199 0

한국과 중국 대학생들의 온라인 콘텐츠 불법다운로드 행위의도에 관한 비교 연구

Title
한국과 중국 대학생들의 온라인 콘텐츠 불법다운로드 행위의도에 관한 비교 연구
Other Titles
A Comparative Study between Korean and Chinese College Students on Behavioral Intention of the Illegal Contents Download
Author
우형진
Issue Date
2010-06
Publisher
한국언론학회
Citation
한국언론학보, v. 54, NO. 3, Page. 54-76
Abstract
본 연구는 계획행동이론 (theory of planned behavior)에 근거하여 한국과 중국 대학생들의 온라인 콘텐츠 불법다운로드 행위의도에 영향을 미치는 요인들을 살펴보고, 각 요인 간의 인과관계 유의미성을 검증하는 데 목적이 있다. 계획행동이론에 따라 태도, 주관적 규범, 집단규범, 도덕적 규범, 인지된 행위 통제 요인이 최종적으로 불법다운로드 행위의도에 미치는 영향을 연구문제와 가설을 설정하여 검증 하였다. 이를 위해 한국 대학생 198명과 중국 대학생 190명 총 388명이 설문조사에 참여하였다. 연구 결과에 의하면, 온라인 콘텐츠 불법다운로드 행위의도에 대한 태도, 주관적 규범, 집단규범, 도덕적 규범, 인지된 행위통제는 양국 대학생 집단에 따라 다르게 나타났다. 한국 대학생의 경우, 태도, 집단 규범, 도덕적 규범, 인지된 행위통제가 유의미한 영향을 나타낸 반면에 중국 대학생 집단의 경우는 태도와 집단 규범만이 온라인 콘텐츠 불법다운로드 행위의도에 유의미한 영향을 나타냈다.;The purpose of this study was to explore factors to affect Korean and Chinese College Students' behavioral intention of the illegal contents download. Based on the theory of planned behavior (TPB), this study measured the relationship among attitude, subject norm, group norm, ethical norm, perceived behavior control, and behavioral intention of the illegal contents download. To do so, self-reported questionnaire were administrated to 388 college students consisting of 198 Korean and 190 Chinese. The result showed that all factors were differently affected to two college students groups. In Korean students group, all factors were statistically significant except a group norm factor whereas attitude and group norm factors were significant of all in Chinese students.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01469959https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186366
ISSN
1229-7526;2586-7369
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE