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AI의 조언: 큐레이션 유형과 패션상품 쇼핑

Title
AI의 조언: 큐레이션 유형과 패션상품 쇼핑
Other Titles
AI’s Advice: Curation Type and Fashion Product Shopping
Author
이해인
Alternative Author(s)
Lee Hae In
Advisor(s)
이규혜
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
AI를 활용한 패션 큐레이션 서비스는 소비자 개개인의 취향에 맞춘 접근을 위해 활발히 활용되고 있다. 소비자들에게 이러한 큐레이션 서비스는 방대한 정보 가운데에서 본인에게 필요한 정보를 제공하는 유용한 수단이다. 최근 AI의 급속한 발전으로 이러한 큐레이션 서비스는 실생활에서도 익숙한 도구로 활용되며, 패션 기업에게는 소비자에게 다가가는 수단이자 쇼핑환경의 레이아웃으로도 활용된다. 모바일 패션 산업에서 패션 큐레이션 서비스가 중요한 위치를 담당하면서 이에 대한 소비자의 인식과 행동에 대한 섬세한 이해가 요구되고 있다. 이에 패션의 특수성이 가변성, 개성 추구, 쾌락적 특성을 패션 큐레이션 서비스에서 강화하고자 연구를 진행하였다. 본 연구는 패션 큐레이션 서비스의 유형에 따라 소비자가 지각하는 자신의 이미지와의 일치감을 토대로 구매 의도를 알아보고자 하였다. 또한 소비자의 패션 유행 추구 성향이 이러한 관계에 미치는 영향을 알아보았다. 모든 결과에 대해 남성과 여성의 결과를 비교하여 소비자의 개별적 특성과 성별의 영향을 확인 하였다. 패션 큐레이션 서비스의 각 유형을 가상의 자극물로 제작하여 설문조사를 진행하였다. 패션 큐레이션 서비스를 활용한 쇼핑 경험이 있는 20대와 30대, 105명을 대상으로 연구를 진행하였다. 수집된 설문에 대한 분석은 SPSS29.0을 활용하여 인구 통계학적 특성, 표본의 일반적 특성, 요인분석, 신뢰도 분석, t-test을 실행하였으며, Macro Process Model 4번을 활용하여 매개효과, Model 15번을 활용하여 조절과 조절된 매개효과를 분석하였다. 연구 결과가 여성 중심으로 나타난 한계를 극복하기 위해 남성과 여성 간의 선호 및 반응 차이를 고려한 확장된 연구가 필요함을 확인하였다. 더불어, 패션 큐레이션 서비스에서 자기 일치 인식의 중요성이 강조되었으며, 각 서비스 유형이 소비자에게 다르게 적용하는 방식을 구체적으로 확인할 수 있었다. 이러한 결과는 패션의 특성에서 비롯된 소비자의 감각적 인식과 특히 자기 일치의 중요성에 대한 학문적 이해를 제공한다. 또한 패션 큐레이션 서비스에서 자기 일치 경험의 강조와 각 유형별 접근 방식의 제공은 패션 큐레이션 서비스가 타겟 소비자에게 대한 다양한 접근 방식을 모색하는데 실질적 의의를 가질 것으로 기대한다. 주제어: 패션 큐레이션 서비스, AI 추천 서비스, 자기 일치, 유행혁신성|AI’s Advice: Curation Type and Fashion Product Shopping Lee, Haein Dept. of Clothing & Textiles Graduate School of Hanyang University The utilization of AI in fashion curation service is actively used to tailor approaches to individual consumer preferences. These services are perceived as valuable tools by consumers, helping them find information that aligns with their self-image and aspirations amidst vast data. With the rapid advancement of AI, these curation services have become familiar tools in fashion product shopping, serving as a means for fashion companies to connect with consumers and composes the shopping environment layout. In the mobile fashion industry, where fashion curation services play a significant role, a nuanced understanding of consumer perceptions and behaviors is increasingly essential. This study aimed to explore consumers' purchase intentions based on the alignment between their perceived image and the portrayal by different types of fashion curation services. Additionally, the impact of consumers' fashion innovativeness on these relationships was investigated. The study conducted surveys using virtual stimuli for each type of fashion curation service, targeting individuals in their 20s and 30s who had experienced shopping using these services, totaling 105 participants. . Data analysis was conducted using SPSS 29.0, encompassing demographic characteristics, sample general characteristics, factor analysis, reliability analysis, and t-tests. Macro Process Model 4 and Model 15 were employed for mediating effects, moderation, and moderated mediation analyses. The study acknowledged the need for extended research considering the differences in preferences and responses between men and women, overcoming the limitation of results skewed towards women. It emphasized the significance of self-congruence perception in fashion curation services and provided a detailed understanding of how each service type is applied differently to consumers. These findings contribute to an academic understanding of consumer sensory perceptions in fashion, highlighting the importance of self-congruence. Moreover, the emphasis on self-congruence experience and providing different approaches for each service type is expected to have practical implications for exploring various strategies to approach target consumers effectively in the realm of fashion curation services.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000728353https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/188830
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CLOTHING & TEXTILES(의류학과) > Theses (Master)
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