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리얼리티 예능프로그램의 캐릭터 구축 전략 연구

Title
리얼리티 예능프로그램의 캐릭터 구축 전략 연구
Other Titles
A Study on Character Formation Strategies of Real Variety Entertainment Program : Focused on the New Journey to the West Season 2
Author
황남천
Alternative Author(s)
HUANG LANTIAN
Advisor(s)
박기수
Issue Date
2023. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
In the era of new media, there has been a significant clash between traditional TV entertainment and web entertainment. As consumer preferences shift towards mobile devices and fragmented consumption patterns in response to changing market demands, web entertainment has gained more prominence and popularity. This study focuses on analyzing the character construction strategies employed in the domestically produced web entertainment program, "New Journey to the West 2," which was groundbreaking and achieved remarkable success. The program's distinctiveness lies in its reality entertainment format, which incorporates successful elements from "2 Days & 1 Night" and employs gamification techniques to develop unique characters. "New Journey to the West 2" utilizes four key strategies for character construction. Firstly, it builds upon and expands the existing characters from "2 Days & 1 Night." Secondly, it enhances character development by introducing changes in relationships among the cast members. Thirdly, the program strategically exposes the production team to further develop the characters. Lastly, it maximizes the audience's desire for voyeurism by emphasizing the element of reality. This paper delves into the character construction strategies employed in "New Journey to the West 2" and concurrently analyzes the content composition and flow. By doing so, it aims to propose activation strategies that explore the direction of reality entertainment programs. The findings of this study contribute to a better understanding of how character construction can be effectively utilized in web entertainment programs and provide insights for the future development of reality entertainment.| 뉴미디어 시대에 진입함에 따라 전통TV 예능과 웹 예능 간의 전쟁이 열렸다. 미디어 이용 방식의 변화에 따른 소비자의 욕구를 충족하기 위한 시장의 새로운 접근인 웹 예능은 더 많은 선택을 받고 있는 추세이며, 본 연구는 국내 웹 예능을 최초로 시도하고 성공을 한 <신서유기Ⅱ>를 중심으로 예능프로그램의 캐릭터 구축 전략을 탐구하고 제시한다. 리얼리티 예능프로그램 <신서유기Ⅱ>는 <1박 2일>을 기반한 선행 체험을 활용하고, 게임성을 강화한 포맷 특성과 독특한 캐릭터 구축 전략을 통해 리얼리티 예능프로그램의 차별성을 제시한다. <신서유기Ⅱ>는 네 가지 전략으로 캐릭터를 구축한다. 첫째, <신서유기Ⅱ>의 캐릭터 구축은 <1박 2일> 캐릭터를 계승하고 확장하는 전략이다. 둘째, <신서유기Ⅱ>의 캐릭터 구축은 출연자 간의 관계변화를 통해 캐릭터성을 강화하는 전략이다. 셋째, <신서유기Ⅱ>의 캐릭터 구축은 제작진의 전략적 노출을 통한 캐릭터 확충을 이루어지지는 전략이다. 넷째, <신서유기Ⅱ>의 캐릭터 구축은 리얼리티의 강조를 통해 엿보기 욕망을 극대화하는 전략이다. 본고에서 <신서유기Ⅱ>의 캐릭터 구축 전략을 탐구하는 동시에 <신서유기Ⅱ>의 내용구성 흐름도와 함께 분석하여 리얼리티 예능프로그램의 방향성을 모색할 수 있는 활성화 전략을 제시할 것이다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000684937https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187001
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