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스마트 디바이스의 입력방식 유형별 연구 -iOS와 안드로이드 폰, 태블릿을 중심으로-

Title
스마트 디바이스의 입력방식 유형별 연구 -iOS와 안드로이드 폰, 태블릿을 중심으로-
Other Titles
A Study on input methods on smart devices -On iOS and Android phones and tablets-
Author
노승관
Keywords
Smart Device; Multi-touch; Usability
Issue Date
2012-06
Publisher
한국디자인지식학회
Citation
디자인지식저널, v. 22, Page. 159-168
Abstract
새로운 컴퓨팅 디바이스들이 빠른 속도로 등장하면서 앱을 사용하는 환경이 다양해지고 있다. 포터블 디바이스(Portable Device)의 발전으로 스마트 폰과 태블릿 PC등의 터치스크린 환경이 대중화되었다. 이런 새로운 환경 기반에서의 인터랙션 기기별 특성을 살린 인터랙션과 인터페이스를 구성하는 것은 매우 중요하며, 현재 사용되고 있는 대표적인 기기들의 인터랙션 현황을 조사할 필요가 있다. 본 연구는 기기별, 애플리케이션별 특성에 맞는 인터랙션 개발을 위한 사전 단계로 운영체제별, 기기별 대표 앱을 선정하고 각 앱들의 표준사용 시나리오에 따른 인터랙션의 방식들을 알아보았다. 운영체제별 대표 앱 선정에서는 iOS와 안드로이드 환경에서 모바일과 태블릿 환경을 조사하였고 사용환경 분류에 따라 12개의 대표 앱을 선정하였다. 다음 선정된 12개의 대표 앱에 대하여 8개의 입력 스타일에 대한 기본 동작을 사용시나리오에 맞춰 인터랙션의 횟수를 조사하였다. 이를 통해 키보드와 마우스 중심의 클릭, 드래그 등 전통적인 인터랙션 방식이 대다수를 차지하고 있음을 알게 되었다. 터치환경에 적용된 전통적인 인터랙션의 단순성이 가진 장점에 대한 연구와 멀티터치, 모바일 장치 등 새로운 환경을 적극적으로 반영할 수 있는 인터랙션 방법의 개발에 대한 구체적인 연구가 필요하다는 것을 알 수 있었다.;App environment became diverse with rapid introduction of new computing devices. With development of portable devices, touch screen devices such as smart phones and tablet PCs became common. In this new era, to design interactions and interfaces which take advantage of interaction devices and it is necessary to study the type of interaction of the devices which lead this trend. This paper presents a pre-study to develop interaction which use the characteristics of devices and needs of apps. The paper chose apps based on operating systems and devices types and study the amount of interaction based on predefined scenarios for each app. In choosing best used apps, iOS and android operating systems were used, mobile phones and tablets in device types. 12 most used apps were chosen from survey and measured numbers of interactions with usage scenario based on 8 input styles. Results showed that interactions in smart devices are similar to traditional methods of keyboard and mouse based single click and drag. It is necessary to have a more detailed study about the advantage of simple traditional interaction methods and the way to fuse new computing environments of multi-touch and mobile devices.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01895898https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185510
ISSN
2092-7045
DOI
10.17246/jkdk.2012..22.016
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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