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민자철도의 사업현황에 따른 계획된 민자노선들의 적기준공을 위한 방안 연구

Title
민자철도의 사업현황에 따른 계획된 민자노선들의 적기준공을 위한 방안 연구
Other Titles
A Study on the Construction Method of the Planned Private Route according to the Project Status of the Private Railway
Author
한새결
Alternative Author(s)
Sae Gyeol Han
Advisor(s)
배성우
Issue Date
2023. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
‘21년 7월 5일 국토교통부에서는 철도 건설 추진계획을 담은 「제4차 국가철도망 구축계획(2021~2030)’」을 확정ㆍ고시하였으며, 최근 국토교통부에서는 현 정부의 국정과제인 GTX노선 연장과 신설 계획 등을 이행하기 위해 일정을 2년 정도 앞당겨「제5차 국가철도망 구축계획(2026~2035)’」확정ㆍ고시하기 위해 수립 연구용역을 착수했다고 발표하였다. 또한, 계획에는 국고뿐만 아니라 민간투자 및 지방비 확대 등을 통한 사업 적기 추진을 목표로 하는 계획이 담겨져 있고, 특히 기존과 대비하여 민자사업의 확대가 눈에 띄게 보이며 다양한 민자사업 방식 추진, 부대사업 활성화 하는 등 향후 철도 민간투자사업은 더 증대될 전망이다. 하지만, 철도 민간투자사업 노선(기존 노선)을 보면 실시협약 상 계획된 공사기간을 달성하지 못하고 공기연장을 통해 준공하였다. 그렇다면 현재 건설중인 GTX-A노선 그리고 앞으로 나올 GTX연장 노선 및 신설 노선 등 또한 적기준공을 할 수 있다고 단정 지을 수 없다. 이에 따라, 민자철도 사업현황과 정책 등 내용을 정리하고 착공에서 준공까지의 건설기간에서 발생되는 문제점(한계 등)을 도출(철도법, 용지보상지연, 철도시스템엔지니어링(SE), 철도종합시운전)하고 다방면에서 의견을 제시하는 등 적기준공 가능성에 대해 고찰하고자 한다. 철도건설 프로젝트는 공기지연요인을 도출하고 발생위험이 높은 요인을 집중 관리하여 최소화 하는 방안을 마련하여, 상호 비슷한 요인이 발생할 새로이 추진될 새로운 철도건설 사업의 좋은 본보기로서 많은 사람들의 기초자료가 될 것으로 사료된다.| On July 5, 2021, the Ministry of Land, Infrastructure and Transport confirmed and announced the Fourth National Railway Network Construction Plan (2021-2030), which includes a railroad construction promotion plan, and the Ministry of Land, Infrastructure and Transport recently announced that it has started research services to finalize and announce the 5th National Railroad Construction Plan (2026-2035) two years earlier. In addition, the plan aims to promote projects in a timely manner through the expansion of private investment and local expenses as well as the national treasury. In particular, private investment projects are expected to increase in the future, such as promoting various private projects and revitalizing auxiliary projects. However, looking at the railway private investment project line (existing line), the planned construction period under the implementation agreement was not achieved and was completed through air extension. If so, it cannot be concluded that the GTX-A route currently under construction and the upcoming GTX extension and new routes can also be completed in a timely manner. Accordingly, the contents of civil railway business status and policies, such as the problem of the construction period, such as the construction of the construction period, etc. to completion of the construction period. The railway construction project is expected to be a good example of a new railway construction project that will generate similar factors by deriving air delay factors and intensively managing and minimizing high-risk factors.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000685460https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186587
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > RAILROAD SYSTEM ENGINEERING(철도시스템공학과) > Theses (Master)
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