단모델이며, 역량별 등급 수준에 맞는 혁신과제 방향을 제시한다는 데 의미 가 있다. 또한 진단모델은 간단한 체크리스트 형태로 구성되어 기업이 자체적 으로 보유한 혁신역량과 부족한 역량을 파악할 수 있으며, 기업의 성장 가능 성과 미래가치를 평가할 수 있는 측정지표를 개발하고자 하였다는 점에서 향 후 정책적 지원 프로그램의 방향 제시에도 활용될 수 있을 것으로 기대된다.|The intensity and frequency of global risks causing uncertainty in the domestic business environment continue to increase. In this rapidly changing industrial structure, for companies, especially Research Institute Companies, to achieve sustainable growth, it is essential to secure structural advantages within the industry through value creation activities and effectively appropriate the secured value. However, Research Institute Companies are predominantly composed of early-stage enterprises, with a majority of managers being technology development researchers. This characteristic often results in a lack of managerial capabilities relative to their technological abilities, making it challenging to quickly grasp the necessary competencies in response to the changing environment and establish a balanced value strategy based on them. Therefore, the purpose of this study is to identify the innovation capabilities required for the sustained growth of Research Institute Companies, develop an Innovation Capability Diagnostic Model tailored to the characteristics of Research Institute Companies, and suggest a balanced value strategy direction suitable for the level of innovation capability within the company. To achieve this, we first review resource-based perspective theory, value-based strategy theory, and ecological perspective theory, setting them within the framework of the Innovation Capability Diagnostic Model. Through a review of theoretical perspectives and related prior research, six innovation capabilities for Research Institute Companies are derived: technological capability, entrepreneurial capability, marketing capability, value appropriation capability, industry-specific and environmental capability, and external resource utilization capability. The study designs a diagnostic model by developing diagnostic factors and measurement indicators to assess the maturity level of Research Institute Companies' capabilities. The diagnostic results categorize innovation capabilities into five grades and propose directions for innovation tasks to improve these grades. Finally, a case study is conducted on actual Research Institute Companies to validate the utility of the Innovation Capability Diagnostic Model for the sustainable growth of Research Institute Companies. The presented Innovation Capability Diagnostic Model in this study is specialized for Research Institute Companies, providing significance in offering innovation task directions tailored to competency grade levels. Moreover, the diagnostic model, structured as a simple checklist, enables companies to self-assess their existing innovation capabilities and identify areas of deficiency. Additionally, the development of measurement indicators for evaluating a company's growth potential and future value adds the prospect of contributing to future policy support programs by guiding their direction.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000723104https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/189377
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MANAGEMENT CONSULTING(경영컨설팅학과) > Theses (Master)
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