91 0

개혁개방 시기 상하이 영화의 역사적 경향 연구(1979-1987)

Title
개혁개방 시기 상하이 영화의 역사적 경향 연구(1979-1987)
Other Titles
A Study on the Historical Tendency of Shanghai Film during the Period of Reform and Opening(1979-1987)
Author
양순초
Advisor(s)
정태수
Issue Date
2024. 2
Publisher
한양대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
상하이는 중국의 경제 및 문화 중심지로서, 역사적 가치뿐만 아니라 중국 영화 발전에도 매우 큰 의미를 가진다. 상하이 영화는 10년간의 ‘문화대혁명’을 거치며 ‘사상해방’, ‘실사구시’라는 중국 사회주의 지도 사상하에 과거 창작 사상의 족쇄를 깨고 대담한 탐색과 혁신을 보여주었다. 개혁개방의 시대가 도래하면서 ‘사상해방’, ‘실사구시’ 분위기에 따라 상하이 영화의 제작과 발전은 활력을 띠었다. 개혁개방의 시작은 영화 종사자들로 하여금 ‘문화대혁명’의 폐허 속에서 나와, 상하이 영화 발전을 회복시키고 새로운 역사적 발전 단계를 시작하도록 촉진시켰다. 영화 제작이 정상화되면서 상하이 영화 종사자들은 적극적인 자세로 영화 창작에 대해 의미 있는 탐색과 혁신을 시작하였고, 영화는 우수한 양과 질로 상하이 영화 제작의 실력과 영화 발전 추세를 충분히 보여줄 뿐만 아니라, 이 시기에는 역사적 의의와 미학적 성취를 이룬 다수의 작품이 제작되었다. 개혁개방은 상하이 영화에 새로운 발전 공간과 창작 분위기를 제공했을 뿐만 아니라 상하이 영화의 발전 역시 새로운 단계로 끌어올렸다고 할 수 있다. 상하이는 중국 영화의 발상지로서 그 역사적 지위는 중국 영화사에서 매우 중요하며 연구 가치와 의의를 가지고 있다. 따라서 본 논문의 주요 연구 목적은 본 연구를 통해 개혁개방 시기 상하이 영화의 발전을 정리하고 회고하여, 개혁개방 시기 상하이 영화의 제작 성과와 경향을 정리하고 종합적으로 살펴보는 것이다. 본 논문은 1979년부터 1987년까지 상하이 영화를 출발점으로 하여 역사 연구에 관련 방법과 결합하여 개혁개방 시기 상하이 영화의 역사적 경향을 구체적으로 고찰한다. 이는 개혁개방 시기 상하이 영화 연구의 부족을 메우기 위한 것일 뿐만 아니라 개혁개방 시기 상하이 영화사 연구성과를 풍부하게 하기 위한 것이다. 이에 본 논문은 먼저 신중국 성립 이후 상하이 영화의 체제를 구체적으로 정리하고 고찰하여 이를 통해 상하이 영화 체제의 변화 과정을 이해한다. 그 다음에 개혁개방 이후 중국 정치, 경제 및 문예 정책의 변화를 정리하고 고찰하여 개혁개방이 중국의 정치, 경제 및 문예 정책과 영화 발전에 가져온 변화를 파악한다. 그 후에 개혁개방 시기 상하이 영화의 제작 성향에 대한 고찰과 탐색을 집중적으로 전개할 것이다. 영화의 서사적 경향 측에서는 먼저 상흔의 폭로와 역사적 반성 그리고 현실에 대한 주목과 인생의 반영에 대해 탐구한다. 사상해방의 추진 아래 상하이 영화종사자들은 시대의 상흔과 역사에 대한 반성을 두드러지게 보여주었고, 문화대혁명의 상흔과 역사의 반성을 표현하는 영화를 집중적으로 창작하여 혼란 속 인성의 추악함을 드러냈을 뿐만 아니라 사람과 사람 사이의 진정성과 아름다움을 찬미하여 관객들 마음의 상처를 치유할 수 있도록 도와주었다. 동시에 개혁개방 시기에 상하이 영화 종사자들은 역사의 아픔에 빠져있지 않고 사회생활의 각 방면에 관심을 기울이고 뚜렷한 사회적 책임감으로 사회적 모순에 관심을 기울이고 청년, 아동 그리고 농촌의 새로운 변화를 반영하여 현실에 대한 주목과 인생에 대한 긍정적인 태도를 보여주었다. 다음에 개혁개방 시기 혁명 역사 소재 영화에 대한 탐구를 통해 상하이 영화 종사자들이 영화예술을 통해 중국 혁명 역사를 재현하고 기성세대의 혁명가를 묘사하는 것을 보여준다. 마지막으로 현대 문학 작품과 희곡의 영화화 관점에서 개혁개방 시기 상하이 영화 종사자들의 현대 문학 작품과 희곡 각색 방면에 대해 탐색할 것이다. 영화의 양식적 경향 측에서 먼저 영화 서사의 혁신과 장르 영화의 개척이라는 두 가지 측면에서 개혁개방 시기 상하이 영화의 서사와 장르 영화의 혁신과 탐구를 보여준다. 동시에 영화 오락성에 대한 탐구를 통해 개혁개방 시기 상하이 영화 종사자들의 오락 의식 및 영화 오락성에 대한 추구를 반영한다. 따라서 본 논문은 상하이 영화 제작 경향에 대한 고찰 측면에서 주로 ‘상흔의 폭로와 역사의 반사’, ‘현실의 주목과 인생의 반영’, ‘혁명 역사 소재 영화의 새로운 면모’, ‘현대 문학작품과 희곡의 영화화’, ‘영화예술의 스타일’, ‘영화의 오락성에 대한 추구’ 등 여섯 가지 측면을 중심으로 개혁개방 시기에 상하이에서 제작된 영화를 상세히 분석하여 상하이 영화의 제작 경향을 보다 명확하고 완전하며 포괄적으로 규명하였다.| Shanghai, as China's economic and cultural center, holds a special historical position and value. Similarly, Shanghai cinema, as an important part of the development of Chinese cinema, carries great importance. After the 10 years of the "Cultural Revolution", Shanghai cinema, under the guiding ideology of "Liberation of Thought" and "Seeking Truth from Facts", broke from the shackles of Chinese socialism and past creative ideas and demonstrated bold exploration and innovation. It is believed that reform and opening-up provided new development opportunities and a creative atmosphere for Shanghai cinema and fostered its development to new heights. In the era of reform and opening-up, the production and development of Shanghai cinema gradually gained new vitality under the influence of "Liberation of Thought" and "Seeking Truth from Facts." This heightened the enthusiasm among Shanghai filmmakers and enhanced the development of Shanghai cinema, emerging from the ruins of the "Cultural Revolution" to a revival and the beginning of a new historical development stage. Therefore, since 1979, with the beginning of reform and opening-up and the normalization of film production, filmmakers in Shanghai embarked on meaningful explorations and innovations in production with a positive mindset. Shanghai cinema achieved outstanding results on a national scale in terms of quality and quantity. Shanghai cinema demonstrated a prosperous developmental trend during this stage, with films having exploratory and innovative significance. The main purpose of this paper is to comprehensively review and analyze the development and creative forms of Shanghai cinema during the reform and opening-up period. It aims to understand the characteristics and trends of Shanghai cinema development and creation during this period. Shanghai cinema is an important part of Chinese cinema. It holds a significant place in Chinese cinema history and is an important research topic for Chinese cinema studies. From 1979 to 1987, it was not only the most crucial period in the development of Chinese cinema since the beginning of reform and opening-up but also when Shanghai cinema achieved its most fruitful results. These movies are of great practical and historical significance for a comprehensive understanding of Shanghai cinema's cultural essence, spiritual core, and future development trends. This paper is based on a study of the trends in Shanghai cinema from 1979 to 1987, providing a detailed examination of the production trends and development of Shanghai cinema during that period. First, it will provide a specific overview of China's political, economic, and cultural policy changes since the beginning of the reform and opening-up period. A concrete understanding of China's overall development during the reform and opening-up period can be gained by studying policies. Then, this paper will primarily focus on the development of the Shanghai film industry. It will specifically examine the evolution of the Shanghai film industry since the establishment of the People's Republic of China. Finally, the paper will investigate the production trends in Shanghai cinema from 1979 to 1987. This chapter will primarily focus on 6 aspects: "revealing scars and reflecting on history," "paying attention to reality and reflecting on life," "the new face of revolutionary historical-themed films," "the adaptation of modern literary works and traditional drama into cinema," "the expansion of film artistic styles," and "the pursuit of entertainment in cinema." It aims to provide a detailed study of the films produced in Shanghai during this period and provide a holistic understanding of the production trends in Shanghai cinema from 1979 to 1987.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000725104https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/188679
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > THEATER & FILM(연극영화학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE