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게임 동영상 플랫폼의 네트워크 특성 연구

Title
게임 동영상 플랫폼의 네트워크 특성 연구
Other Titles
A Study of Network Characteristics of Gaming Video Platforms : Focus on Bilibili 'League of Legends' Channel
Author
장호연
Alternative Author(s)
ZHANG HAORAN
Advisor(s)
이진
Issue Date
2023. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
With the rapid development of digital technology, digital games have gradually been accepted by the public from electronic drugs to today's ninth art, and the digital game industry is booming, driving the development of game videos as game-related consumer goods. The user group of game videos is growing, breaking through regional restrictions and building its own cultural community on the Internet platform. Exploring the network characteristics of game video users can provide video platforms and creators with validity references for identifying key users and expanding user networks, help them implement content management and targeted marketing strategies for game videos on video sharing platforms, and help them better capture users' creative dynamism, strengthen the optimization of interactive functional modules, and develop products and services tailored to users' needs, thereby contributing to the continuous and comprehensive development, user management, content dissemination, and creation of game videos in China. This paper focuses on Billibili, a representative ACG video sharing platform in China, to study the creators and video content of the most influential game channel, "League of Legends Channel". We search the website with the keyword "League of Legends", capture relevant video data and creator data through web crawler technology, and analyze the obtained data samples based on social network theory from three aspects: creators, content, and overall network characteristics. First, we classify the creators of League of Legends channels into four types: official accounts, professional creators, star creators, and amateur creators, and analyze the creator structure of League of Legends channels through their personal information data. Second, we classify League of Legends videos based on the motivation for consuming game videos into two major categories, game and information, and 11 minor categories, and explore the impact on the content structure and user usage patterns of League of Legends channels through correlation analysis between each video type and internal video data. Finally, we build the user network of the League of Legends channel through the following data between users. We analyze the overall network characteristics through indicators such as centrality and density to identify key users in the network. The results of the study show that League of Legends channels have three dimensions of network characteristics: an expanding structure centered on creator influence, a diverse content ecosystem centered on user preferences, and the entire network has an open and loose network structure. In the network, the roles of different types of actors in the group are different, and "official accounts, star creators, and professional creators" are the core of information and cultural content supply, and other users in important positions are the medium to expand the edge of the community and agglomerate the edge of the group. Finally, Billibili presents implications for the development of . Adopt a hierarchical incentive mechanism for each user to find a balance between securing content quality and improving user engagement. Optimize user experience by building clearer classification modules for the various content ecosystems of the League of Legends Channel. Enhance community attributes and strengthen connections between users in response to the development trend of individual preferences.|디지털 기술의 급속한 발전과 함께 디지털 게임도 게임 중독이슈를 넘어 오늘날 하나의 예술로 점차 대중들에게 받아들여지고 있다. 디지털 게임 산업은 호황과 동시에 게임 관련 소비재로서의 게임 동영상의 발전을 주도하고 있다. 게임 동영상의 사용자 집단은 성장하면서 지역 제한을 돌파하고 인터넷 플랫폼에서 자체 문화 공동체를 구축하고 있다. 게임 동영상 사용자의 네트워크 특성을 탐구하는 것은 동영상 플랫폼 및 창작자에게 핵심 사용자 식별과 사용자 네트워크의 확대에 타당성 참조를 제공하고 동영상 공유 플랫폼에서의 게임 동영상의 내용 관리 및 타깃 마케팅 전략 실행을 도와주고 사용자의 창작 동력을 잘 확보시키고, 인터렉티브 기능 모듈의 최적화를 강화하며, 사용자의 요구에 맞춘 제품과 서비스를 개발함으로써 게임 동영상이 중국에서의 지속적이고 전면적으로 발전, 사용자 관리, 내용 전파와 창작에 도움을 제공한다. 본 논문은 중국의 대표적인 PUGV(Professional User Generated Video) 동영상 공유 플랫폼인 빌리빌리를 중심으로 영향력이 가장 높은 게임 채널인 <리그 오브 레전드 채널>의 사용자를 연구 대상으로 한다. '리그 오브 레전드'를 키워드로 웹사이트에서 검색하며, 웹 크롤러 기술(web crawler technology)을 통해 관련 영상 데이터 및 창작자 데이터를 캡처하고, 소셜 네트워크 관련 이론을 기반으로 얻은 데이터 샘플을 창작자, 콘텐츠, 사용자 네트워크 세 가지 측면에서 분석한다. 첫째, <리그 오브 레전드 채널>의 창작자를 ‘공식 계정, 전문 창작자, 스타 창작자, 아마추어 창작자의 4가지 유형으로 나누어 창작자의 개인정보 데이터를 통해 <리그 오브 레전드 채널>의 창작자 구조를 분석한다. 둘째, 게임 영상을 소비하는 동기를 기반으로 리그 오브 레전드 영상을 분류하여 게임류, 정보류 2가지 대분류 및 10가지 소분류로 분류하고, 각 영상 유형간 및 영상 내부 데이터의 상관관계 분석을 통해 <리그 오브 레전드 채널>의 콘텐츠 구조 및 사용자 이용패턴에 미치는 영향을 탐색한다. 마지막으로 사용자 간의 팔로우 데이터를 통해 <리그 오브 레전드 채널> 사용자 네트워크 구축한다. 중심성, 밀도 등의 지표를 통해 전체 네트워크 특성을 분석하여 네트워크중의 핵심 사용자를 식별한다. 연구 결과 <리그 오브 레전드 채널>은 '창작자 영향력 중심의 확장 구조, 사용자 기호 중심의 다양한 콘텐츠 생태계, 전체 네트워크는 개방적이고 느슨한 네트워크 구조를 가지고 있다'는 세 가지 차원의 네트워크 특성을 가지고 있다. 네트워크에서 집단 내에서 다른 유형의 주체의 역할은 다르며 ‘공식 계정, 스타 창작자 및 전문 창작자’는 정보 및 문화적 내용을 제공하는 주체이다. 중요한 위치에 있는 창작자는 공동체의 범위를 확장하고 네트워크의 작은 집단을 응집하는 매개체이다. 마지막으로 빌리빌리가 <리그 오브 레전드 채널> 발전에 대한 시사점을 제시한다. 사용자별 계층적 인센티브 메커니즘을 채택하여 콘텐츠 품질 확보와 사용자 참여 정도 향상 측면에서 균형점을 찾다. <리그 오브 레전드 채널>의 다양한 콘텐츠 생태계에 대해 보다 명확한 분류 모듈을 구축하여 사용자 경험을 최적화한다. 개인의 취향에 치우치는 발전 추세에 대응하여 커뮤니티 속성을 강화하고 사용자 간의 연결을 강화한다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000685511https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187336
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