84 0

상하이 컨템퍼러리 연극 공연 환경에 관한 연구

Title
상하이 컨템퍼러리 연극 공연 환경에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Environment of Shanghai Contemporary Theater
Author
엽원철
Alternative Author(s)
Ye Yuanzhe
Advisor(s)
권용
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 상하이 컨템퍼러리 연극 공연을 연구 대상으로 삼고, 상하이 컨템퍼러리 연극 공연의 발전 과정과 추세를 탐구한다. 특히 도시소비, 도시문화 유산, 도시문화 실천, 도시건설 갱생, 도시재생 등을 바탕으로 하여 창작 내용, 소재, 스타일의 변화, 상하이 공연 시장의 경영모델 변화, 상하이극장 건축, 도시 갱생을 통한 중공업 유산의 문화형 전환, 연극교육 기관의 혁신적인 교육모델 발전 등의 내용을 중심으로 상하이 공연 시장에 관한 총체적인 연구를 목적으로 한다. 상하이는 도시 발전 초기에 다른 중국 도시와는 다른 특유의 도시문화인 해파 문화(海派文化)를 형성했다. 상하이의 급속한 도시 발전이 이루어짐에 따라 해파 문화는 2000년경 상하이의 도시문화로 발전했다. 전통적인 성시문화(城市文化)에서 새로운 도시문화(都市文化)로 전환하는 것은 문화 규모의 확장일 뿐만 아니라 문화 지향적인 새로운 도시건설 방식이기도 하다. 상하이는 중국의 다른 도시들 뿐만 아니라 다른 국가의 도시 및 도시문화 발전 모델과는 상이한 방향으로 발전하였다. 상하이는 중국에서 외부 문화를 가장 적극적으로 수용한 도시이다. 이는 외국 문화 및 중국의 다른 지역 문화를 포함한다. 상하이 연극의 성장에는 시장 경쟁 외에도 시 정부의 문화 정책 편향성과 거시적 관점의 지원 등의 요인이 주도적인 역할을 차지하고 있다. 상하이의 해파 문화에서는 통합, 포용 및 강남 문화의 특성을 기반으로 도시문화 건설에서 홍색 문화의 영향에 대한 새로운 화두로 떠올랐다. 상하이의 창작 연극들은 서양 고전 작품, 중국 고전 작품, 화이트칼라 연극, 실험 소극장 연극 등을 20세기 말 연극 반성의 흐름 속에서 개혁·혁신하는 방향으로 나아갔다. 홍색(혁명) 문화 연극 작품(항일(抗日) 이야기, 해방 전쟁(解放戰爭) 이야기, 사회주의 정치와 경제 건설에서의 뛰어난 업적을 내용으로 하는 연극 작품)은 고전 작품의 재연과 창작 연극의 증가를 바탕으로 주류 공연의 하나가 되었다. 창작 방향 측면에서는 해외의 저명 연극인들과 교류를 지속하고 배우면서 중국적 특색의 창작 방법을 계속 고민하였다. 극장 건축 면에서는 뉴타운 문화부지 조성, 구도심 리모델링, 대규모 홍색 문화지역 발굴 등 도시적 차원에서의 공연공간이 설계되었다. 연극의 경영과 관리 측면에서는 중국 특색의 사회주의 제도에서 나타나는 도시 발전의 예술성, 시장성, 사회적 세 요소 사이의 균형적 관계의 문화적 가치 지향성을 구현하였다. 최근 현대화와 더불어 국제적 교류가 빈번해짐에 따라 현대 도시들의 문화는 점점 더 동질화되는 추세를 보인다. 그렇다고 세계화 추세 가운데 고집스럽게 현지 문화만을 발전시키고 해외 선진문화의 수용을 거부한다면 도시의 개성적인 문화를 만들어 내지 못할 뿐만 아니라 시대에 도태될 가능성도 있다. 상하이 해파 문화를 일으켰던 분야 중 하나인 연극예술은 상하이 도시문화의 상징이 된 최초의 예술 형태 중 하나이다. 도시문화의 관점에서 상하이 컨템퍼러리 연극 공연의 발전 양상을 연구하는 것은 비단 연극만이 아니라 도시, 문화, 경제, 정치 등을 다루는 종합적인 연구에 해당한다. 연극 제작과 그 상업적 성격은 현대 도시가 제공하는 물질적 조건과 시장 환경에 더 밀접하게 의존하도록 만들었다. 상하이는 도시문화의 새로운 모습 안에서 시장의 요구와 현대 예술의 흐름에 부응하여 미래 연극 창작 인재와 경영 인력을 양성한다. 그러므로 이 연구의 목적은 상하이 연극의 특수성과 그 원인을 보다 포괄적이고 총체적으로 탐구하는 것이다.|This study adopts an interdisciplinary research method to study the development status of contemporary theatrical performances in Shanghai from the perspective of urban culture. The research fields involved in this research institute include urban consumption, urban cultural heritage, urban cultural practice, urban urban urban construction and renewal, and urban regeneration, among others related to urban culture. The corresponding development content of the Shanghai public performance market includes changes in creative content, themes, and styles, changes in the business model of the Shanghai public performance market, the construction of Shanghai theaters, the cultural transformation of industrial heritage in urban renewal, and the development of innovative education models for drama education institutions. In the early stages of urban development, Shanghai formed a different urban culture from other Chinese cities - the Shanghai style culture. From urban culture to urban culture, it is not only an upgrade in cultural scale, but also a new cultural oriented urban construction method. The cultural development of global cities has similarities, as well as their own characteristics. China's national system determines that Shanghai cannot copy the patterns of urban and urban cultural development in other countries. In terms of the content of theatrical public performances, Western classic works, Chinese classic works, white-collar dramas, experimental small theater dramas, and other works were reformed and innovated in the trend of theatrical reflection at the end of the 20th century. The red theme works developed into one of the mainstream public performances on the basis of the increase in the number of classic works and original dramas. In terms of creative methods, we will continue to communicate and learn from high-level foreign dramas, while also considering how to achieve creative methods with Chinese characteristics. In terms of theater construction, the design includes the construction of new city cultural land, the renovation of old cities, and the large-scale excavation of public performance space in red cultural venues. In terms of drama management and management, it reflects the cultural value orientation of urban development under the socialist system with Chinese characteristics - the balance between artistry, marketability, and sociality. In the context of globalization, stubbornly developing only local culture and refusing to absorb advanced foreign culture not only fails to shape the unique culture of cities. Drama art, as one of the initiators of Shanghai's Shanghai style culture, was also one of the first artistic forms to become a symbol of Shanghai's urban culture. Under the influence of Shanghai style culture and contemporary urban culture, the art of Shanghai drama public performance also enriches the artistic and cultural aspects of Shanghai's contemporary urban development.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000726716https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/188681
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > THEATER & FILM(연극영화학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE