오늘날의 메타버스는 기술발전을 통해 가상세계에서도 일상의 기능을 수행하는 것이 자유로워졌다. 메타버스 플랫폼의 구축 방향은 현실 기능을 최대한 가상에 옮기는 데 초점이 맞춰져 있었다. 이는 팬데믹으로 인해 대면 활동이 불가능한 기 간동안 메타버스를 통해 대면 활동을 대체했기 때문이었다. 그러나 코로나가 종식 되고 대면 활동이 회복되면서, 메타버스 플랫폼의 관심도는 이전과 달리 하락하는 추세다.
본고는 메타버스 또한 현 시점의 하락세를 떨치기 위하여, 콘텐츠 IP와의 결합 을 기반으로 한 트랜스미디어 전략을 활용하여 트랜스미디어 스토리월드를 구축 하는 과정과 결과로서 메타버스 플랫폼이 성립되어야 한다고 주장한다. 트랜스미 디어 스토리월드는 트랜스미디어 스토리텔링을 구현하는 과정에서 서사적으로 모 든 콘텐츠를 아우르는 통합 세계관인 동시에, 미디어와 미디어를 넘나들고 다수의 미디어와 콘텐츠를 향유하고, 그 안에서 또 다른 콘텐츠를 창조하는 향유자의 움 직임까지 더한 거대한 트랜스미디어적 결과물을 의미한다.
메타버스가 구현하는 가상세계는 가상을 즐기는 그 자체로 온전한 하나의 세계 로 기능해야 하고, 가상세계로서의 완성도를 추구하는 동시에 현실 세계와도 연결 되어 있어야 한다. 이를 위해 트랜스미디어 스토리월드의 구현 요소로 메타버스 스토리텔링에 접근했다. 트랜스미디어 스토리월드는 향유자, 브랜드, 미디어, 스토 리로 그 구현 요소가 나뉜다. 본고는 스토리를 근간으로 하여 나머지 세 요소가 스토리와 어떤 식으로 관계를 맺고 스토리텔링을 전개해 나가는지, 각각의 요소를 중심으로 스토리텔링을 유형화하였다.
상기의 내용을 바탕으로 지금까지 메타버스를 제작했거나, 메타버스 구축을 위 해 통합 세계관 형성을 시도한 콘텐츠를 메타버스 스토리텔링으로 분석하였다. <해리포터>IP의 트랜스미디어 스토리월드인 <위저딩 월드>를 배경으로 한 증강 현실 게임 <해리포터 마법사 연합>은 탄탄한 세계관 스토리와 거대한 팬덤으로 이루어진 향유자가 존재하였으나 증강현실이라는 미디어를 고려하지 못 한 스토 리텔링을 한계로 꼽는다. SM엔터테인먼트의 SMCU 프로젝트 통합 세계관인 <광 야>는 각각의 아티스트 IP와 엔터테인먼트의 미디어를 활용한 이미지 메이킹을 진행하였으나, 스토리 요소가 미진하여 <광야>의 시공간 스토리 맥락 형성과 향 유자의 참여 포지션을 보완해야 한다. 인터넷 방송인 우왁굳의 <왁타버스>는 미 디어의 특성을 바탕으로 해당 미디어를 향유하는 향유자가 주축이 되어 브랜드의 기획력과 스토리의 도움을 거의 받지 않고 형성된 향유자 중심의 트랜스미디어 스토리월드이다. 메타버스 콘텐츠로서 향유자의 힘으로 이렇게까지 흥행한 IP는 찾아보기 어려울 정도로 높은 인기를 누리고 있으나, 지속적인 확장과 운영을 위 해서는 브랜드의 기획력과 스토리 기반이 요구된다.
메타버스 스토리텔링은 스토리월드의 구현 요소들이 영향을 주고받을 수 있는 스토리적인 장치로 메타버스가 구축되고 유지되는 요소들의 관계성의 근간이 될 것이다. 콘텐츠 IP를 기반으로 트랜스미디어 스토리월드를 구현하는 방향의 메타 버스가 개발된다면 메타버스는 분명 지금까지와는 전혀 다른 형태의 새로운 생산 -소비-유통의 문화 콘텐츠 향유의 가능성을 실현시켜 줄 것이다.
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In these days, Metaverse has become free to perform daily functions efficiently through technological advancement. The existing constructive direction of Metaverse platform was focused on reproducing of daily functions that people sustain in their real life. Because of the global COVID-19 pandemic situation, Metaverse has been risen as a substitute material of real life acts in person. But with the passage of time, the COVID-19 global pandemic situation almost comes to an end and interest in Metaverse platfrom is showing downtrend now.
This study argues that newly rising metaverse platform should be established as a process and result of building 'transmedia storyworld', based on the transmedia strategy which is combined with contents IP. Transmedia storyworld is integrated world that encompasses the whole contents' narrative structure. And also it is an enormous transmedia result of movement which comes from users who cross various media methods and recreate another contents.
For efficient expansion, the virtual world realized in Metaverse must work as a clear world which really exists. And it has to purse the high completion as virtual world, also strong connection to real world. This study approached to structure of metaverse storytelling as an implementation element of transmedia storyworld. Transmedia storyworld has four components that include users, brand, media, story. Based on story, this study categorizes stoytelling strategies based on how the other three elements relate to story and develop.
This study analyzed the contents which have produced metaverse of have attempted to produce an integrated world through metaverse storytelling strategy. At first, AR(Augmented Reality)game , based on which is a transmedia storyworld made from , has solid world story and massive fandom, but also has a limitation. There is a lack of consideration in augmented reality media's characteristics.
Second, , SMCU project integrated world from SM Entertainment, has produced various impressive and striking images using each artist's IP and entertainment media. But it has to complement the story context of and participation position of users because of insufficient story method.
, made by the live streamer 'Woowakgood', is a transmedia storyworld centered on the users, which is formed with little help from the the brand's planning power and world original story. is so popular now in metaverse IPs, but needs brand planning power and story base for continuous expansion.
Metaverse storytelling will be the basis of the relationship between the elements of metaverse-building and maintaining. If metaverse shows as a transmedia storyworld which based on solid contents IP and storytelling, it would realize the possibility of completely different production-consumption-distribution form in cultural contents.
Keyword : Metaverse Storytelling, Transmedia storytelling, Transmedia Storyworld, Harry Potter : Wizards Unite, Hogwarts Legacy, SMCU, Kwangya, Waktaverse, ISEGYE IDOL