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dc.contributor.advisor전범수-
dc.contributor.author사자진-
dc.date.accessioned2023-09-27T02:05:35Z-
dc.date.available2023-09-27T02:05:35Z-
dc.date.issued2023. 8-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000684449en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187101-
dc.description.abstract전통적인 영화 산업은 OTT 등의 글로벌 플랫폼 출현으로 변화를 겪고 있다. 영화를 소비하는 방식이 변화하면서 극장의 역할이 줄어들었으며, 디지털과 온라인의 환경 변화에 따라 영화 산업도 제작과 유통 방식을 재검토해야 할 시점에 이르렀다. 영화 제작 산업에서 크게 두드러진 변화 중 하나는 속편 제작의 증가이다. 영화의 브랜드, 배우, 감독, 장르, 스토리 등이 반복적으로 사용되면 제작의 불확실성을 줄일 수 있고, 관객에게 안정적인 품질을 기대하게 한다. 그러나 반복적인 내용은 관객의 반감을 유발할 수 있고, 새로운 시도와 창의성이 결여될 수 있어 영화의 흥행에 영향을 미칠 수 있다. 그래서 시리즈 영화의 후속작에 대한 성과 분석은 매우 중요하지만, 이를 실현하기는 매우 어렵다. 시장 자료의 부재와 영화 제작의 불안정성 등으로 인해, 후속 영화에 대한 이용자의 판단과 평가를 대체하는 방식을 선택하는 것이 최선의 선택일 수 있다. 이런 방식으로 완벽한 이론적 모델을 도출하는 것은 어렵지만, 이를 통해 후속 영화에 대한 관람 의도가 어떻게 형성되는지를 파악하는 것은 중요한 연구 가치를 가진다. 이 연구는 이용자 설문을 통해 영화 시리즈 속편의 관람 의도를 탐색하고자 한다. 영화 요소별 선호도와 속편에 대한 기대가 영화 속편 관람의도에 미치는 영향을 살펴보는 것이 주요 연구 목적이다. 또한, 성별과 연령 등 인구사회적 요인별로 관람 의도의 차이를 분석하려고 한다. 본 연구는 두 개의 주요 연구문제를 다룬다. 첫 번째는 영화 요소별 선호도와 속편에 대한 기대가 영화 속편 관람의도에 어떤 영향을 미치는지 분석하는 것이다. 두 번째는 성별과 연령에 따라 영화 요소별 선호도와 속편 기대가 영화 속편 관람의도에 미치는 영향을 살펴보는 것이다. 본 연구는 영화 요소별 선호도와 속편에 대한 기대가 영화 관람의도에 미치는 영향을 검토하였다. 연구결과, 영화 속편의 관람 의도에 영향을 주는 주요 요인은 배우, 스토리, 장르, 그리고 감독에 대한 선호도였으며, 이 요소들은 성별과 연령에 따라 차이가 있었다. 특히, 남성은 장르와 스토리에 더 높은 관심을 보였고, 여성은 배우, 감독, 장르, 스토리 등 모든 요인에 관심이 있었다. 그러나 속편에 대한 기대는 관람 의도에 유의미한 영향을 미치지 못했다. 이는 후속 영화에 대한 기대보다는 각 영화의 특징에 대한 선호도가 관람 의사 결정에 더 큰 영향을 미치는 것으로 해석된다. 이 연구는 배우, 장르, 스토리, 감독 등 영화의 다양한 요소가 관람 의사에 중요한 역할을 하는 것을 확인했으며, 이를 통해 영화 제작 및 마케팅 전략에 중요한 통찰을 제공한다.| One of the major changes in the filmmaking industry is the increase in sequel production. Repeated use of the movie's brand, actor, director, genre, story, etc. can reduce uncertainty in production and make the audience expect stable quality. However, repetitive content can cause antipathy from the audience and may lack new attempts and creativity, which can affect the success of the movie. Therefore, performance analysis for subsequent films of the series is very important, but it is very difficult to realize this. Due to the lack of market data and instability in film production, it may be the best option to choose a method that replaces the user's judgment and evaluation of subsequent films. It is difficult to derive a perfect theoretical model in this way, but it has important research value to understand how viewing intentions for subsequent films are formed. This study aims to explore the intention to watch the sequel to the movie series through a user survey. The main purpose of the study is to examine the effect of preferences for each movie element and expectations for sequels on the intention to watch the sequel. In addition, we will analyze the differences in viewing intention by demographic and social factors such as gender and age. This study deals with two major research issues. The first is to analyze how preferences for each movie element and expectations for sequels affect the intention to watch the sequel. The second is to examine the effect of preferences for each movie element and expectations for sequels on the intention to watch sequels according to gender and age. As a result of the study, the main factors influencing the intention to watch the movie sequel were actors, stories, genres, and preferences for directors, and these factors differed according to gender and age. In particular, men showed higher interest in genres and stories, and women were interested in all factors such as actors, directors, genres, and stories. However, expectations for the sequel did not have a significant impact on the viewing intention. It is interpreted that the preference for the characteristics of each film has a greater influence on the viewing decision than the expectation for subsequent films. The study confirmed that various elements of the film, such as actors, genres, stories, and directors, play an important role in the intention to watch, thereby providing important insights into film production and marketing strategies.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title시리즈 속편 영화 관람의도 결정 요인에 관한 연구-
dc.title.alternativeA Study on the Determinants of the Intention to Watch Series Sequels-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor사자진-
dc.contributor.alternativeauthorXIE ZICHEN-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department미디어인포매틱스학과-
dc.description.degreeMaster-
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF MEDIA INFORMATICS(미디어인포매틱스학과) > Theses (Master)
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