Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 박기수 | - |
dc.date.accessioned | 2023-12-22T01:36:59Z | - |
dc.date.available | 2023-12-22T01:36:59Z | - |
dc.date.issued | 2023-09 | - |
dc.identifier.citation | 인문콘텐츠, NO. 70, Page. 109.0-131.0 | - |
dc.identifier.issn | 1975-4469 | - |
dc.identifier.uri | https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11547892 | en_US |
dc.identifier.uri | https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187790 | - |
dc.description.abstract | 최근 BL의 급부상으로 인하여 OTT 플랫폼을 기반으로 한 드라마화가 이어지고있다. 범용성을 추구하는 지상파 드라마와 달리 OTT 드라마는 다양한 취향을 반영하는 전략으로 확고한 소수의 향유층을 만족시키면서 정체성을 확보해왔다. 문제는 소수 취향의 개인적인 장르인 BL이 가장 대중적인 장르 중 하나인 드라마로 전환될 때 은밀함과 대중성이라는 두 요소 사이의 간극을 어떻게 극복하느냐이다. 웹소설 원작의 <시맨틱 에러>는 드라마에서 수용 가능한 BL 요소의 수위 조절과 OTT 플랫폼의 향유 특성에 따른 BL 취향의 극대화 사이에서 이율배반적인 균형점을 찾음으로써 시장성을 확보했다. 기존 BL 드라마와 차별화한 <시맨틱 에러>의 드라마화 전환 전략은 크게 세 가지로 볼 수 있다. 1) 로맨스 컨벤션의 전면화, 2) BL 정체성의 유연한 유지, 3) 영상과 음악의 전략적 활용이다. 첫째, BL 요소를 연성화하고 로맨스 컨벤션을 전면화함으로써 BL 장르에 익숙하지 않은 새로운 향유자의 유입을 용이하게 하였다. 둘째, 웹소설을 거쳐 웹툰으로 재현한 이미지와 배우들의 싱크로율을 높이고 대사를 그대로 활용함으로써 원작과의 연결성을 유지했다. 웹소설과 달리 드라마는 성애 묘사와 같은 BL 요소를 구현하는 데 한계가 있지만 적절한 수준에서 기존 향유자들의 상상 이미지를 강화해 BL의 정체성을 유지하고 즐길거리를 제공했다. 셋째, 주요 캐릭터의 감정을 대변하는 색채와 OST의 효과적 개입은 서사와 어우러져 드라마 자체의 소구 요소로서 적극 활용되었다.;The recent rise of BL has led to a wave of dramas based on OTT platforms. Unlike terrestrial dramas that strive for universality, OTT dramas have secured their identity by satisfying an entrenched minority audience with strategies that reflect diverse tastes. The question is how to overcome the gap between the two elements of secrecy and publicity when BL, a personal genre with a minority taste, is transformed into drama, one of the most popular genres. <Semantic Error>, based on a web novel, secured its marketability by finding a balance between controlling the level of acceptable BL elements in the drama and maximizing BL tastes according to the enjoyment characteristics of OTT platforms. Differentiated from existing BL dramas, <Semantic Error>'s dramatization transformation strategy can be seen in three main ways. They are: 1) the totalization of romance conventions, 2) the flexible maintenance of the original content identity, and 3) the strategic use of video and music. First, by softening BL elements and front-loading romance conventions, it facilitated the influx of new audiences unfamiliar with the BL genre. Second, the drama maintained its connection to the original by increasing the synchronization rate of the images and actors reproduced in the webtoon through the web novel and utilizing the same dialogues. Unlike web novels, dramas have limitations in implementing BL elements such as depictions of sexuality, but at the right level, they reinforced the imaginary images of existing users to maintain the identity of BL and provide entertainment. Third, the colors that represent the emotions of the main characters and the effective intervention of the OST were actively utilized as appeal elements of the drama itself in combination with the narrative. | - |
dc.language | ko | - |
dc.publisher | 인문콘텐츠학회 | - |
dc.subject | BL | - |
dc.subject | BL 웹소설 | - |
dc.subject | BL 드라마 | - |
dc.subject | 전환 | - |
dc.subject | OTT | - |
dc.subject | 향유 | - |
dc.subject | IP | - |
dc.subject | BL(Boys’ Love) | - |
dc.subject | BL WebNovel | - |
dc.subject | BL Drama | - |
dc.subject | Adaptation | - |
dc.subject | OTT(Over The Top) | - |
dc.subject | Enjoymnet | - |
dc.subject | IP(Intellectual property) | - |
dc.title | BL 웹소설의 드라마 전환 전략 연구 : 왓챠 드라마 <시맨틱 에러>를 중심으로 | - |
dc.title.alternative | A Study of Drama Adaptation Strategies in BL Web Novels : Centering on the Watcha drama <Semantic Error> | - |
dc.type | Article | - |
dc.relation.no | 70 | - |
dc.identifier.doi | 10.18658/humancon.2023.09.109 | - |
dc.relation.page | 109.0-131.0 | - |
dc.relation.journal | 인문콘텐츠 | - |
dc.contributor.googleauthor | 송화 | - |
dc.contributor.googleauthor | 박기수 | - |
dc.sector.campus | E | - |
dc.sector.daehak | 국제문화대학 | - |
dc.sector.department | 문화콘텐츠학과 | - |
dc.identifier.pid | being | - |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.