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인천국제공항의 ASQ평가요인이 대한민국의 국가 프레스티지 및 국가 브랜드시민행동에 미치는 영향 : 인천국제공항을 방문한 외국인 대상으로

Title
인천국제공항의 ASQ평가요인이 대한민국의 국가 프레스티지 및 국가 브랜드시민행동에 미치는 영향 : 인천국제공항을 방문한 외국인 대상으로
Other Titles
The Effect of Incheon International Airport's ASQ Evaluation Factors on Formation of National Prestige and National Brand Citizenship Behavior for Korea : For foreigners visiting Incheon International Airport
Author
박지현
Advisor(s)
현성협
Issue Date
2023. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
COVID-19 회복세에 따라 항공 운송 산업의 수요가 급증하고 있으며, 이로 인해 인천국제공항은 내국인과 외국인 관광객의 증가를 예상하고 있다. 우리나라 하늘길 대문이라고 불리는 인천국제공항은 한국을 방문하는 외국인에게 긍정적인 호감도를 높이고 열렬한 지지와 충성도를 기대하고 있으며, 경쟁력 확보를 위해 다양한 마케팅과 정책 방안이 필요하다. 현재까지 공항에 관한 많은 연구가 진행되었으며, 그 중 대부분은 공항의 서비스품질 만족도와 한국에 대한 이미지 및 재방문의도에 미치는 영향에 중저을 두고 있다. 그러나 외국인 관광객을 연구대상으로 하여 공항평가ASQ요인과 국가 프레스티지에 미치는 영향관계에 대한 연구와 국가프레스티지가 국가브랜드시민행동에 미치는 영향 에 관한 연구는 거의 미비한 실정이다. 따라서 본 연구의 목적은 인천국제공항의 ASQ 평가 요인이 대한민국의 국가프레스티지 형성에 미치는 영향관계를 알아보고, 국가프레스티지가 국가브랜드시민행동에 어떤 영향을 미치는지 파악하여 향후 인천국제공항의 발전 방향에 도움을 주고 나아가 한국에 대한 위상과 평판을 향상시키고 외국인 관광객 유치와 재방문 기회를 높이는 것이다. 본 연구모델 검증을 위해 인천국제공항을 방문했던 경험이 있는 외국인 관광객을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 이를 통해 265개의 유효한 표본을 분석하였다. 수집된 설문데이터는 SmartPLS 3.0 기법을 사용하여 분석하였다. 분석 결과, 공항ASQ평가요인 7가지 중 탑승수속, 보안검색 및 여권/비자심사, 길 찾기 서비스, 공항환경, 도착서비스는 국가프레스티지에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 국가프레스티지는 국가브랜드시민행동에 큰 영향을 미쳤다. 본 연구는 공항이 관광지에 대한 태도와 행동의도에 관련이 있을 것이라는 이해를 바탕으로, 공항 ASQ평가요인과 국가프레스티지와 국가브랜드시민행동을 결합한 연구를 수행했다는 점에서 학문적으로 의의가 있다. 또한 대부분의 공항과 국가 이미지 관련한 선행연구에서는 공항 서비스 만족 관련 변수에 초점을 맞춰 이루어진 반면, 공항의 서비스 만족도에서 더 확장된 물리적 요인을 연구하였다는 점에서 이론적, 실무적 기여를 할 수 있다. 따라서, 본 연구 결과는 인천국제공항은 관광지에 대한 호감도를 구축할 뿐만 아니라 국가에 대한 지지행동과 충성도에 기여하는데 주요한 역할을 함과 동시에, 공항 서비스 만족도에만 초점을 맞추는 것이 아닌 공항까지의 교통시설 확충 및 공항 내 상업시설과 서비스 시설에 대한 안내와 유동적인 운영전략과 같은 물리적 요소에 대한 개선도 필요하다는 것을 보여준다는 것을 확인하는 연구자료가 될 것이라 기대한다.| Recently, demand in the air transport industry is increasing as a result of the COVID-19 recovery, and Incheon International Airport is expecting an increase in domestic and foreign tourists. Incheon International Airport is expected to increase positive impressions and enthusiastic support and loyalty from foreigners visiting Korea, and various marketing and policy measures are needed to secure competitiveness. So far, many studies on airports have been conducted, and most of them are focused on the satisfaction of airport service quality and the impact on the image and revisit intention of Korea. However, research on the relationship between airport evaluation ASQ factors and national prestige and the impact of national prestige on national brand citizenship behavior with foreign tourists as research subjects is almost incomplete. Therefore, the purpose of this study is to find out the impact of Incheon International Airport's ASQ evaluation factors on the formation of Korea's national prestige, and to find out how national prestige affects national brand citizenship behavior to help develop Incheon International Airport in the future. Furthermore, it is to improve the status and reputation of Korea, and to increase the chances of attracting foreign tourists and revisiting them. To verify this research model, a survey was conducted on foreign tourists who had visited Incheon International Airport, and through this, 265 valid samples were analyzed. The collected survey data was analyzed using the SmartPLS 3.0. As a result, it was found that among the airport ASQ evaluation factors, check-in, security screening and passport/visa screening, wayfinding service, airport environment, and arrival service had a significant impact on national prestige. In addition, national prestige had a great influence on national brand citizenship behavior. This study is academically significant in that it conducted a study combining airport ASQ evaluation factors, national prestige, and national brand citizenship behavior based on the understanding that airports will be related to attitudes and behavioral intentions toward tourist destinations. In addition, theoretical and practical contributions can be made in that most of the previous studies related to airports and national image focused on variables related to airport service satisfaction, whereas more extended physical factors were studied in airport service satisfaction. Therefore, the results of this study suggest that Incheon International Airport not only builds a favorable impression of the tourist destination, but also plays a major role in contributing to support behavior and loyalty to the country, and at the same time, not only focusing on airport service satisfaction, but also transportation facilities to the airport. It is expected that it will be research data confirming that it shows the need to improve physical elements such as expansion, guidance on commercial facilities and service facilities in the airport, and flexible operational strategies. Key words : Airport, AirportServiceQuality ASQ evaluation factor, National Prestige, National Brand Citizenship Behavior
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000684904https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186614
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GRADUATE SCHOOL OF INTERNATIONAL TOURISM[S](국제관광대학원) > INTERNATIONAL TOURISM(국제관광학과) > Theses (Master)
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