142 0

상담자의마음챙김, 긍정정서가지각된 스트레스와삶의만족과기대에미치는영향 : 인지적 유연성과긍정사고의 매개효과를 중심으로

Title
상담자의마음챙김, 긍정정서가지각된 스트레스와삶의만족과기대에미치는영향 : 인지적 유연성과긍정사고의 매개효과를 중심으로
Other Titles
The impact of counselor mindfulness and positive emotions on perceived stress and life satisfaction : Focusing on the mediating effects of cognitive flexibility and positive thinking.
Author
이민수
Alternative Author(s)
Lee min soo
Advisor(s)
조한익
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
국 문 요 지 본 연구는 상담자의 마음챙김과 긍정정서가 지각된 스트레스와 삶의 만족과 기대에 미치는 과정에서 긍정사고와 인지적 유연성이 이중 매개효과를 나타내 는지 확인하고자 하였다. 이를 위해 상담자들을 대상으로 지각된 스트레스, 마 음챙김, 긍정정서, 긍정적 자동적 사고, 인지적 유연성, 삶의 만족과 기대, 인 구학적 통계가 포함된 자기보고식 설문을 배포하여 자료를 분석하였다. 총 215명의 자료를 바탕으로 spss 29.0를 활용하여 기술통계, 상관분석을 실시 하고, Amos 26.0을 활용하여 이중매개모형을 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 마음챙김과 긍정정서는 지각된 스트레 스의 관계에서 직접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 마음챙김은 인 지적 유연성과 긍정사고에도 직접적인 영향을 미쳤다. 또, 긍정정서도 인지적 유연성과 긍정적 자동적 사고를 직접적으로 높이는 효과가 있었으며, 인지적 유연성은 스트레스를 낮추는데 직접적으로 영향을 주는 것으로 나타났다. 또 마음챙김이 지각된 스트레스에 영향을 미치는 과정에서 인지적 유연성과 긍정 사고가 순차적으로 이중매개역할을 하는 것으로 나타났으며, 긍정정서의 경우 에는 인지적 유연성이 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 둘째, 마음챙김과 긍 정정서가 삶의 만족과 기대에 미치는 영향에서 마음챙김은 삶의 만족과 기대 에 직접적으로 영향을 주었으며, 인지유연성과 긍정사고가 순차적으로 이중매 개하는 것으로 나타났다. 이때, 긍정정서는 삶의 만족과 기대에 직접적인 효과 를 미치지 못해 인지유연성과 긍정사고를 통한 완전 매개효과를 보였다. 본 연구의 의의는 첫째, 마음챙김과 긍정정서가 지각된 스트레스를 낮추고 삶의 만족과 기대을 높이는데 어떤 역할을 하는지에 대해 살펴보고, 인지적 유연성과 긍정사고가 어떤 경로로 매개효과를 가지는지에 대해 살펴본 것이 다. 두 번째, 본 연구의 의의는 마음챙김과 긍정정서 모두에서 스트레스를 낮 추거나 삶의 만족을 높이는데 인지적 유연성과 긍정사고가 중요한 매개역할을 한다는 것을 밝힌 점이다. 마음챙김과 긍정정서와 함께 인지적 유연성과 긍정 - ii - 사고의 역할을 함께 탐색한 연구는 많지 않은데, 본 연구 결과에서는 인지적 유연성과 긍정사고가 스트레스 감소와 삶의 만족과 기대에서 모두 중요한 매 개변인으로 역할한다는 것을 알 수 있었다. 또한 본 연구에서는 인지적 유연 성이 긍정사고를 높이는 것으로 나타났는데 인지적 유연성과 긍정사고의 관계 를 살펴본 연구가 매우 드문 편으로 이에 대해 더 많은 연구가 필요할 것으로 보인다. 세 번째, 지각된 스트레스를 낮추거나 삶의 만족과 기대를 높이는데 마음챙김과 긍정정서가 모두 유의한 효과를 가졌는데. 스트레스 지각 수준은 마음챙김 보다 긍정정서가 더 효과적으로 낮추는 것으로 보이며, 삶의 만족과 기대 수준을 높이기 위해서는 마음챙김이 긍정정서보다 더 효과적인 것으로 나타났다는 점이다. 본 연구의 제한점은 다음과 같다. 본 연구의 제한점은 첫째, 온라인 설문으 로 일부 상담자를 대상으로 하였고 설문에 응한 대상이 거의 여성이었기 때문 에 자료수집의 한계와 일반화의 어려움이 있을 수 있다. 둘째, 상담자를 대상 으로 하였지만 상담자의 직무에 관한 내용으로 특정화되지 않았기 때문에 일 반적인 내용만이 다루어졌다. 따라서 추후에는 직무에 대한 것들로 더 세분화 한다면 스트레스나 주관적 안녕에 대하여 상담자 특유의 어려움이나 안녕감에 대해 더 잘 이해할 수 있을 것으로 보여진다. 후속연구에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 마음챙김과 긍정심리의 관계에 는 마음챙김이나, 긍정정서, 긍정사고, 인지적 유연성 외에도 다양한 요인들이 영향을 미칠 것이므로, 추후 연구에서는 이를 고려하여 다양한 관점으로 연구 가 진행될 필요가 있을 것이다. 둘째, 마음챙김과 긍정심리의 관계를 함께 본 연구가 많지 않으므로, 앞으로도 두 가지 요인의 역할을 비교하여 검토될 필 요가 있을 것으로 보여지며, 두 가지 요인을 결합한 프로그램의 개발을 통해 실제로 마음챙김이나 긍정심리만을 적용한 프로그램보다 더 큰 시너지 효과를 가지는지에 대한 검증 또한 필요할 것이다. 주요어: 마음챙김, 긍정정서, 긍정사고, 인지적 유연성, 삶의 만족과 기대|ABSTRACT The impact of counselor mindfulness and positive emotions on perceived stress and life satisfaction : Focusing on the mediating effects of cognitive flexibility and positive thinking. Lee, Min Soo Dept. Of Education Graduate School Of Hanyang University The purpose of this study was to confirm whether positive thinking and cognitive flexibility had a dual mediating effect in the process of the counselor's mindfulness and positive emotions affecting perceived stress, life satisfaction and expectations. To this end, a self-report questionnaire was distributed to counselors, including perceived stress, mindfulness, positive emotions, positive thinking, cognitive flexibility, life satisfaction and expectations, and demographic statistics, and the data were analyzed. Based on data from a total of 215 people, descriptive statistics and correlation analysis were conducted using spss 29.0, and the dual mediation model was verified using Amos 26.0. The results of this study are as follows. First, it was found that mindfulness and positive emotions directly affect the relationship between perceived stress, and mindfulness directly affects cognitive flexibility and positive thinking. In addition, positive emotions also had the effect of directly increasing cognitive flexibility and positive thinking, and cognitive flexibility was found to have a direct effect on lowering stress. In addition, it was found that cognitive flexibility and positive thinking sequentially play a dual mediating role in the process of mindfulness affecting perceived stress, and cognitive flexibility plays - 109 - a mediating role in the case of positive emotions. Second, in the effect of mindfulness and positive emotion on life satisfaction and expectation, mindfulness directly affected life satisfaction and expectation, and it was found that cognitive flexibility and positive thinking were sequentially double-mediated. At this time, positive emotion did not have a direct effect on life satisfaction and expectation, so it showed a complete mediating effect through cognitive flexibility and positive thinking. The significance of this study is, first, to examine the role that mindfulness and positive emotions play in lowering perceived stress and increasing life satisfaction and satisfaction expectations, and to examine the mediating path through which cognitive flexibility and positive thinking have a mediating effect. Second, the significance of this study is that it reveals that cognitive flexibility and positive thinking play an important mediating role in lowering stress and increasing life satisfaction in both mindfulness and positive emotions. There are not many studies that have explored the roles of cognitive flexibility and positive thinking along with mindfulness and positive emotions. The results of this study show that cognitive flexibility and positive thinking are important mediating variables in both stress reduction and life satisfaction and expectations. Additionally, in this study, cognitive flexibility was found to increase positive thinking, but research examining the relationship between cognitive flexibility and positive thinking is very rare, so more research on this appears to be needed. Third, both mindfulness and positive emotions had a significant effect in lowering perceived stress or increasing life satisfaction and expectations. Positive emotions appear to lower the level of perceived stress more effectively than mindfulness, and mindfulness appears to be more effective than positive emotions in increasing life satisfaction and expectations. Suggestions for follow-up research are as follows. First, since the - 110 - relationship between mindfulness and positive psychology will be influenced by various factors other than mindfulness, positive emotions, positive cognition, and cognitive flexibility, future research will need to take this into consideration and conduct research from various perspectives. Second, since there are not many studies that have looked at the relationship between mindfulness and positive psychology together, it appears that there will be a need to compare and examine the roles of the two factors in the future, and through the development of a program that combines the two factors, It will also be necessary to verify whether it has a greater synergy effect than a program that only applies psychology. Key words: Mindfulness, positive emotions, positive thinking, cognitive flexibility, life satisfaction and expectations
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000720124https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/188884
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > EDUCATION(교육학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE