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dc.contributor.author한미정-
dc.date.accessioned2023-08-23T02:38:47Z-
dc.date.available2023-08-23T02:38:47Z-
dc.date.issued2008-09-
dc.identifier.citation광고연구, NO. 80, Page. 153-177-
dc.identifier.issn1227-8181-
dc.identifier.urihttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE08001774en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186295-
dc.description.abstract본 연구에서는 대학 캠퍼스 내에서의 에너지절약 캠페인 전략수립을 위해 대학 기숙사생들을 대상으로 이들의 전기 절약과 관련한 인식 및 태도 그리고 전기 절약을 위한 실천방안에 대해 포커스그룹 인터뷰를 실시하였다. 감지적 접근법에 의거한 포커스그룹 인터뷰 결과 참여자들은 기숙사 생활을 하면서 무분별하게 전기를 낭비 하고 있는 것으로 나타났다. 이는 전기이용에 대한 관리 및 감독이 부족한 점도 있었지만 개인적 편의를 위해서 혹은 대학에 지불한 기숙사비에 대한 보상심리에 기인한 것으로 나타났다. 한편 전기절약의 당위성에 대한 인식이 부족하고 전기 낭비에 인한 지구온난화라는 심각한 환경이슈와의 관련성을 제대로 인지하지 못하고 있는 것을 알 수 있었다. 이와 같은 목표공중에 대한 심층적인 이해를 바탕으로 본 연구에서는 대학 내 목표공중에게 효과적인 전기 절약 캠페인을 위한 전략적 제언을 제시했다.; The present study conducted focus group interviews to examine college students' perceptions and attitudes toward energy saving on campus. These students who participated in the interviews currently lived on dormitories and using the sense-making approach, students were asked to indicate their thoughts and current energy use behaviors on campus. These students acknowledged that they were likely to waste electrical energy in terms of using PC and lighting in their dorms. They expressed their neglect in switching off electricity while they were absent from the facility. However, they felt justified with energy wasting in the dormitory because they thought they already paid enough money to the university for residential fees. Students also pointed out that the university management should take more initiative in promoting energy saving with financial compensations and conveniently engineered electricity saving tactics. Also the focus group discussions rendered a deeper understanding of the target audience and based on that understanding, energy saving campaign strategies or message strategies could be drawn.-
dc.languageko-
dc.publisher한국방송광고공사-
dc.subjectPublic Campaign-
dc.subjectEnergy saving-
dc.subjectA Sense-Making approach-
dc.subjectfocus group-
dc.subject공공 캠페인-
dc.subject에너지 절약-
dc.subject감지적 접근-
dc.subject포커스그룹-
dc.title대학 캠퍼스 내 전기 절약 캠페인 전략수립을 위한 수용자 인식 및 태도 연구: 감지적 접근법을 중심으로-
dc.title.alternativeA Study on Audience's Perception and Attitude for Energy Saving Campaign Strategies on College Campus: A Sense-Making Approach-
dc.typeArticle-
dc.relation.no80-
dc.relation.page153-177-
dc.relation.journal광고연구-
dc.contributor.googleauthor한미정-
dc.contributor.googleauthor신경아-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehak언론정보대학-
dc.sector.department광고홍보학과-
dc.identifier.pidmjhan909-
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학과) > Articles
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