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출판 IP(지식재산권) 확장에 대한 미디어 종사자의 인식연구

Title
출판 IP(지식재산권) 확장에 대한 미디어 종사자의 인식연구
Other Titles
A Study of Media Practitioners’ Perception on Expanding Publishing Intellectual Property (IP)
Author
이진
Keywords
출판콘텐츠; 콘텐츠 IP; 미디어 종사자; 출판산업; Publishing content; Content IP; Media industry worker; Publishing industry
Issue Date
2023-09
Publisher
인문콘텐츠학회
Citation
인문콘텐츠, NO. 70, Page. 151.0-177.0
Abstract
본 연구는 콘텐츠 IP로서 출판콘텐츠가 놓인 현재적 상황과 그 확장 가능성을고찰하기 위해 출판 미디어 내부 종사자 15인과 OTT, 드라마, 방송, 연극 등 미디어 산업 종사자 7인을 심층 인터뷰하였다. 인터뷰는 전통적 출판 가치사슬에서유의미하게 고려되었던 생산, 콘텐츠, 플랫폼의 문제들을 중심으로 진행되었고아래와 같은 결과를 얻을 수 있었다. 생산자 관점에서 출판은 개발비가 적고, 복합적 양식의 콘텐츠에 비해 제작속도가 빠르다는 장점을 가지고 있기에 다량의 콘텐츠 생산은 곧 수익을 의미한다. 이에 출판 내부에서는 미디어 확장을 위한 기획과 생산보다는 출판시장에 흥행성 있는 IP를 제작하는 것이 더욱 효과적이라고 응답했다. 그러나 외부 미디어에서는 출판시장을 염두에 둔 기획은 웹콘텐츠에 비해 대중성과 경쟁력이 떨어진다는 점을 지적했다. 콘텐츠 관점에서 출판 내부 및 외부 미디어는 원천콘텐츠로서 출판 IP의 가치에 대해 긍정적으로 인식했으나 그 활용도는 떨어지는 것으로 확인되었다. 출판내부에서는 콘텐츠 산업 특유의 불확실성과 콘텐츠 남발 문제를 이유로 들었고, 외부에서는 출판사의 수동적인 확장시도와 각색에 대한 회의적인 인식을 예로들었다. 플랫폼의 관점에서 출판사 내부 및 외부 미디어 모두 출판 플랫폼을 긍정적으로 인식하는 것으로 확인되었다. 그러나 출판내부에서 수익 증대를 위해 외부 IP 를 수급하는 것과 달리 외부 미디어에서는 팬덤의 만족도를 위한 상품으로서 단행본을 이용하는 것으로 확인되었다. 이는 출판의 한정적인 독자층과 단순한 광고모델이 기인한 것으로, 기타 미디어산업에서 출판을 수익원으로 고려하기에 어려운 구조인 것으로 확인된다. 이와 같은 연구결과를 통해 콘텐츠 IP 중심으로 재편되는 미디어 환경 속에서 출판 IP 활용에 관한 문제점을 확인하였다.;This study conducted in-depth interviews with 15 professionals from within the publishing media and 7 practitioners from various media industries, such as OTT, TV shows, broadcasting, and theater, to examine the current status of publishing content as an intellectual property (IP) and its potential for expansion. The interview focused on the issues of production, content, and platforms that were traditionally considered meaningful in the publishing value chain. Through this, the following outcomes were obtained. From the perspective of producers, publishing offers the advantage of lower development costs and Compared to the content in the complex mode form, faster production speed, making the production of a large quantity of content synonymous with revenue. In response to this, within the publishing industry, it was stated that creating commercially successful IPs in the publishing market is more effective than focusing on planning and production for media expansion. However, external media sources pointed out that planning with the publishing market in mind tends to result in lower popularity and competitiveness compared to web content. From the content perspective, both internal and external media sources recognized the value of publishing IPs as original content. However, their practical utility was found to be limited. Within the publishing industry, the uncertainty inherent to the content sector and the issue of content saturation were cited as reasons. Externally, the skeptical perception of passive expansion attempts and adaptations by publishers was given as an example. From the platform perspective, both internal and external media sources were found to have a positive perception of publishing platforms. However, acquiring external IPs to increase revenue was observed internally in the publishing industry, but the utilization of standalone books as products to satisfy fandom was identified externally from media sources. This is attributed to the limited readersh IP of publishing and a simplistic advertising model, making it challenging to consider publishing as a revenue source within other media industries due to its difficult structure. Based on these research findings, issues related to the utilization of publishing IPs were identified within a media environment that is being restructured around content IPs.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11547894&language=ko_KR&hasTopBanner=truehttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187791
ISSN
1975-4469
DOI
10.18658/humancon.2023.09.149
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > DIGITAL CULTURE & CONTENTS(문화콘텐츠학과) > Articles
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