70 0

‘헤테로토피아(Heterotopia)’의 관점에서 본 가오싱젠(高行健)의 희곡 연구

Title
‘헤테로토피아(Heterotopia)’의 관점에서 본 가오싱젠(高行健)의 희곡 연구
Other Titles
Research on Gao Xingjian's Drama from the Perspective of 'Heterotopia'
Author
유빈
Alternative Author(s)
Liu Bin
Advisor(s)
권용
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
현재 가장 주목하는 중국 작가 중 한 명이자 노벨 문학상 수상자인 가오싱 젠(高行健)의 작품은 줄곧 각국의 다양한 학자들의 중요한 연구 대상이었다. 본 논문은 미셸 푸코(Michel Foucault)의 헤테로토피아 이론의 관점에서 가오 싱젠의 연극 창작 성과를 재조명한다. 가오싱젠의 연극 창작 여정은 1980년대부터 시작되었으며 당시 경직된 중국 의 주류 현실주의 연극에 직면하여서 그는 대담한 혁신을 시도하였고 새로운 변화를 추구하며 빠르게 중국 연극계의 관심과 논의를 불러일으켰다. 다양한 이유로 가오싱젠은 1987년 고향을 떠나 프랑스로 이주하였고, 그는 여전히 중 국어를 사용하여 작품을 창작하였으며 연극의 형식과 내용은 더욱 대담하고 자유로워지며 세계 문단에서 폭넓은 찬사를 받았다. 헤테로토피아는 미셸 푸코가 제시한 공간 철학의 중요한 개념으로, 푸코의 헤테로토피아에 관한 두 문헌의 관점을 종합해 보면, 이 특별한 공간을 크게 텍스트의 헤테로토피아와 사회 공간의 헤테로토피아로 구분할 수 있다. 텍스 트 헤테로토피아는 분류의 파괴, 언어의 한계와 같은 특수한 텍스트 공간을 가리키며, ‘사회 공간의 헤테로토피아’는 푸코가 묘사한 묘지, 도서관, 사창 가, 감옥, 정신병원 등과 같은 특수한 공간을 포함하여, 이러한 공간을 바탕 으로 헤테로토피아는 반영, 표현, 항의 등과 같은 일련의 사고방식들과 연계 된다. 그러나 헤테로토피아의 의미는 공간 철학에만 국한되지 않으며 특정한 의미에서 일종의 논리와 철학의 일반적 개념으로 확장될 때 헤테로토피아는 정치, 경제, 문화 등 각 측면의 분석에도 포함될 수 있다. 가오싱젠의 연극은 극본에서 묘사된 사회 공간, 그 언어가 구성한 텍스트 공간, 심지어 그가 주 장하는 연극 이론 모두 푸코의 헤테로토피아와 대체적으로 일치한다. 본 논문 은 총 6개의 장으로 이루어지며 헤테로토피아의 시각에서 가오싱젠의 연극 창 작 및 이론 분야의 성과를 종합적으로 분석한다. 주요어 : 가오싱젠, 헤테로토피아, 공간, 연기의 삼중성, 완전연극|As one of the most important Chinese writers in the world and a Nobel laureate in literature, Gao Xingjian's works have always been an important subject of research for scholars from various countries. This article attempts to re-examine Gao Xingjian's achievements in theatrical creation from the perspective of Foucaults theory of heterotopia. Gao Xingjian's path of drama creation began in the 1980s. Faced with the rigid situation of mainstream realism in China at that time, he boldly innovated and sought novelty and change, which quickly attracted attention and discussion in the domestic drama circle. Due to various reasons, Gao Xingjian left his hometown to settle in France in 1987, but still insisted on writing in Chinese, becoming bolder and more free in form and content, and winning widespread praise in the world literary world. "Heterotopia" is an important concept in space philosophy proposed by Michel Foucault. After analyzing several texts discussing "heterotopia" by Foucault, we can roughly divide this special space into two categories: the "heterotopia" of the text and the "heterotopia" of the social space. The "heterotopia" of text refers to special textual spaces, such as the destruction of classification and the limits of language. The "heterotopia of social space" refers to the special spaces described by Foucault, such as cemeteries, libraries, brothels, prisons, mental hospitals, etc. On the basis of these spaces, "heterotopia" is linked to a mode of thinking, namely reflection, presentation, protest, etc. But the meaning of "heterotopia" is not limited to spatial philosophy. In a sense, when "heterotopia" is generalized into a logic and philosophy, it can be included in various aspects of analysis such as politics, economy, culture, etc. Gao Xingjian's dramas, whether in the social space described in the script, the textual space constructed by his language, or even his advocated theatrical theory, have a great degree of compatibility with Foucault#s "heterotopia". This article will attempt to comprehensively analyze Gao Xingjian's achievements in drama creation from the perspective of "heterotopia" through six chapters.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000726590https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/188683
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > THEATER & FILM(연극영화학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE