149 0

장르 중심 접근 이론을 활용한 한국어 교재의 쓰기 과제 분석 연구

Title
장르 중심 접근 이론을 활용한 한국어 교재의 쓰기 과제 분석 연구
Other Titles
A Study on the Writing Task Analysis of Korean Textbooks Using Genre-based Approach Theory: Focusing on the Self-Introduction Letter
Author
탕가미
Alternative Author(s)
TANG JIAMEI
Advisor(s)
채윤미
Issue Date
2023. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
This study is aim to propose the suggestions on improvement in Korean self-introduction letter writing tasks in textbooks for Korean advanced-level learners based on genre-based approach theory. Before analyzing the writing tasks, in order to reveal Korean learner's educational needs and the educational content of self-introduction letter writing, the 'Survey on Korean Advanced-Level Learner's Perception of Self-introduction letter' and 'Analysis of Korean Advanced-level Learners' Self-introduction letter' were conducted. Based on the survey results and text analysis results, the criteria for analyzing self-introduction letter writing tasks was prepared. As a result of the analysis, the genre, practicality, systematicity, and completeness of the writing tasks were poor. Besides, in the process of selecting the textbook to be analyzed, it was found that there was a very lack of textbooks dealing with self-introduction letter writing education for Korean advanced-level learners. Accordingly, suggestions for improving textbooks' efficiency were drawn. First, it is necessary to deal with genre knowledge related to Korean self-introduction letter to enhance learners' genre recognition ability. Second, in order to enhance the practicality of textbooks, continuous preliminary investigations and prior research should be conducted during the process of compiling textbooks. Third, learning activities related to linguistic expressions suitable for the genre characteristics of Korean self-introduction letter should be designed and incorporated into textbooks. Fourth, content characteristics, structural characteristics, writing methods suitable for the genre of Korean self-introduction letter should be supplemented in the textbooks. Fifth, genre-based Korean self-introduction letter writing education should be hierarchized by learners' level, and the contents of self-introduction letter writing appropriate for advanced-level learners' proficiency should be included in the textbook. Comparing with the preceding relative studies, this study is meaningful in that it analyzed Korean self-introduction writing tasks using genre-based approach theory and derived suggestions for improving textbooks based on perception survey and texts analysis. The research result is expected to be utilized as preliminary data of educational materials for Korean advanced-learners who face difficulties in the production of self-introduction letter and give assistance in compiling self-introduction writing tasks in Korean textbooks.| 본 연구는 기존 한국어 고급 교재에 제시된 자기소개서 쓰기 과제를 살펴봄으로써 문제점을 살펴보고 장르 중심 접근 이론을 토대로 한국어 고급 학습자를 위한 취업 목적 자기소개서 쓰기 과제 개선 방향을 제언하는 데 목적을 두고 있다. 쓰기 과제를 분석하기 전에 자기소개서 쓰기 교육에 대한 학습자 요구 및 자기소개서 쓰기 지도 요소를 밝히기 위하여 ‘자기소개서에 관한 한국어 고급 학습자 인식도 조사’ 및 ‘한국어 고급 학습자의 자기소개서 분석’을 진행하였다. 먼저 한국어 고급 학습자 40명을 대상으로 실시한 인식도 조사 결과, 첫째, 전문 어학 기관에서 체계적인 한국어 교육을 받았음에도 불구하고 대다수의 고급 숙달도 학습자가 취업 목적 자기소개서 쓰기에 대한 높은 교육 요구를 보였다. 둘째, 대부분 학습자가 취업 목적 자기소개서 쓰기에 대한 흥미 및 자신감이 결여, 자신의 쓰기 능력이 부족하다는 인식 조사 결과가 나타났다. 셋째, 대부분 학습자가 장르 인식 능력이 떨어지고 그들이 생각하는 취업 목적 자기소개서 쓰기의 난점이 주로 구조 형식, 언어적 표현, 내용, 사회·언어적 요소에 집중되었다. 다음으로 연구 참여자가 직접 작성한 취업 목적 자기소개서 40부를 분석한 결과, 구조 항목 측면에서 첫째, 학습자들이 한국어 취업 목적 자기소개서에 대한 장르 인식 부족으로 인해 정확하지 않은 형식을 취해 텍스트를 산출했다는 문제점이 나타났다. 둘째, 학습자들이 한국어 취업 목적 자기소개서에 어떤 구조 항목이 포함되어 있는지를 정확히 인식하지 못하여 구조 항목의 첨삭 등 문제가 드러났다. 셋째, 학습자들이 한국어 취업 목적 자기소개서의 구조 항목 출현 순서를 파악하지 못해 텍스트 구성이 정돈되지 못한 것으로 나타났다. 넷째, 학습자들이 텍스트를 전개하는 구조 항목별 쓰기 세부 내용을 잘 활용하지 못하여 자기소개서의 내용이 다양하지 못한 것으로 나타났다. 언어적 표현 측면에서 첫째, 학습자들이 구조 항목별 언어적 특성을 제대로 파악하지 못하여 문제점이 드러났다. 둘째, 학습자의 텍스트 중에서 한국 사회에서 통용되지 않는 중국식 표현이 많이 발견되었다. 셋째, 격식에 맞지 않는 인칭 및 종결어미의 사용도 문제점으로 나타났다. 다음으로 설문 조사 및 텍스트 분석 결과를 바탕으로 교재 분석 기준을 마련하여 자기소개서 쓰기 과제를 분석하였다. 분석 대상 교재는 2010년 이후에 한국 대학 부설 언어 교육 기관에서 출판된 고급 단계 쓰기 교재 5권이다. 분석 결과, 교재의 장르성, 실제성, 체계성, 완전성이 떨어진다는 문제가 있었다. 교재 내용에 관한 문제점 외에도 분석 대상 교재 선정 과정에서 자기소개서 쓰기 교육을 다루는 고급 단계 교재가 매우 부족한 것으로 나타났다. 이러한 문제점을 보완하는 차원에서 교재 개선을 위한 제언을 도출하였다. 첫째, 취업 목적 자기소개서 장르 지식을 다루어야 할 필요가 있으며 학습자의 장르 인식 능력을 신장시켜야 한다. 둘째, 교재의 실제성을 높이기 위해 교재 개발 과정 중 지속적인 사전 조사를 실시하거나 선행 연구를 참고해야 하며 한국 사회에서 통용되는 취업 목적 자기소개서의 일반적인 구조 항목 및 출현 순서를 파악하고 교재에 반영해야 한다. 셋째, 한국어 취업 목적 자기소개서 장르에 맞는 언어적 특징과 관련된 학습 활동이 설계되어야 하며, 이를 교재에 편입시켜야 함을 주장한다. 넷째, 교재의 완전성을 확보하기 위해 장르에 맞는 내용 구성 요소, 구조적 특징, 언어적 특징, 장르 지식 활용의 유의사항 등을 다루는 내용을 교재에서 보완해야 한다. 다섯째, 학습자 수준별로 장르 중심 쓰기 교육을 위계화하여 초·중급 수준과 차별화시켜 고급 숙달도의 학습자에 적절한 자기소개서 쓰기 내용을 교재에 수록하여 교육 현장에서 지도해야 함을 제언한다. 기존의 장르 분석 및 교육 방안에 국한되었던 장르 중심 한국어 자기소개서 쓰기와 관련된 연구에서, 본 연구는 교재 분석에 초점을 맞추어 장르 중심 접근 이론을 활용하여 자기소개서 쓰기 과제를 분석하고 설문 조사 및 작문 분석 결과를 근거로 교재 개선을 위한 제언을 도출하였다는 점에서 의의가 있다. 본 연구는 한국어 취업 목적 자기소개서 쓰기 과제 개발에 도움이 될 수 있기를 기대한다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000685986https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186960
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF LEARNING SCIENCE(러닝사이언스학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE