72 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Other Titles
Program Annotation : A study of Vocal Music of G. F. Handel, R. Schumann, S. Rachmaninoff, A. Beach, Dong-jin Kim, Joseon folk song
Author
김지윤
Alternative Author(s)
Jeeyoon Kim
Advisor(s)
Kathleen Jihyun Kim; 김유진
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 필자의 석사학위 이수를 위한 졸업 연주 프로그램에 대한 연구로 바로크 시대부터 현대까지 각 시대를 대표하는 작곡가들의 작품들이며 각기 다른 5개의 언어(이탈리아어, 독일어, 러시아어, 영어, 한국어)로 구성되어 있다. 바로크 시대의 작곡가 조지 프리데릭 헨델(George Frideric Handel, 1685~1759)의 생애와 헨델의 오페라《아그리피나》(Agrippina, 1709) 중 ‘참 기쁨’(Bel Piacere)과 오페라《세르세》(Serse, 1738)의 ‘즐겁게 흐르네’ (Và godendo), ‘배반의 징조가 보여도’(Né men col l’ombre)를 통해 바로크 음악의 특징 중 하나인 다 카포 아리아에 대해 알아보며, 또한 가사의 의미와 음악의 연관성을 통해 작곡가의 작품세계와 음악적 특징에 대해 살펴본다. 이어 낭만주의 시대의 작곡가 로버트 슈만(Robert Schumann, 1810~1856)의 연가곡 《미르텐, Op. 25》(Myrten)의 전체 26곡 중 5개의 곡, 제1곡 ‘봉헌’(Widmung), 제3곡 ‘호두나무’(Der Nussbaum), 제7곡 ‘연꽃’ (Die Lotosblume), 제24곡 ‘그대는 한 송이 꽃처럼’(Du bist wie eine Blume)과 제26곡 ‘끝맺음’(Zum Schluss)에 대한 분석을 진행한다. 작곡가의 생애 및《미르텐, Op. 25》이 작곡된 배경과 전체 구성을 바탕으로 개요를 파악하고, 각 곡에 사용된 시의 해석을 통해 시적 의미와 음악적 표현에 대해 연구한다. 19세기 후반에서 20세기 초의 러시아 작곡가로 알려진 세르게이 라흐마니노프(Sergei Rachmaninoff, 1873~1943)는 러시아의 민족주의적 음악과 낭만주의 음악이 결합 된 음악을 특징으로 한다. 《6개의 가곡, Op. 8》(6 Romances)중 제1곡 ‘수련’(РЕЧНАЯ ЛИЛЕЯ), 제5곡 ‘꿈’(СОН)과 《12개의 가곡, Op. 21》(12 Romances)의 제7곡 ‘여기가 좋아요’ (ЗДесЬ хорошо)의 가사 해석 및 악곡 분석을 통해 라흐마니노프 예술가곡의 특징을 살펴본다. 미국의 현대 여성 작곡가인 에이미 마시 치니 비치(Amy Marcy Cheney Beach, 1867~1944)의 작품《브라우닝 시에 붙여진 세 개의 노래, Op. 44》(Three Browning songs)를 통해 작곡가의 생애, 음악적 특징 그리고 시인의 문학적 특징을 통해 작품의 개요를 정리했다. 제1곡 ‘그해의 봄’(The year’s at the Spring), 제2곡 ‘아, 사랑, 그러나 단 하루!’(Ah, Love, but a day!), 제3곡 ‘내 마음을 당신께 보냅니다!’(I send my heart up to Thee!)를 통하여 가사의 내용과 작곡가의 음악적 연관성을 찾아본다. 한국의 작곡가 김동진(1913~2009) 작곡의 한국 가곡 ‘신아리랑’과 작자미상의 조선 민요 ‘울산 아가씨’에 대한 연구에서는 악곡 분석을 통해 작품 속에 나타난 한국 음악의 고유성과 특징에 대한 분석이 이루어졌다.|This study is a research on author’s recital program of master’s degree, studying representative composers from the Baroque era to the present, in five different languages(Italian, German, Russian, English, and Korean). In the Baroque era, the paper investigates the ‘Da capo aria’, one of the features of Baroque music, through the works of George Frideric Handel(1685~1759), specifically examining the arias ‘Bel Piacere’(True Pleasure) from the Opera Agrippina(1709), and ‘Và godendo’(Rejoice) and ‘Né men col l’ombre’(Even if signs of betrayal appear) from the Opera Serse(1738). The research will investigate the composer’s life and analyze the meaning of the lyrics and their correlation with the musical features. Moving to the Romantic era, the study focuses on Robert Schumann(1810~1856) and specifically examines five songs from his song cycle Myrten, Op. 25. The songs studied include ‘Widmung’(Dedication), ‘Der Nussbaum’(The Walnut Tree), ‘Die Lotosblume’(The Lotus Flower), ‘Du bist wie eine Blume’(You are like a flower), and ‘Zum Schluss’(Inconclusion). The research includes Schumann’s life, the background of Myrten, Op. 25 and an analysis of the poetic meaning and musical expression of each of songs. Moving on to the late 19th to early 20th century, the study examines the Russian composer Sergei Rachmaninoff(1873~1943), known for combining Russian traditional and Romantic music. Through the analysis of the lyrics and music of Rachmaninoff’s songs ‘РЕЧНАЯ ЛИЛЕЯ’(River Lily), ‘СОН’(Dream), and ‘ЗДесЬ хорошо’(It is good here), the thesis explores the distinctive features of Rachmaninoff’s music. Continually the works of the American contemporary female composer Amy Marcy Cheney Beach(1867~1944), the study looks into her composition Three songs of Browning’s poetry, Op. 44 by examining the composer’s life and musical characteristics and summarizing the literary features of the poet. Also, it provides an overview of her works. I focused on analyzing ‘The year’s at the Spring’, ‘Ah, Love, but a day!’, and ‘I send my heart up to Thee!’. Finally, the paper explores the Korean art songs ‘신아리랑’(Shin Arirang) by composer Dong-jin Kim(1913~2009) and the Joseon folk song ‘울산 아가씨’(A Young Lady of Ulsan) by Anonymous. The research studying the composer’s life and analyzes the unique characteristics of Korean music within each piece.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000724245https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/188786
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE