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K-POP 직캠 유형이 중국 여성 시청자의 신체관리 의도에 미치는 영향

Title
K-POP 직캠 유형이 중국 여성 시청자의 신체관리 의도에 미치는 영향
Other Titles
The Influences of K-POP FanCam Type on Body Management Intention of Chinese Female Audiences
Author
팽설의
Alternative Author(s)
PENG XUEYI
Advisor(s)
안동근
Issue Date
2023. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근 스마트폰을 활용하여 정보를 획득하는 뉴미디어가 새로운 콘텐츠 생태계를 형성하고 있다. 동영상 콘텐츠는 사용자의 스마트폰 사용 습관에 맞추기 위해 세로형으로 제작되기 시작하였다. 짧은 세로형 콘텐츠 동영상의 대표적 플랫폼인 틱톡(TikTok)이 세계적으로 유행하는 것은 이러한 트렌드를 반영한 것임을 알 수 있다. 한편, 인터넷의 발달과 함께 한류 열풍이 전세계로 퍼지면서 각 방송사의 음악 프로그램들은 무대에서 특정 아이돌을 촬영한 짧은 직캠 동영상 콘텐츠를 시청자가 스마트폰으로 볼 수 있도록 제작하고 있다. 직캠이 대중의 관심을 끌기 시작하면서 이는 하나의 사회 현상이 되었다. 그리고 직캠에 대한 댓글 중 특히 여자 아이돌에 대한 댓글은 직캠 속 인물의 외형에 대한 시청자들의 의견이 적지 않다. 그러므로 짧은 동영상이 주류가 된 뉴미디어 시대에서는 여자 아이돌의 신체가 노출되는 직캠 동영상에 관한 연구가 필요하다. 미디어 속 여성의 신체 노출이 여성 시청자에게 미치는 영향과 관련된 연구는 많다. 하지만 대부분의 연구는 전통적인 미디어가 여성 시청자에게 미치는 영향이거나 뉴미디어인 SNS에서 사진으로 노출되는 정도가 시청자에게 미치는 영향 등의 차원에만 집중되어 있다. 그러므로 미디어 환경이 급변하는 현재, 동영상이 시청자의 외모 인식에 미치는 영향을 간과하고 있다. 특히 세로형과 가로형 동영상 각각의 시각적 효과가 여성 시청자에게 미치는 영향에 대한 연구는 아직 부족하다. 따라서 이러한 부족함을 보완하기 위해 본 논문에서는 사회비교이론(Theory of Social Comparison)을 활용하여 유형이 다른 두 가지 직캠을 통해 여자 아이돌 신체 노출을 본 시청자들의 본인 신체에 대한 인식과 신체관리 의도에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 연구 수행을 위해 먼저 세로형 직캠과 가로형 직캠의 시각적인 특성을 살펴보고, 다른 형태의 직캠이 여성 시청자의 신체 인식에 어떤 영향을 미치는지 연구한 후, 궁극적으로 여성 시청자 자신의 신체에 대한 인식과 관리 의도에 어떤 영향을 미치는지 탐구한다. 필요한 자료 수집을 위해 중국 설문조사 사이트 “원쥬엔왕(问卷网)”을 활용하여 진행하였다. 총 327명의 설문조사 응답자 중 남성 27명을 제외하고 최종 300명의 설문지를 분석에 활용하였다. 연구 통계분석과 가설 검증을 위하여 SPSS와 PROCESS 프로그램을 이용하였고, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 세로형 직캠에서 여자 아이돌의 신체 노출은 가로형 직캠에 비해 여성 시청자의 신체 인식에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 여성 시청자의 신체관리 의도가 증가하는 것으로 확인되었다. 둘째, 여성 시청자는 자신의 신체를 직캠 속에 여자 아이돌과 비교하면서 본인 신체에 대한 불만족이 증가한 것으로 나타났다. 즉, 사회비교이론의 상향비교가 여성 시청자의 신체 불만족을 증가시키는 것이 확인되었다. 셋째, 시청자의 상향비교에서는 아이돌 직캠이 여성 시청자의 신체관리 의도를 발생시키며 본인의 신체에 대해 부정적인 영향을 미치는 정도와 무관한 것으로 나타났다. 선행연구에 따르면 여성의 신체관리 의도에 영향을 미치는 요소는 복잡하다. 따라서 시청자의 신체관리 의도는 다른 요소가 영향을 미칠 것으로 생각된다. 미디어가 여성의 신체에 미치는 영향에 대한 선행연구는 주로 광고 등 전통 미디어나 사진이 주요 콘텐츠인 SNS 등에 한정되어 이뤄져왔으며 최근 유행하는 한류 콘텐츠인 직캠을 이 연구모델의 주요 변수로 활용한 연구는 매우 부족한 실정이다. 그러므로 본 논문은 한류 문화의 새로운 상품인 직캠이 중국 여성 신체 인식의 영향에 대한 연구를 통해 페미니즘의 이론적 틀을 보완하는 데 조금이나마 기여할 것으로 기대된다. 아울러 본 연구가 직캠 콘텐츠를 활용한 한류 기업의 해외 마케팅 전략 수립에 도움이 될 수 있기를 바란다.| In recent years, new media, which is accessed through smartphones, has created a new content ecosystem. In order to adapt to the smartphone usage habits of users, video content has gradually started to be produced in a vertical screen, and the global popularity of short vertical video content, represented by TikTok, reflects this trend. Meanwhile, with the development of the internet and the K-POP craze sweeping the world, music programmes on various broadcasters produced short video content with fixed shots of only certain idols on stage, which audiences could watch on their mobile phones. As FamCams began to gain traction with the public, it became a social phenomenon. However, there are a number of comments on FamCams, especially female idol FamCams, where viewers comment on the body of the person in the FamCams. In the new media era, where short videos have become mainstream, there is a growing need for research on FamCam videos showing female idols' bodies. While there is a large body of research on the effects of exposure to women's bodies in the media on female audiences, most of this research has focused on dimensions such as the effects of traditional media on female audiences or the effects of social media information on audiences in new media. In a rapidly changing media landscape, the impact of short, vertical videos on prisoners' perceptions of their bodies has been overlooked. In the field of women's body perception, there are many studies on how photos in traditional media and social media affect women's body perception, but there is still a lack of research on the visual effects of new media, especially vertical and horizontal videos, on women's body perception. Therefore, to compensate for these limitations, this paper uses the Theory of Social Comparison to examine the effects of viewing female idols' bodies through different types of FamCams on their body perceptions and body care intentions. To fulfil the objectives of the study, we first examine the visual characteristics of portrait and landscape FamCams, and explore how different types of FamCams affect the perceptions of female inmates' bodies, and ultimately their own body perceptions and body care intentions. To collect the necessary data, we used the Chinese survey site Wenjuanwang to conduct the survey. Based on the results of the survey, a total of 327 people completed the survey, but 27 questionnaires were excluded because they were from male respondents, leaving a final 300 questionnaires for analysis. SPSS and PROCESS were used for statistical analysis and hypothesis testing, and the results were as follows. First, it was found that the exposure of female idols' bodies in vertical FamCams had a negative impact on female subjects' body perception compared to horizontal FamCams, and it was confirmed that female subjects' body care intention increased. Second, the female inmates' dissatisfaction with their bodies increased as they compared their bodies to the bodies of female idols in FamCams. In other words, the upward comparison of social comparison theory was found to increase body dissatisfaction in female participants. Third, the upward comparison of adopters was independent of the extent to which idols' FamCams had a negative effect on female adopters' body care intentions. Research shows that the factors that influence women's fitness intentions are complex. Therefore, it is likely that other factors influence the intentions of inmates to take care of their bodies. Previous studies on the effects of media on women's bodies have been conducted mainly in the field of traditional media such as advertisements and SNS, but there are very few studies that use FamCams, a recently popular K-POP content, as the main variable in this research model. To this end, this thesis will contribute to complementing the theoretical framework of feminism through the study of the impact of FamCams, a new product of K-POP culture, on Chinese women's perceptions of their bodies. We hope that this study can help K-POP companies establish overseas marketing strategies using FamCams content.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000684995https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186968
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MEDIA COMMUNICATION(미디어커뮤니케이션학과) > Theses (Master)
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