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dc.contributor.advisor정의태-
dc.contributor.author자오시아오이-
dc.date.accessioned2024-03-01T07:57:33Z-
dc.date.available2024-03-01T07:57:33Z-
dc.date.issued2024. 2-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000726093en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/188992-
dc.description.abstract본 연구는 소셜미디어 플랫폼에서 게재되는 웹툰 특성이 소비자의 구독 및 구전 의도에 미치는 영향을 탐구한다. 소셜미디어 웹툰은 전통적인 웹툰 플랫폼과 달리, 창작자에게 더 큰 자유와 유연성을 제공하며, 주로 자신의 실제 경험을 바탕으로 한 내러티브 저널리즘적 스토리텔링을 갖는다. 본 연구는 소셜미디어 웹툰의 내러티브적 특성이 소비자의 공감과 몰입을 어떻게 촉진하고, 이것이 구독 및 구전 의도에 어떤 영향을 미치는지 분석한다. 실증분석 결과, 소셜미디어 웹툰은 특히 공감과 몰입이라는 두 가지 주요한 요소를 통해 사용자의 행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 소셜미디어 웹툰의 콘텐츠가 사용자의 감정적 연결과 공감을 촉진하는 것은, 이들이 사용자와의 상호작용을 통해 구독 의도와 구전 의도를 증진시키는 데 결정적인 역할을 한다는 것을 검증하였다. 소셜미디어 웹툰은 소비자의 구독 및 구전 의도에 긍정적인 영향을 미치며, 특히 공감 능력이 중요한 매개 역할을 한다는 것을 밝혀냈다. 이는 웹툰 제작자들에게 사용자와의 감정적 연결을 강화하는 콘텐츠 전략의 중요성을 강조한다. 본 연구는 소셜미디어 웹툰의 구독 및 구전의도에 미치는 영향 매커니즘에 대한 이해를 깊게 하며, 향후 콘텐츠 제작 및 마케팅 전략 수립에 대한 통찰을 제공한다.|This study investigates the impact of the characteristics of webtoons posted on social media platforms on consumers' intentions to subscribe and engage in word-of-mouth. Unlike traditional webtoon platforms, social media webtoons offer creators more freedom and flexibility, often featuring narrative journalism-style storytelling based on their real-life experiences. The study analyzes how the narrative characteristics of social media webtoons facilitate consumer empathy and engagement, and how this influences their intentions to subscribe and spread word-of-mouth. Empirical analysis shows that social media webtoons impact user behavior particularly through two key elements: empathy and engagement. The content of social media webtoons fosters emotional connections and empathy, playing a crucial role in enhancing users' intentions to subscribe and promote word-of-mouth. The study reveals that social media webtoons positively affect consumers' intentions to subscribe and engage in word-of-mouth, with empathy serving as an important mediating factor. This emphasizes the importance of content strategies that strengthen emotional connections with users for webtoon creators. The study deepens the understanding of the mechanisms affecting subscription and word-of-mouth intentions in social media webtoons, providing insights for future content creation and marketing strategy development.-
dc.publisher한양대학교 대학원-
dc.title소셜 미디어 웹툰이 구독과 구전의도에 미치는 영향에 대한 연구-
dc.title.alternativeThe Study on the Impact of Social Media Webtoon Subscriptions on Word-of-Mouth Intentions :The Mediating Effects of Subscriber Content Engagement and Empathy-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor자오시아오이-
dc.contributor.alternativeauthorZHAO XIAOYI-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department디자인학부-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation디자인 학부 시각디자인-
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DESIGN(디자인학부) > Theses (Master)
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