199 0

평가염려 완벽주의와 학업지연행동의 관계 : 성장적 실패마인드셋과 실패공포의 매개효과

Title
평가염려 완벽주의와 학업지연행동의 관계 : 성장적 실패마인드셋과 실패공포의 매개효과
Other Titles
The Relationship Between Evaluative Concerns Perfectionism and Academic Procrastination : The Mediating Effects of Failure-Is-Enhancing Mindset and Fear of Failure
Author
박소연
Advisor(s)
하정희
Issue Date
2023. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 대학생을 대상으로 평가염려 완벽주의와 학업적 지연행동의 관계에서 성장적 실패마인드셋과 실패공포의 매개효과에 대해 검증하고자 하였다. 이를 위해 전국의 대학생들을 기준으로 평가염려 완벽주의, 학업적 지연행동, 성장적 실패마인드셋, 실패공포 척도를 사용하여 온라인 설문조사를 실시하였고, 자료 수집된 420부를 분석에 사용하였다. 자료는 SPSS 24.0 및 Process Macro 3.5를 활용하여 분석하였고, 변인들의 순차 매개를 확인하기 위해 Process Macro의 Model 6을 사용하였다. 본 연구의 결과는 아래와 같다. 첫째, 평가염려 완벽주의, 성장적 실패마인드셋, 실패공포 및 학업적 지연행동의 상관관계를 살펴본 결과, 변인 간 모두 유의한 상관관계가 있었다. 평가염려 완벽주의, 실패공포 및 학업적 지연행동은 정적상관을 나타냈고, 성장적 실패마인드셋과 평가염려 완벽주의, 실패공포 및 학업적 지연행동은 부적 상관을 나타냈다. 둘째, 평가염려 완벽주의와 학업적 지연행동의 관계에서 성장적 실패마인드셋의 매개효과를 검증한 결과, 부분적으로 매개하고 있음을 확인하였다. 셋째, 평가염려 완벽주의와 학업적 지연행동의 관계에서 실패공포의 매개효과를 검증한 결과, 완전 매개하고 있음을 확인하였다. 넷째, 평가염려 완벽주의와 학업적 지연행동의 관계에서 성장적 실패마인드셋과 실패공포의 이중매개 효과를 살펴본 결과, 순차적으로 매개함을 확인하였다. 따라서 본 연구는 평가염려 완벽주의 성향이 강할수록 성장적 실패마인드셋이 낮아지고, 실패공포가 높아질 수 있으며 이에 학업적 지연행동이 발생할 수 있음을 확인하였다. 이는 학업적 지연행동을 보이는 내담자를 상담할 경우, 그들의 특성에 따른 더 넓은 이해의 폭을 위한 자료를 제공하고 상담의 개입 방향을 제시했다는 점에서 의의가 있다. 마지막으로 본 연구의 제한점과 후속 연구를 위한 제언을 제시하였다.|The purpose of this study is to examine the mediating effects of failure-is-enhancing mindset and fear of failure in the relationship between evaluative concerns perfectionism and academic procrastination among university students in Korea. For this purpose, an online survey was conducted using measures regrading evaluative concerns perfectionism, academic procrastination, failure-is-enhancing mindset and fear of failure for university students in Korea, and 420 responses were collected and used for analysis. The collected data were analyzed using SPSS 24.0 and Process Macro 3.5, and Process Macro Model 6 to confirm mediating effect between variables. The results of this study are as follows. First, evaluative concerns perfectionism, academic procrastination, failure-is-enhancing mindset all showed significant correlations. Evaluative concerns perfectionism was significant positive correlations with fear of failure and academic procrastination. Also, Failure-is-enhancing mindset was significant negative correlations with evaluative concerns perfectionism, fear of failure and academic procrastination. Second, as a result of verifying the mediating effect of the failure-is-enhancing mindset in the relationship between evaluative concerns perfectionism and academic procrastination it was confirmed that it was partially mediated. Third, as a result of verifying the mediating effect of the fear of failure in the relationship between evaluative concerns perfectionism and academic procrastination it was confirmed that it was fully mediated. Fourth, sequential mediating effect of failure-is-enhancing and fear of failure was confirmed in the relationship between evaluative concerns perfectionism and academic procrastination. Therefore, this study showed that when evaluative concerns perfectionism is getting stronger, the failure-is-enhancing is lower, and then the fear of failure is getting higher, so the academic procrastination is higher. This is meaningful in that when counseling university student with academic procrastination, data for a wider range of understanding according to their characteristics were provided and the direction of intervention in counseling was presented. Finally, the limitations of this study and suggestions for future research were presented.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000688279https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187383
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF COUNSELING PSYCHOLOGY[S](상담심리대학원) > HUMANITIES & SOCIAL SCIENCE(인문사회계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE