225 0

생활체육 유도 지도자 전문성이 참여자의 지도효율성 및 자아실현에 미치는 영향

Title
생활체육 유도 지도자 전문성이 참여자의 지도효율성 및 자아실현에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Coaches' Professionalism on Teaching Efficacy and Self-Realization among Recreational Judokas
Author
강다현
Advisor(s)
이성노
Issue Date
2023. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 생활체육 유도 지도자 전문성이 참여자의 지도효율성 및 자아실현에 미치는 영향을 규명함으로써 참여자의 지도효율성과 자아실현을 높이고자 하였다. 이를 위하여 본 연구에서는 연구 대상자의 일반적 특성에 따른 지도자 전문성, 지도효율성, 자아실현에 대한 차이 분석, 그리고 지도자 전문성이 지도효율성과 자아실현에 미치는 영향을 분석하는 데 목적이 있다. 연구의 대상자는 서울특별시, 경기도에 소재한 유도장 중에서 6개월 이상의 유도 생활체육 참여자를 모집단으로 선정하였다. 조사도구는 설문지로 사용하였으며, 요인구성은 전문성(지도기술, 실기지식능력, 동기부여, 회원관리, 인성), 지도효율성(기능향상, 지도만족), 자아실현(능력개발, 능력발휘, 목적이상실현) 총 3개로 하였다. 설문 참여는 총 369명의 자료로 최종 분석에 사용하였고, 자료처리는 일반적 특성을 통해 빈도분석, 차이검증을 실시하였다. 그리고 SPSS 27.0 버전으로 요인별 탐색적 요인분석과 신뢰도분석, 다중회귀분석을 실시하였고, AMOS 23.0 버전을 통해서 매개효과검증을 실시하였다. 이와 같은 방법으로 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성에서 성별, 연령, 주당 운동시간, 운동기간, 지도자 경력에 따라 지도자 전문성, 지도효율성, 그리고 자아실현에 유의한 차이가 나타났다. 즉 여자보다 남자, 연령이 25세 이하, 주당 운동시간이 4시간 이상, 운동기간이 2년 6개월 미만, 그리고 지도자의 경력이 8년 이하가 지도자 전문성, 지도효율성, 그리고 자아실현에서 유의하게 높게 나타났다. 둘째, 유도지도자의 전문성이 참여자의 자아실현에 정(+)적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 전문성의 동기부여, 지도기술 요인이 자아실현에 중요한 요인으로 나타났다. 셋째, 유도지도자의 전문성이 참여자의 지도효율성에 정(+)적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 전문성의 동기부여, 지도기술 요인이 지도효율성에 중요한 요인으로 나타났다. 넷째, 참여자의 지도효율성은 참여자의 자아실현에 정(+)적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 지도효율성의 지도만족 요인이 자아실현에 중요한 요인으로 나타났다. 다섯째, 유도지도자의 전문성과 참여자의 자아실현의 관계에서 지도효율성은 부분매개로 나타났다. 이상의 결과를 종합하면, 유도지도자 전문성의 요인 중 동기부여와 지도기술은 참여자의 지도효율성과 자아실현에 중요한 요인으로 나타났으며, 지도효율성의 지도만족 또한 자아실현에 중요한 요인임을 알 수 있다. 또한 유도참여자의 자아실현 향상을 위해서 동기를 부여하고 정확한 지도 제공이 중요하다는 것을 알 수 있다. 따라서 유도지도자는 지속적인 전문성 향상을 위해 지속적으로 교육 기회에 참여하여 훈련 방법을 습득하고, 다양한 운동 프로그램 등을 통해 참여자들에게 재미와 동기부여를 제공할 수 있도록 노력해야 할 것이다. 이러한 지도자의 노력은 질 높은 운동 지도를 실현함으로써 참여자의 지도효율성과 자아실현에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 기대된다.|The purpose of this study was to investigate the influence of expertise in recreational sports coaching on participants' coaching efficiency and self-realization, with the aim of enhancing their coaching efficiency and self-realization. To achieve this, the study analyzed the differences in coaching expertise, coaching efficiency, and self-realization based on the general characteristics of the participants. Furthermore, it examined the impact of coaching expertise on coaching efficiency and self-realization. The participants of the study were selected from recreational sports participants who had engaged in physical education for at least six months, located in Seoul and Gyeonggi Province. A survey questionnaire was used as the research instrument, and it consisted of three factors: expertise (instructional techniques, practical knowledge and skills, motivation, membership management, personality), coaching efficiency (skill enhancement, coaching satisfaction), and self-actualization (ability development, skill expression, transcendence of goals). A total of 369 responses were used for the final analysis. First, significant differences in coaches' expertise, coaching efficiency, and self-actualization were found based on the participants' general characteristics such as gender, age, weekly exercise time, exercise period, and coaching experience. Specifically, male participants, those under 25 years of age, those who exercised for more than 4 hours per week, those with an exercise period of less than 2 years and 6 months, and those with coaching experience of less than 8 years showed significantly higher levels of coaches' expertise, coaching efficiency, and self-actualization. Second, the study revealed that coaches' expertise positively and significantly influenced participants' self-actualization. Motivation and instructional techniques within expertise were identified as important factors for self-actualization. Third, coaches' expertise was found to have a positive and significant influence on participants' coaching efficiency. Motivation and instructional techniques within expertise were identified as important factors for coaching efficiency. Fourth, participants' coaching efficiency was found to have a positive and significant influence on their self-actualization. Coaching satisfaction within coaching efficiency was identified as an important factor for self-actualization. Fifth, coaching efficiency partially mediated the relationship between coaches' expertise and participants' self-actualization. In conclusion, motivation and instructional techniques within coaches' expertise were identified as important factors for both coaching efficiency and self-actualization. Additionally, coaching satisfaction within coaching efficiency was found to be crucial for self-actualization. The findings emphasize the importance of motivating participants and providing accurate coaching guidance to enhance their self-actualization. Therefore, physical education coaches should continuously engage in educational opportunities to acquire training methods and strive to provide participants with enjoyable experiences and motivation through various exercise programs. These efforts by coaches are expected to positively influence coaching efficiency and self-actualization, resulting in high-quality physical education coaching.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000687529https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186594
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE