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사용자 경험 디자인(UXD) 요소와 공유 오피스 공간 특성과의 상관관계 연구 -중국 공유 오피스 브랜드를 중심으로-

Title
사용자 경험 디자인(UXD) 요소와 공유 오피스 공간 특성과의 상관관계 연구 -중국 공유 오피스 브랜드를 중심으로-
Other Titles
A Study on the Relationship between User Experience Design Components and Shared Office Space Characteristics - Focusing on the Chinese Shared Office Brand Space -
Author
김경숙
Keywords
공유 오피스; 공유 오피스 공간 특성; 공유 오피스 브랜드; 공간 디자인; 사용자 경험 디자인(UXD); Shared office; Shared Office Space Characteristics; Shared Office Brand; Space Design; User Experience Design
Issue Date
2023-10
Publisher
한국공간디자인학회
Citation
한국공간디자인학회 논문집, v. 18, NO. 7, Page. 371.0-384.0
Abstract
(연구 배경 및 목적) 4차 산업혁명 시대를 맞아 디지털 기술의 발전과 초고속 인터넷의 연결은 공유 경제에 중요한 기술 기반을 제공하고 자원과 서비스 공유의 부흥을 촉진하였으며 이러한 현상은 사람들의 삶과 작업방식에 큰 영향을 미치며 변화를 이끌었다. 또한 네트워크로 연결된 사회구조와 디지털의 발전은 전통적인 사무공간에도 적극적인 영향을 끼쳐 사람들은 시간과 공간에 구애받지 않고 더욱 유연하고 다양한 사무방식으로 일할 수 있게 되었으며 공유 오피스 공간 등 새로운 사무 모델이 이러한 배경에서 등장하였다. 특히 중국은 스타트업에 대한 정부의 전폭적인 지원, 과학기술의 진보, 공유 경제의 활성화, 밀레니얼 세대의 고용률 부상 등 4대 요인으로 인해 공유 오피스 공간에 대한 수요가 꾸준히 증가하고 있다. 공유오피스 사용자는 공간 활용에서 주도적인 역할을 하므로 사용자의 니즈, 감성, 수요 등을 충족시키는 데 중점을 둔 사용자 경험(User Experience, UX)은 공유오피스 공간디자인의 중요한 고려 요소로 떠오르고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 선행연구에 대한 분석을 통해 사용자 경험 디자인 요소와 공유오피스 공간 특성을 도출하고, 이를 바탕으로 데이터를 분석하여 공유오피스 공간 특성과 사용자 경험 디자인 요소 간의 상관관계 및 영향 관계를 파악하며 나아가 사용자 경험을 향상시키는 공유오피스 공간디자인 특성을 파악하는 것이다. (연구 방법) 먼저 문헌조사와 선행연구를 통해 사용자 경험디자인과 공유오피스의 개념을 제시하고, 사용자 경험 디자인 요소 및 공유오피스 공간의 특성을 파악하였다. 이를 바탕으로 설문조사의 항목을 구성하고 연구모델 및 가설을 설정한 후 실증분석을 수행하였다. 실증분석은 중국 주요 공유오피스 운영 브랜드의 대표적인 공간을 선정하여 해당 공간 이용 유경험자를 대상으로 설문조사를 실시하였으며 수집한 250건의 유효 데이터를 바탕으로 SPSS 27을 활용하여 상관분석과 다중 회귀분석을 진행하였다. (결과) 분석 결과에 따르면 공유오피스 공간 특성은 사용자 경험 디자인 요소에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 이는 사용자 경험 디자인 요소에 따라 영향 정도, 방향에 차이가 있으나 전반적으로 공유 오피스 공간 특성 중 재충전, 다양성, 독자성, 교류성, 이동성 모두 사용자경험에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 그중 ‘재충전’의 영향이 가장 높았고, 다양성, 독자성이 그 뒤를 이었으며, 다음으로 교류성, 이동성 순으로 나타났다. (결론) 끊임없이 변화하는 현대사회에서 업무방식이 변화되고 경험의 중요성이 강조되고 있는 시대적 상황에 따라 본 연구에서는 공유 오피스 환경을 개선하고 사용자경험을 향상시키기 위해 사용자경험의 다양한 측면을 고려하여 공유 오피스 공간의 특성과 사용자 경험 디자인 요소 간의 상관관계 및 상호 영향을 도출하였다. 이러한 관계를 심층적으로 분석함으로써 공유 오피스 공간의 특성을 활용하여 사용자경험에 대한 개선 방향을 제시하고, 향후 공유 오피스 공간의 필요성과 실용성을 높이고자 한다.;(Background and Purpose) In the era of the 4th industrial revolution, the advancement of digital technology and high-speed internet connectivity have provided a crucial technological foundation for the sharing economy, fostering the resurgence of resource and service sharing. This phenomenon has significantly impacted people's lives and workstyles, leading to changes. It has also actively influenced traditional office spaces, enabling individuals to work in more flexible and diverse ways, independent of time and location. Shared office spaces have emerged in this context. Particularly in China, the demand for shared office spaces has steadily increased due to four key factors: comprehensive government support for startups, advances in science and technology, the revitalization of the sharing economy, and the rising employment rates among millennials. Since users of shared office spaces play a leading role in space utilization, user experience, which focuses on meeting users' needs, emotions, and demands, has become a critical consideration in shared office space design. Therefore, the purpose of this study is to derive user experience design elements and shared office space characteristics through an analysis of previous research. Subsequently, it aims to analyze data to identify correlations and impact relationships between shared office space characteristics and user experience design elements, ultimately identifying shared office space design features that enhance user experience. (Method) To achieve this, we began by conducting a literature review and reviewing prior studies to understand the definitions and concepts of user experience design and shared offices. Based on this, we formulated survey items, a research model, and hypotheses. We conducted empirical analysis by surveying individuals with experience in selected major shared office brands in China, collecting 250 valid responses, and performing correlation and multiple regression analyses using SPSS 27. (Results) The analysis revealed that shared office space characteristics do influence user experience design elements. However, the degree and direction of this influence vary depending on the user experience design element. In general, among the shared office space characteristics, "Refresh," "Diversity," "Identity," "Interaction," and "Mobility" positively impact user experience. Among these, "Refresh" had the highest influence, followed by "Diversity" and "Identity," with "Interaction" and "Mobility" having the lowest impact. (Conclusion) This study explores the interplay between the characteristics of shared office spaces and user experience design elements. The goal is to enhance shared office environments and improve user experiences by considering various facets of user experience. Through an in-depth analysis of these relationships, this research aims to provide insights into how the attributes of shared office spaces can be leveraged to enhance user experiences. Ultimately, this research seeks to elevate the relevance and practicality of shared office spaces in light of the contemporary context characterized by constant change.
URI
https://kiss.kstudy.com/Detail/Ar?key=4048339https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187658
ISSN
1976-4405
DOI
10.35216/kisd.2023.18.7.371
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