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역률개선용 커패시터 설치위치에 따른 유도전동기 제특성 변화에 관한 연구

Title
역률개선용 커패시터 설치위치에 따른 유도전동기 제특성 변화에 관한 연구
Other Titles
A study on the change in characteristics of an induction motor according to the installation position of capacitors for power factor improvement
Author
이덕길
Alternative Author(s)
Lee Deok Gil
Advisor(s)
문준
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 공학대학원
Degree
Master
Abstract
유도전동기는 다른 부하들과 마찬가지로 전력 조류에 의한 전압강하가 발생한다. 특히 유도전동기에서 요구하는 고정된 무효전력의 조류에 의해 전압손실 및 전력손실을 발생시킨다. 이에 대한 영향을 절감시키기 위해 신설되는 건축물은 유도 전동기용 역률 개선용 커패시터를 설치하고 이에 대한 에너지 관리 계획서를 제출 하도록 규정되어있다. 유도전동기에서 전력용 커패시터의 용도는 유도전동기에 필요한 무효전력을 전원측을 대신하여 전력용 커패시터로 공급함으로써 선로 및 변압기에서의 불필요하게 흐르는 무효전력 조류를 감소시키어 전압 및 전력 손실을 억제하고자 하기 위함이다. 전력용 콘덴서를 설치하는 위치의 종류로는 고압 모선에 일괄설치, 저압 모선에 일괄설치, MCC반의 일괄설치 및 전동기 직결설치 등 여러 방법이 존재하지만 통상적으로 모선일괄설치 및 MCC반에 설치하는 방식을 채택하고 있다. 이는 설치 및 유지보수가 간편하고 경제적이기 때문이다. 그러나 전기적인 특성으로써 가장 좋은 방식은 전동기에 직결하는 방식이다. 전력용 커패시터의 설치점이 전동기로부터 멀어질수록 유도 전동기의 단자전압이 저하되고 이에 의한 여러 가지 전기적인 특성변화를 야기시킬 수 있는데, 대표적으로 토크저하,속도저하,전류증가,발열 등의 문제가 발생한다. 본 논문에서는 전력용 커패시터를 유도전동기로부터 멀리 설치할 때와 직결할때의 전압 변동을 분석하고 이에 의한 유도전동기의 전기적인 특성 변화를 열거하여 전력용 커패시터의 설치점을 결정하기 위한 기초 데이터로 이용되었으면 하는 바램으로 연구를 진행하였다.|Induction motors, like other loads, experience a voltage drop due to power flow. In particular, voltage loss and power loss occur due to the fixed reactive power flow required by induction motors. In order to reduce the impact of this, new buildings are required to install power factor improvement capacitors for induction motors and submit an energy management plan for them. The purpose of the power capacitor in an induction motor is to suppress voltage and power loss by supplying the reactive power required for the induction motor to the power capacitor instead of the power source, thereby reducing the unnecessary flow of reactive power in lines and transformers. There are various types of locations for installing power condensers, such as batch installation on high-voltage busbars, batch installation on low-voltage busbars, batch installation on MCC panels, and direct installation on electric motors. However, the most common methods are batch installation on busbars and installation on MCC panels. It is being adopted. This is because installation and maintenance are simple and economical. However, in terms of electrical characteristics, the best method is to connect it directly to an electric motor. As the installation point of the power capacitor moves further away from the motor, the terminal voltage of the induction motor decreases, which can cause various changes in electrical characteristics, including problems such as torque reduction, speed reduction, current increase, and heat generation. In this paper, we analyze the voltage fluctuations when the power capacitor is installed far away from the induction motor and when it is directly connected, and we list the changes in the electrical characteristics of the induction motor resulting from this, and hope that this can be used as basic data to determine the installation point of the power capacitor. In this paper, we analyze the voltage fluctuations when the power capacitor is installed far away from the induction motor and when it is directly connected, and we list the changes in the electrical characteristics of the induction motor resulting from this, and hope that this can be used as basic data to determine the installation point of the power capacitor. The research was conducted with the hope that this would be the case.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000725272https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/189240
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ELECTRICAL ENGINEERING AND COMPUTER SCIENCE(전기ㆍ전자ㆍ컴퓨터공학과) > Theses (Master)
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