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공예품의 선택속성 평가척도 개발

Title
공예품의 선택속성 평가척도 개발
Other Titles
Scale Development of Selection Attributes for Crafts
Author
고보형
Keywords
Craft; Crafts Consumer; Crafts Market; Scale Development; Selection Attributes; 공예; 공예 시장; 공예품 소비자; 선택속성; 척도개발
Issue Date
2023-08
Publisher
Korean Society of Design Science
Citation
Archives of Design Research, v. 36, NO. 3, Page. 289.0-303.0
Abstract
연구배경 공예 시장이 점차 성장하면서 공예품은 상품으로 변모하고 있다. 이에 따라 소비자가 상품을 구매할때 중요하게 고려하는 선택속성을 공예품의 차원에서 이해할 필요가 있다. 그러므로 본 연구는 공예품 소비자들의 행동 연구에 있어 활용할 수 있는 적절하고 타당한 공예품의 선택속성 척도를 개발하고자 한다. 연구방법 공예품의 특성을 연구한 국내외 선행 연구들을 바탕으로 문헌 연구와 전문가 FGI, 예비조사를 실시하여 설문지를 완성했다. 이후, 도출된 척도를 검증하기 위해 공예품을 구매한 경험이 있는 사람들을 대상으로편의추출법을 이용한 설문을 실시했다. 총 197명의 데이터를 SPSS 29.0을 이용해 빈도분석과 신뢰도분석, 탐색적 요인분석, 군집분석, 그리고 인구통계학적 변수와 군집을 교차분석하였다. 연구결과 문헌 연구와 전문가 FGI, 예비조사를 통해 24개의 선택속성 측정 항목을 구성하였다. 실증분석을통해 공예품의 선택속성 평가척도로는 총 5개 차원, 17개 문항이 도출되었으며 각 차원은 기대 애착, 시각적 매력도, 기대 품질, 작가 인지도, 사회적 정체성으로 구성하였다. 군집분석 결과 고관심형, 저관심형, 팬덤형, 과시형으로 구분되었으며 소비자의 경제적 수준보다 연령과 학력이 군집 구분에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론 본 연구에서 개발된 공예품 선택속성 평가척도는 공예품 소비자를 이해하는 데 중요한 기준으로 활용될 수 있다. 이를 토대로 공예작가 및 관련 실무자들은 시장 경쟁력 강화를 위한 전략적 방안을 모색할 수 있을것이다.;Background As the craft market grows, crafts are turning into commodities. It’s, therefore, necessary to understand the selection attributes of crafts that consumers consider when purchasing. Accordingly, this study aims to develop an appropriate and valid selection attributes of crafts that can be used in the behavioral research of craft consumers. Methods Based on literature review, expert FGI (focus group interview), and preliminary survey, the questionnaire was developed. Subsequently, a survey using a convenience sampling method was conducted with consumers who had purchased crafts to validate the derived scale. A total of 197 responses were collected and analyzed using SPSS 29.0 for frequency analysis, reliability analysis, exploratory factor analysis, cluster analysis, and cross-tabulation analysis of demographic variables and clusters. Results Through literature review, expert FGI, and preliminary survey, 24 selection attributes were constructed. The empirical analysis resulted in the development of a selection attributes scale with five dimensions and 17 items, including ‘Expected attachment,’ ‘Visual attractiveness,’ ‘Expected quality,’ ‘Artist awareness,’ and ‘Social identity.’ Cluster analysis categorized consumers into four types: ‘High interest,’ ‘Low interest,’ ‘Fandom,’ and ‘Exhibitionist,’ with age and education level having a more significant impact on cluster differentiation than economic level. Conclusions The selection attributes scale developed in this study can serve as an important criterion for understanding consumers of crafts. Based on this, crafts artists, manufacturers and related practitioners can explore strategic ways to enhance market competitiveness. © This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Non-Commercial License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/), which permits unrestricted educational and non-commercial use, provided the original work is properly cited.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11500588https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187799
ISSN
1226-8046;2288-2987
DOI
10.15187/adr.2023.08.36.3.289
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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