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전기자동차 배터리 생산공장 저장 랙- (Storage 화재방지에 관한 연구Rack)

Title
전기자동차 배터리 생산공장 저장 랙- (Storage 화재방지에 관한 연구Rack)
Other Titles
A Study on the Prevention of Fire in Storage Rack in Battery Production Plant of Electric Vehicle.
Author
좌경석
Alternative Author(s)
kyung seok jwa
Advisor(s)
고광철
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 공학대학원
Degree
Master
Abstract
현대 사회는 과거보다 더 많은 화석연료를 개발하고 사용함으로써 비약적인 경제, 사회, 문화 발전을 이루게 되었습니다. 그러나 비약적 발전 이면에 무분별한 화석연료의 사용은 자원의 고갈과 환경오염 및 지구 온난화라는 큰 재앙 역시 가져왔습니다. 그 결과 각국은 지구 온난화와 기후변화의 심각성을 인식하고, 이에 대응하기 위해 국제기후변화 협약을 체결하게 되었고, 그 대표적인 조약이 1992년 채택된 유엔 기후변화 협약(UNFCCC)과 2015년 채택된 파리협약입니다. 이중 파리협약은 역사상 가장 포괄적인 기후변화 협약으로 지구 온난화와 기후변화의 심각성을 인식하고 이에 대응하기 위하여 각국은 온실가스 배출량을 줄이고, 기후변화에 적응하기 위한 노력을 가속할 수 있게 되었습니다. 이에 따라서 각국은 온실가스 배출 저감의 목적으로 전기 자동차 개발이 활발하게 이루어지고 있으며 유럽연합(EU)은 2035년부터 내연기관 자동차의 신차 판매를 금지하는 규정을 2023년 3월 28일 회원국 이사회 최종 투표를 통해 통과시켰습니다. 따라서 유럽에서는 2035년 이후에는 내연기관 자동차를 구매할 수 없게 되었습니다. 그 결과로 전기 자동차 보급을 위한 최우선 과제인 전기자동차용 배터리 개발은 전기자동차 보급확대에 크게 이바지할 수 있는 핵심기술이 되었습니다. 전기자동차용 배터리 대량생산, 대량보급의 과제는 한번 충전으로 주행할 수 있는 주행거리, 충전시간, 충전 간격, 화재로부터 전기자동차 배터리 안전성 등이 보장되어야 합니다. 전기자동차용 배터리 개발과 보급이 늘어나면서 전기자동차 배터리 화재가 다양한 원인에 의해서 발생하고 있는 점에 주목하고, 이에 다방면으로 전기자동차 배터리 화재 원인 및 예방, 소화를 위한 연구가 진행 중입니다. 여기서는 전기자동차용 배터리 생산공장 그중에서도 저장-랙(storage rack) 에서 발생할 수 있는 배터리 화재 및 저장-랙(storage rack)에 저장된 배터리 화재에 최적에 소화 방법을 찾고 그 소화 방법을 적용했을 때 발생할 수 있는 문제점 역시 검토하고자 합니다. |Modern society has achieved remarkable economic, social, and cultural progress through the development and use of more fossil fuels than in the past. However, behind this rapid progress, the indiscriminate use of fossil fuels has also brought about major disasters such as resource depletion, environmental pollution, and global warming. As a result, countries have come to recognize the seriousness of global warming and climate change, and have signed international climate change agreements in response. The most representative of these agreements are the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), adopted in 1992, and the Paris Agreement, adopted in 2015. The Paris Agreement is the most comprehensive climate change agreement in history. It allows countries to accelerate their efforts to reduce greenhouse gas emissions and adapt to climate change in recognition of the seriousness of global warming and climate change. As a result, the development of electric vehicles is actively being pursued in various countries for the purpose of reducing greenhouse gas emissions. The European Union (EU) passed a regulation in its member states council on March 28, 2023, prohibiting the sale of new internal combustion engine vehicles from 2035. As a result, it will no longer be possible to purchase internal combustion engine vehicles in Europe after 2035. As a result, the development of electric vehicle batteries, which is the top priority for the promotion of electric vehicles, has become a key technology that can greatly contribute to the expansion of electric vehicle adoption. The challenges of mass production and mass deployment of electric vehicle batteries include ensuring the driving range, charging time, charging interval, and battery safety of electric vehicles from fire after a single charge. Noting that electric vehicle battery fires are caused by various causes as the development and distribution of electric vehicle batteries increase, research is underway to cause, prevent, and extinguish electric vehicle battery fires in various ways. In this case, we will examine the problems that may arise when we find and apply the fire extinguishing method to the battery fire and the battery fire stored in the storage rack that may occur in the electric vehicle battery production plant.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000725111https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/189247
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ELECTRICAL ENGINEERING AND COMPUTER SCIENCE(전기ㆍ전자ㆍ컴퓨터공학과) > Theses (Master)
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