청소년 우울증 예방을 위한 문학 수업 방안 연구

Title
청소년 우울증 예방을 위한 문학 수업 방안 연구
Other Titles
A Study on Literature Classes for the Prevention of Depression in Adolescents
Author
이한슬
Alternative Author(s)
LEE HANSEUL
Advisor(s)
정재찬
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study aims to examine theories of literary therapy and adolescent depression, and based on that exploration, propose strategies within literature lessons that can prevent depression among adolescents. In Chapter Ⅱ, delved into theories of literary therapy, reflecting on the relationship between literary therapy and literary education. Literature therapy is aims to restore, heal, and help mature psychologically, mentally, and physically impaired or underdeveloped pathological states through literary works. Its scope can be divided into facility-oriented, clinical, and developmental aspects depending on the symptoms of the recipient. Literary therapy is diversified based on genres utilized in therapy such as Poetry Therapy, Scriptotherapy, Narrative Therapy, and Bibliotherapy. These therapies operate based on principles such as catharsis, identification, empathy, communication, insight, and restructuring. Concrete therapeutic methods include self-emotion recognition, tear recovery through sadness, recovery through tragic emotional ventilation, and increased understanding of universal life. Moreover, literary therapy closely associates with literary education. Korean literary education, primarily focused on knowledge transmission, exhibits deficiencies in establishing students' emotional stability. However, there is a growing trend in recognizing these shortcomings and conducting research to address them. Literary therapeutic approaches are crucial in resolving these issues. Chapter Ⅲ theories that help understand adolescent depression were summarized. Specific factors that can lead to depression during adolescence include parental nurturing attitudes, lack of self-esteem, social support deficiency, financial difficulties, experiences of school bullying, and academic stress. Symptoms and types of adolescent depression were then explored, and symptoms can be divided into emotional, cognitive, behavioral, and physiological aspects. Types of adolescent depression were also categorized into four: normal sadness and pathological depression, unipolar depression and bipolar depression, external and internal depression, and neurotic and psychotic depression. Chapter Ⅳ presented 'Literature Lessons for Preventing Adolescent Depression' as part of such literary therapeutic approaches. In line with the goal of preventing adolescent depression, a literature class model utilizing literary therapy methods was developed and integrated with various interventions. The model named '5S Model' includes the following stages: ‘Silent Reading’, ‘Submerge’ (immersing oneself in poetry while answering the teacher's questions), ‘Switch’ (adapting the poem's content to personal situations), ‘Speak’ (sharing newly created content and explaining it), and ‘Sympathy’ (empathizing with each other's stories). This research introduced four contemporary poems, selected based on characteristics that significantly differentiate at-risk depressed adolescents from general adolescents, such as self-acceptance, resilience, helplessness, and worthlessness. The contemporary poems utilized according to these characteristics are Yi Yong-han's ‘Cat Life 2’, Cheon Sang-byeong's ‘Tree’, Lee Hyun-seung's ‘Weight of Rain’, and Jin Eun-young's ‘I Am’. This study is significant in that, unlike most literary therapy research focusing on adults, it addresses general emotional and psychological states concerning adolescents. Furthermore, it confronts depression, a subject previously avoided in school environments. However, this study has a fundamental limitation as the proposed teaching strategies were not executed to derive tangible results. [Keywords] Literature Therapy, Literary Education, Adolescents, Depression, Teaching Strategies| 본 연구의 목적은 문학치료 이론과 청소년 우울증 이론을 고찰한 뒤, 이를 바탕으로 청소년의 우울증을 예방할 수 있는 문학 수업 방안을 제시하는 것이다. 이를 위하여 Ⅱ장에서는 문학치료에 대한 이론을 살펴본 후 문학치료와 문학교육의 관계에 대해 고찰하였다. 문학치료는 문학 작품을 통해 정신적·심리적·신체적으로 손상되거나 미숙한 병리적인 상태를 치유하며 성숙하도록 돕는 것을 뜻한다. 그 범위는 치료 대상자의 증상에 따라 시설적, 임상적, 발달적 측면으로 나눌 수 있다. 또한, 문학치료의 영역은 치료에서 활용되는 제재의 장르에 따라 시치료, 글쓰기치료, 이야기치료, 독서치료 등으로 나뉜다. 이러한 문학치료는 카타르시스, 동일시, 공감, 소통, 통찰, 재구조화의 원리에 따라 이루어진다. 이 원리를 구체적인 치료 방법으로 적용한 것은 자기감정 인식, 슬픈 감정을 통한 눈물 회복, 비극적 정서 환기를 통한 회복, 보편적인 삶에 대한 이해 증가 등이 있다. 한편, 문학치료는 문학교육과 밀접한 관계를 가진다. 우리나라의 문학교육은 지식 전달 측면에 집중한 나머지, 학생 개인의 정서를 확립하는 데에는 미흡한 면을 보이고 있다. 그러나 최근 이러한 문제점을 인식하고 이를 위한 연구들이 늘어가는 추세이다. 그리고 이 문제를 해결하는 데에 필요한 것이 바로 문학치료적 접근이다. Ⅲ장에서는 청소년 우울증에 대한 이해를 돕는 이론을 정리하였다. 청소년기에 우울증이 발병될 수 있는 특수적인 요인으로는 부모의 양육 태도, 자아존중감 부족, 사회적 지지의 결여, 경제적 곤란, 학교폭력 경험, 학업 스트레스 등이 있다. 이어서 청소년 우울증의 증상 및 유형을 살펴보았는데, 청소년 우울증의 증상은 크게 4가지로 나뉜다. 정서적 증상, 인지적 증상, 행동적 증상, 신체생리적 증상이 그것이다. 청소년 우울증의 유형 역시 4가지의 측면에서 살펴보았다. 첫째로는 정상적 우울과 병적 우울, 둘째로는 단극성 우울증과 양극성 우울증, 셋째로는 외인성 우울증과 내인성 우울증, 넷째로는 신경증적 우울증과 정신증적 우울증이 있다. Ⅳ장에서는 문학치료적 문학수업의 일환으로 ‘청소년 우울증 예방을 위한 문학 수업’을 제시했다. 청소년 우울증의 예방이라는 목적에 알맞게, 문학치료 방법을 활용한 문학 수업 모델을 개발했으며 이를 다양한 제재와 접목시켜 활용하였다. 수업 모델의 이름은 ‘5S 모델’로, 각 단계는 다음과 같다. 소리를 내지 않고 눈으로 시를 읽는 단계인 ‘Silent reading(묵독하기)’, 교사의 질문에 답하며 시 속으로 빠져드는 단계인 ‘Submerge(잠수하기)’, 시의 내용을 자신의 상황과 처지에 맞추어 바꿔보는 단계인 ‘Switch(전환하기)’, 새롭게 창작한 내용과 이에 대한 설명을 나누는 ‘Speak(이야기하기)’, 서로의 이야기에 이입하며 공감을 이루는 단계인 ‘Sympathy(공감하기)’가 그것이다. 본 연구에서는 해당 모델에 적용할 현대시 작품을 4가지 제시하였다. 이는 우울 위험군 청소년이 일반 청소년과 유의미한 차이를 보였던 특성인 자기수용, 자아탄력성, 무력감, 무가치감을 바탕으로 선정된 것이다. 각 특성에 따라 활용된 현대시 제재는 이용한의 「묘생2」, 천상병의 「나무」, 이현승의 「비의 무게」, 진은영의 「나는」이다. 본 연구는 지금까지의 문학치료 연구 대상자가 대부분 성인이었다는 점, 청소년일 경우에는 일반적인 정서·심리 상태를 다루어 왔다는 점에서 유의미하다. 지금껏 학교 현장에서 금기시되던 우울증을 학생들과 함께 직면한다는 부분에서도 의의가 있다. 반면, 본 연구에서 제안한 수업 방안을 실제로 실행하여 그 결과를 도출하지는 못했다는 점에서는 근본적인 한계를 지닌다. [핵심어] 문학치료, 문학교육, 청소년, 우울증, 수업 방안
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000728075https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/189265
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE