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SOC 분야 공기업 탄소중립 정책 및 ESG 추진전략 연구

Title
SOC 분야 공기업 탄소중립 정책 및 ESG 추진전략 연구
Other Titles
A Study on Carbon Neutrality Policy and ESG Promotion Strategy for Public Enterprises in the SOC Field
Author
김다희
Alternative Author(s)
KIMDAHEE
Advisor(s)
김진수
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 공학대학원
Degree
Master
Abstract
국제사회의 탄소중립 이행 움직임과 함께 한국 정부는 장기 저탄소 발전 전략이라는 비전하에 2050 탄소중립을 선언하고 이를 이행하기 위한 2050 탄소중립 시나리오를 수립하는 등 부문별 전략을 구체화하고 있다. 본 연구에서는 탄소배출의 양이 많은 국토, 교통 등의 분야를 담당하는 SOC(Social Overhead Capital, 사회간접자본) 공기업을 위주로 해당 기관의 탄소중립 전략 및 ESG(Environment, Social, Governance) 전략 내 수립된 환경 부문의 전략 및 로드맵을 검토하였다. SOC 부문을 건설, 도로, 항공, 철도, 항만, 토목의 총 6대 분야로 보았다. 각 기관을 건설 부문 한국토지주택공사, 도로 부문 한국도로공사, 항공 부문 한국공항공사 및 인천국제공항공사, 철도 부문 국가철도공단, 항만부문 부산항만공사, 토목 부문 한국수자원공사로 설정하였다. ‘50년 탄소중립의 국가적, 전 세계적 목표를 달성하기 위해 ’30년 기준 목표 건물 부문 32.89%, 교통부문 37.8% 및 추가 사업들로 로드맵을 설정하였으며 해양수산부의 경우 해운 부문, 해양에너지 부문, 항만부문 등으로 분류하여 탄소중립 로드맵을 발표하였다. 건설 부문의 경우 현재 진행 중인 도시 빅데이터 허브 사업과 연계하여 탄소중립 관련 데이터 거버넌스 플랫폼 역할을 수행하는 방향으로 기관 기능의 추가가 필요하다. 도로 분야의 경우 실제 신재생에너지 발전량이 현저히 낮아 공사의 계획대로 탄소중립 로드맵을 수행할 수 있을지 우려가 있으며, 철도 부문은 친환경 교통수단인 철도의 건설, 관리를 담당하는 만큼 관련 기술 고도화에 적극적인 노력이 요구된다. 공항 부문의 경우 CORSIA(Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation, 국제항공 탄소상쇄·감축제도) 의무 시기인 ‘27년이 다가오며 SAF(Sustainable Aviation Fuel, 지속가능한 항공연료) 사용량 확대 및 수소 항공기 도입과 더불어 비항공 수익이 주를 이루고 ’24년 4단계 사업 준공을 앞둔 시점을 충분히 고려한 탄소중립 로드맵의 섬세한 조정이 필요하다. 항만 분야의 수소 항만 및 탄소중립 항만 구현을 위해 선진사례를 벤치마킹하여 기술 교류 및 타 산업 분야, 지자체와의 네트워크 효과 발현이 필요한 시점이며 토목 분야의 경우 신재생에너지 전문 기업으로서 앞으로 그린수소 생산의 주요한 역할을 수행 할 수 있을 거라 기대된다. 우리나라 SOC 부문 공기업의 탄소중립 로드맵의 이행력 확보와 과제 고도화를 위하여 영국, 네덜란드, 미국, 핀란드 등을 검토하였다. 검토 결과 국책금융기관의 녹색 기금 활용 등 정책적 지원, 탄소 인센티브제 및 탄소세 등의 법적·제도적 마련과 더불어 네트워크 효과를 발현할 수 있는 협의체의 구성과 이를 통한 기술의 고도화 및 선도모델 발굴, 선순환 생태계구축과 데이터 기반의 탄소중립 관련 사업 확장 등이 벤치마킹 포인트로 도출되었다. 이를 종합하여 본 연구에서는 거버넌스 측면에서 국책금융기관의 탄소중립 관련 과제관리 확대와 더불어 SOC 부문 컨트롤타워를 형성하고 탄소세 등을 도입한 법적 제도적 마련과 도시의 데이터를 환경 데이터로 변환하여 관리할 수 있는 데이터 플랫폼의 구축을 제안하였다. 비즈니스 측면에서는 SOC 부문 기술의 시너지를 확보하기 위한 방안으로 정기적 기술 교류 등을 통해 기술 융합을 도모하고 기관 간 협력으로 지역단위 선도모델을 도출하여 타 지자체 및 해외사업으로의 확장을 제안하였다.|This thesis is along with the international community's move to implement carbon neutrality, the Korean government embodies sector-specific strategies, such as declaring 2050 carbon neutrality under the vision of a long-term low-carbon power generation strategy and establishing a 2050 carbon-neutral scenario to implement it. The study also reviewed the environmental sector strategies and roadmaps set out in organization's carbon neutral and ESG strategies, focusing on SOC public enterprises responsible for national land and transportation sectors with high carbon emissions. The SOC sector was reviewed in areas: construction, roads, aviation, railways, ports, and civil engineering. Each institution was seted as Korea Land and Housing Corporation in the construction sector, Korea Road Corporation in the road sector, Korea Airport Corporation in the aviation sector, Incheon International Airport Corporation, National Railroad Corporation in the railway sector, Busan Port Corporation in the port sector, and Korea Airport Corporation in the civil engineering sector. In order to achieve the national and global goal of carbon neutrality by 2050, the roadmap was set up with 32.89% of the target in the building sector, 37.8% in the transportation sector, and additional projects by 2030. The Ministry of Oceans and Fisheries published a carbon neutrality roadmap, classifying it into the shipping, marine energy, and port sectors. In the case of the construction sector, it is necessary to add institutional functions in the direction of serving as a carbon-neutral, data governance platform in connection with the ongoing urban big data hub project. In the case of the road sector, there is a concern that the carbon-neutral roadmap can be carried out as planned due to the significantly low actual generation of new and renewable energy. Active efforts are required to advance related technologies as the railway sector is responsible for building and managing railways, which are eco-friendly transportation. In the case of the airport sector, it is necessary to carefully adjust the carbon-neutral roadmap that fully considers the timing of the completion of the fourth phase of the project in 2024, with the expansion of SAF usage and the introduction of hydrogen aircraft. In order to construct hydrogen ports and carbon neutral ports in the port sector, BPA needs to benchmark advanced cases to express technology exchange network effects with other industries and local governments, and in the civil engineering sector, it is expected to play a significant role in green hydrogen production as a company specializing in renewable energy. The United Kingdom, the Netherlands, the United States, and Finland were reviewed to secure the implementation power of the carbon neutrality roadmap of public enterprises in the SOC sector in Korea and to advance the task. According to the review, policy support such as the use of green funds by state-owned financial institutions, legal and institutional preparations such as carbon incentives and carbon taxes, as well as the composition of an advisory body that can express network effects, the advancement of technology and discovery of leading models, the establishment of a virtuous cycle ecosystem, and the expansion of data-based carbon neutrality-related businesses were derived as benchmarking points. In summary, in terms of governance, this study proposed the expansion of carbon-neutral task management by state-owned financial institutions, the establishment of a control tower in the SOC sector, the establishment of a legal institution that introduced carbon taxes, and the establishment of a data platform that can convert and manage urban data into environmental data. Regarding business, to secure synergy in the SOC sector, technology convergence was promoted technological through regular technology exchanges, and institutions collaborated to derive regional leading models and extend them to other local governments and overseas businesses.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000725230https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/189229
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ENERGY AND MINERAL RESOURCES ENGINEERING(에너지자원공학과) > Theses (Master)
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