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Correlation between Realization of Web Identity and Brand Image- Centering on Brand Promotion Sites-

Title
Correlation between Realization of Web Identity and Brand Image- Centering on Brand Promotion Sites-
Other Titles
웹 아이덴티티 구현과 브랜드 이미지의 상관관계 연구-브랜드 프로모션 웹사이트 중심으로-
Author
김헌
Keywords
웹 아이덴티티; 브랜드 프로모션 사이트; 브랜드 개성; 브랜드 이미지
Issue Date
2006-03
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 12, NO. 1, Page. 45-58
Abstract
The web identity designed accurately based on the right understanding toward business goal and usdr implants the brand image that the enterprise intends accurately so it affects the perception and reliability of the customer and it also decides the success or failure of e-business.So it is needed to embody the differentiated identity to implant accurate image to the visitors among numerous websites of similar design and impression to transmit the brand identity of the own company effectively to the user.Brand image is used in the meaning that includes brand personality in detail.The brand personality is what people represented the nature of brand as the humanistic features.It identifies the iverall impression or personality applied to the design of the pertinent brand.To achieve the purpose of the study, it found out the relations of brand image and the construction of the promotion site through literature investigation for the web identity and promotion site understanding.It defined the concept and components of wev identity.It selected 3sites for the brand promotion of Web Award Korea 2004 site.In this study it let the subjects fill in the image associated to the brand.And it let them select the vocabulary associated to the brand promotion site.It distinguished brand image and web site brand personality analyzed in the investigation by 6factors(tough,vivid,competent,refined,sincere and friendly) and compared the brand image and personality that the users feel and this is for comparing this with the identity that the real site intends.Here the background it distinguished the brand personalith into tough,vivid,competent,refined,sincere and friednly is like the following.The brand personality types of Archer are based on the perception of the Americans so it had limits to be applied to the domestic consumer and brand.For this in the study of Kim Yoo Kyung(2000),KimJeongGu&Ahn YongHyun(2000),they induced the value concept of Koreans,so they added the brand personality types such as 'friendliness' and 'kindness'.In this study it applied brand personality type at the study of 'influence that the brand personification by advertisement has on the brand asset'.Finally to look on what kind of style was the web identity factor expressed like,it practiced focus group interview which is one of the qualitative study method.Users already had the image through brand personality of the brand promotion site.When the users directly visited the web site, there are many cases that they get disappointed by the sense of distance from the brand image.It intuitively indicates the overall impression of the web site and the feeling toward the contents to the user, It can said that the factor which decides the style of the pertinent brand can be defined as brand personality and this becomes an important factor in forming brand identity.For this this study is to suggest what is effective in creating image that the enterprise is to pursue and to which factor does it gas to focus on when producing wdb site which is about the web identity embodiment and brand personality formation relations in brand promotion site. ;비즈니스 목적과 사용자에 대한 올바른 이해를 기초하여 명확히 디자인된 웹 아이덴티티는 기업이 지향하는 브랜드 이미지를 소비자에게 명확히 심어줌으로써 고객의 인지도와 신뢰도에 영향을 줄 분 아니라 e-business의 성패를 좌우한다. 따라서 수많은 비슷한 디자인과 인상의 웹사이트들 사이에서 방문자들에게 명확한 상을 심어주고 자사의 브랜드 아이덴티티를 사용자에게 효율적으로 전달해주기 위한 차별화된 아이덴티티의 구현이 필요하다. 브랜드 이미지는 세부적으로 브랜드 개성을 포함하는 의미로 사용되는데 브랜드 개성이란 브랜드의 속성을 인간적인 특징들로 대변한 것으로서 해당 브랜드의 디자인에 적용되어 전체적인 인상이나 성격을 규정짓는다. 연구의 목적 달성을 위해 먼저 프로모션 사이트와 웹 아이덴티티 이해를 위한 문헌 조사를 통해 프로모션 사이트의 구축과 브랜드 이미지의 관계를 알아보고 웹 아이덴티티의 개념과 구성요소를 정의했다. 본 연구의 분석대상선정은 웹어워드 코리아 2004 사이트(www.webaward.co.kr)의 브랜드 프로모션을 위해 제작된 웹 사이트 중 웹 멀티미디어 조합유형에 따라 3개의 사이트를 선정했다. 본 연구에서는 피험자를 대상으로 브랜드에 대해 연상되는 이미지를 기입하게 했다. 그리고 브랜드 프로모션 사이트에서 연상되는 어휘르 ㄹ선택하게 했다. 조사에서 분석된 브랜드 이미지와 웹사이트 브랜드 개성을 6가지 요인(터프한, 활기찬, 유능한, 세련된, 성실한, 다정다감한)으로 구분하여 사용자들이 느끼는 브랜드 이미지와 개성을 비교했으며 이는 실제 사이트가 지향하고 있는 아이덴티티와 비교하기 위함이다. 여기서 브랜드 개성을 터프한, 활기찬, 유능한, 세련된, 성실한, 다정다감한으로 구분한 배경은 다음과 같다. 아커의 브랜드개성유형은 미국인의 인식을 기반으로 하고 있기 때문에 국내 소비자와 브랜드에 적용시키기에는 한계가 있었다. 이에 김유경(2000), 김정구.안용현(2000)의 연구에서 한국인의 가치 개념을 도입하여 각각 '정감','다정함'이라는 브랜드 개성의 유형을 첨가했다. 본 연구에서는 김민석(2005)우ㅏ '광고에 의한 브랜드 의인화가 브랜드 자산에 미치는 영향'연구에서의 브랜드 개성 유형을 적용했다. 마지막으로 웹 아이덴티티요소가 어떤 스타일로 표현되고 있는지 살펴보기 위해 정성적 연구 방법중의 하나인 사용자 심층 인터뷰(FGI:Focus Group Interview)를 실시했다. 사용자들은 브랜드 프로모션 사이트의 브랜드 개성ㅇ을 광고를 통해 이미 그 이미지를 가지고 있었으며 사용자들이 웹 사이트를 직접 방문할 때 이전에 형성되었던 브랜드 이미지와의 거리감으로 실망하게 되는 경우가 많다. 웹 사이트의 전체적인 인상과 컨텐츠에 대한 느낌을 사용자에게 직관적으로 제시하며 해당 브랜드의 스타일을 결정해주는 요소가 브랜드 개성이라고 할 수 있는데 이는 브랜드 아이덴티티를 형성하는 중요한 요인이 된다.이에 본 연구는 브랜드 프로모션 사이트에서의 웹 아이덴티티 구현과 브랜드 개성형성 관계에 관한 것으로 웹 사이트를 제작할때 어던 요인에 더 중점을 맞추는 것이 기업이 추구하고자 하는 이비지 창출에 효과적인지를 제시하고자 한다.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06541588https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185487
ISSN
1598-6497
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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