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중국 페미니스트 스탠드업 코미디의 재현과 수용: <토크쇼대회>를 중심으로

Title
중국 페미니스트 스탠드업 코미디의 재현과 수용: <토크쇼대회>를 중심으로
Other Titles
A Study on the Representation and Consumption of Chinese Feminist Stand-up Comedy: Focused on
Author
허문죽
Alternative Author(s)
XU WENZHU
Advisor(s)
류웅재
Issue Date
2023. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
디지털 미디어의 발전과 빠른 보급은 인터넷 영상 플랫폼과 온라인 예능 프로그램의 넓은 시장 환경을 구축했다. 스탠드업 코미디는 대중문화 장르 중 하나로, 최근 몇 년 동안 이를 중심으로 한 인터넷 프로그램도 끊임없이 등장하고 있다. 특히, 인터넷 스탠드업 코미디 프로그램은 높은 관심도와 함께 온라인 커뮤니티에서도 갑론을박이 이어지고 있다. 이러한 흐름에서 본 연구는 최근 중국 SNS에서 치열한 논쟁을 불러일으키고 있는 페미니스트 스탠드업 코미디에 주목했다. 기존의 스탠드업 코미디에 대한 연구는 대부분 미국의 스탠드업 코미디 작품을 기반으로 전개되었으며, 스탠드업 코미디의 소재, 유머의 실현 전략, 서사 등의 연구에 집중되어 있었다. 또한, 스탠드업 코미디의 유통 및 수용자에 대한 논의가 충분히 이루어지지 못했으며, 그동안 남성중심적인 문화를 바탕으로 공유되어 온 스탠드업 코미디에 대한 연구에서 여성적 시각의 연구가 다소 부족했다. 이러한 맥락에서 본 연구는 중국 대표적인 온라인 예능 프로그램 <토크쇼대회>를 분석 대상으로 선정하고, 스튜어트 홀의 ‘문화의 회로' 이론을 적용해 페미니스트 스탠드업 코미디의 재현, 소비, 정체성에 초점을 두고 연구를 진행했다. 나아가, 본 연구는 페미니스트 스탠드업 코미디에 대한 텍스트 분석과 수용자 심층인터뷰를 혼용하여 젠더 이슈가 어떻게 중국 스탠드업 코미디에 재현되고 있으며, 수용자의 소비 양상, 또한 소비 행위가 그들의 정체성에 미치는 영향력에 관한 탐구를 시도했다. 텍스트 분석 결과, 페미니스트 스탠드업 코미디에서 남성과 여성 이미지는 극명하게 대비되고 있었다. 여성 코미디언들은 코미디와 자신의 실천 및 경험을 결합하여 오랫동안 가부장적 이데올로기의 영향으로 형성된 관습을 지적했다. 구체적으로, 남성은 제1성, 여성은 제2성이라는 질서가 유지되고 있는 현재 중국 사회에 존재하는 불균형한 젠더 관계를 재현했다. 또한, 이 과정에서 여성 코미디언들은 여성의 시각에서 남성 이미지를 검토함으로써 여성의 주체 의식을 자극하고 남성 시선의 해체와 여성이 타자에서 자아로의 전환을 옹호하고 있는 메시지를 전달하고 있었다. 한편, 심층 인터뷰 결과, 대부분의 참여자들은 작품에 재현된 젠더 관계에 대해 공감하지만, 한편으로 타협적 해독과 저항적 해독을 취하는 수용자도 존재했다. 이외에도, 페미니스트 스탠드업 코미디에 대한 소비 행위는 참여자들의 일상과 정체성에 영향력을 발휘하고 있었다. 이를테면, 페미니즘과 젠더 문제에 대한 대중의 관심, 그리고 여성의 주체 의식에 대한 정체성이 긍정적으로 인지되고 있었으나, 동시에 대부분의 참여자들은 젠더 문제를 개선하는 것과 관련된 부분에 대해서는 비관적인 생각을 견지하고 있었다. 결론적으로, 현실의 젠더 관계를 기반으로 한 페미니즘적 작품은 가부장적 젠더 관계로부터 벗어나고자 하는 시도가 있었다. 그러나 오랜 기간 동안 사회문화적 환경의 영향을 받는 소비 양상에서 페미니즘적 작품의 지배적 이데올로기를 인지한 참여자들조차 가부장적 통념으로부터 벗어나는 논의에 대해 회의적인 관점을 취하고 있었다. | The development and rapid dissemination of digital media has established a broad market environment for Internet video platforms and online entertainment programs. Stand-up comedy is one of the popular culture genres, and in recent years, there have been lots of Internet programs centered on it. This study focused on the feminist stand-up comedy that has been hotly debated on social media in China recently. The existing researches on stand-up comedy were mostly based on American stand-up comedy works and were concentrated on the research of stand-up comedy material, humor realization strategy and narrative. There are relatively few researches on the distribution and acceptors of stand-up comedy and there has been a relative lack of research on female perspectives in the study of stand-up comedy. Against such background, this study selected China's representative online entertainment program as the subject for analysis, focusing on the representation, consumption and identity of feminist stand-up comedy based on Stuart Hall's "cultural of circuit" theory. This study attempted to adopt the research methods of text analysis and in-depth interview to look at how gender issues are being reappeared in Chinese stand-up comedy, and the consumption patterns of the audiences and the influence of the consumption behavior on their identity. As a result of text analysis, the male and female images in feminist stand-up comedy are found to be in stark contrast. Female comedians have reappeared the order of the first sex for men and the second sex for women, which has been formed by the influence of patriarchal ideology, and have also reappeared the imbalanced gender relationship existing in current Chinese society. By reviewing male images from the perspective of women, female comedians stimulated women's sense of subject and delivered the message that they advocated the deconstruction of the male gaze and the transition of women from otherness to self. The results of in-depth interviews showed that most of the interviewees sympathized with the gender relationship reappeared in the comedy, but there were also audience who took compromise and resistance detoxification. In addition, the consumption behavior on feminist stand-up comedy was found to affect the subjects' daily life and identity. Public interest in feminism and gender issues is also showing a positive trend, but most of the interviewees are pessimistic about the improvement of gender issues. In conclusion, feminist stand-up comedies based on gender relations in reality may show an attempt to break away from patriarchal gender relations, but from the audiences' consumption, which has been influenced by social and cultural environment for a long time, the interviewees who have realized the ideology of feminist stand-up comedies are still not optimistic about the discussion on the change of social environment from patriarchal traditional ideas.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000684369https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186986
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MEDIA COMMUNICATION(미디어커뮤니케이션학과) > Theses (Master)
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